لزوم بازنگری در روش های نظارت بر بازار / زیرساخت های اطلاعاتی راهی برای کنترل قیمت هاست


ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878892

مسئولان نظارت بر بازار باید به دنبال روش های موثرتری باشند و برای تحقق این امر باید زیرساخت اطلاعاتی مناسب مهیا شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، کنترل قیمت ها و بازار یکی از عوامل مهمی است که دولت ها در برنامه ریزی های خود برای کاهش فشار بر مردم و در عین حال کنترل تعادل بازار از آن استفاده می کنند.

راه های مختلفی برای نظارت و کنترل قیمت ها وجود دارد و باید دید کدام روش موثرتر است، البته ایجاد فضای رقابتی همیشه می تواند در کنترل قیمت ها موثر باشد و تجربه وی در برخی کشورها به این امر منجر شده است که قیمت ها برای سال‌های متمادی ثابت می‌مانند، اما در ایران این دسته برای برخی کالاها و کالاها مانند خودرو، به دلیل شرایط انحصاری و حمایت کامل دولت، روند رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند تا جایی که برخی از شرکت‌ها با وجود چند صد نفر از ضرر و زیان صحبت می‌کنند. درصد افزایش می یابد.

جالب اینجاست که برخی از شرکت هایی که کالا و غذا را به مردم عرضه می کنند، در واقع کار دیگری انجام می دهند و سرمایه را به سمت مشاغل پردرآمد خود هدایت می کنند و از شغل اصلی خود غافل می شوند، به همین دلیل است که انواع بهانه ها به کار می رود. برای افزایش قیمت استفاده کنید.

شرایط انحصاری در ایران باعث شده قیمت برخی کالاها به دلیل ضعف نظارتی رو به افزایش باشد و نظارت ناکارآمد طعم افزایش قیمت را به مردم حس کند.

علیرغم اصلاحات اقتصادی دولت، نظارت موثری برای کنترل قیمت ها و جلوگیری از معامله شرکت ها لازم است، اما مشاهدات میدانی از بازار نشان می دهد که هنوز افرادی برای کسب سود هستند.


نظارت ناکافی

رضا احمدی یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: متأسفانه برخی از کسبه برای جبران مواردی مانند اجاره مغازه، مالیات و غیره در صورتی که کالا به قیمت مصرف کننده به دست مردم برسد، قیمت ها را افزایش داده اند.

وی افزود: نظارت بر بازار در حال انجام است اما ممکن است موثر نباشد زیرا برندگان به کار خود ادامه می دهند.

احمدی افزود: افزایش قیمت ها فقط به ضرر مردم است چرا که فشار بیشتری به خانواده ها وارد می کند و توده مردم را کوچک می کند و به نظر می رسد دولت نیاز به تجدید نظر در نظارت دارد.


سیستم 124 موثر نیست

یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: برای ایجاد اختلال در یک فروشگاه با سامانه 124 تماس گرفتیم اما نتیجه ای نگرفتیم.

وی افزود: جالب اینجاست که علیرغم تماس من حتی به زور نامم را پرسیدند و بلافاصله با وعده ردیابی تلفن قطع شد و این نشان دهنده ناکارآمدی این سامانه است.

وی گفت: دولت به روش های بهتری برای کنترل بازار نیاز دارد زیرا امروزه از شرکت ها گرفته تا صاحبان فروشگاه ها کسانی هستند که در سایه خلأهای قانونی فقط به دنبال سود بیشتر هستند.


62b933246bb41 4362628 خبر خاکستری


روش های نظارتی باید بازنگری شود

علی فریادی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: دولت به دلیل نبود زیرساخت های اطلاعاتی همواره با مشکلات نظارتی مواجه است.

وی افزود: با داشتن اطلاعات لازم از شرایط بازار یک منطقه می توان روش های نظارتی قوی بر آن اعمال کرد تا قیمت ها تغییر نکند. در ایران شرایط اقلیمی، فرهنگ، آداب و سنن در مناطق مختلف متفاوت است، بنابراین روش های نظارت باید متفاوت باشد.

وی گفت: تجربه برخی کشورها می تواند رویکرد موثری را به دولت ارائه دهد، زیرا در برخی کشورها قیمت ها سال هاست که تغییر نکرده است.

فریادی ادامه داد: متاسفانه در ایران اینگونه نیست و در دولت های مختلف همواره قیمت ها افزایش یافته و هرگز کاهش نیافته است و این موضوع نیاز به بررسی و دلیل یابی دارد.


بازار انحصاری یکی از اصلی ترین نقاط ضعف بازار ایران است

وی یادآور شد: در کشور و برای این افراد باید در مسئولین و نخبگانی که برنامه ها و نظارت های اقتصادی را تهیه و برنامه ریزی می کنند تجدید نظر کرد چرا که برخی از آنها عملاً کارایی ندارند و باید برخی دیگر جایگزین شوند.

فریادی گفت: طراوت بازار زمانی پدیدار می شود که شاهد رقابت شرکت ها برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت باشیم، اما خلأهای قانونی و رانت برخی شرکت ها را مجبور کرده است تا با کالاهای انحصاری وارد بازار شوند و مانع از فعالیت رقبا شوند. در واقع آنها قانون را به نفع خود کنترل می کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت زیرساخت اطلاعاتی قوی برای وضعیت بازار کشور داشته باشد، می تواند روش هایی را اتخاذ کند که اجازه کار به سودجویان را ندهد.


با متخلفان برخورد قانونی می شود/ نظارت بر بازار تقویت می شود

حسن بهرامیا استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در شرایط فعلی دولت برای بهبود وضعیت مردم، بهبود وضعیت بازار عملیات اقتصادی انجام داده است.

وی افزود که حکومت برای جلوگیری از کار سودجویان، نظارت ها و درگیری ها را تشدید کرده است.

بهرام نیا افزود: نظارت بر بازار در قالب گروه های مختلف ادامه خواهد داشت و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/ ر

دیدگاهتان را بنویسید