لغو امتیاز تنباکو نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی است/ استعمارها با فتوای تاریخی میرزای شیرازی به زانو در آمدند.


ساعت: 09:49
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838574

مولوی چاهانی گفت: فتوای تاریخی آیت الله میرزای شیرازی در خصوص لغو امتیاز تنباکو، قدرت های بزرگ استعماری را به زانو درآورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; قراردادی با ایران در زمان ناصرالدین شاه و شرکت انگلیسی ریگی منعقد شد. در مقابل، صاحبان امتیاز ملزم به پرداخت 15000 پوند در سال و یک چهارم سود شرکت در سال پس از کسر کلیه هزینه ها هستند.

انعقاد این قرارداد و انتشار خبر آن موجی از مخالفت ها را در کشور برانگیخت که از فارس شروع شد و سپس به تهران، اصفهان، تبریز و… رسید. این مخالفت ها به حدی بود که علی اکبر فال اسیری از مجاهدان شیراز به نشانه جهاد شمشیر خود را از زیر خرقه منبر بیرون کشید.

این اتفاقات باعث شد تا دولت علی اکبر فال اسیری را به بصره تبعید کند و این اقدام خشم مردم فارس را بیشتر کرد. در چنین شرایطی، «آیت الله میرزا حسن شیرازی» به عنوان مرجع عالیقدر شیعه سامری در فتوایی می فرماید: «امروز استعمال دخانیات و تنباکو نوعی جنگ با امام زمان (عج) است. پس از شنیدن این فتوا، تاجران و اکثر مردم در یک قیام هماهنگ و یکپارچه تنباکو روشن کردند و حتی در دربار ناصرالدین شاه قلیان شکستند.

لغو امتیاز تنباکو نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی است.

مولوی یونس چاهانی در گفتگو با راه آرمان; وی با تاکید بر اینکه دولت در کشور ما همواره نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته است و با اشاره به علت تاریخی لغو امتیاز تنباکو توسط آیت الله میرزای شیرازی، گفت: امتیاز دخانیات در اختیار شرکت های استعماری انگلیس بود و آنها با این موضوع آنها می خواستند به اهداف و برنامه های خود برسند و فرهنگ غربی را در ایران پیاده کنند.

امام جمعه اهل سنت منطقه رامشک شهرستان کلا گنجه ادامه داد: غربی ها سعی کردند آثار اسلامی را از وجود جوانان مسلمان ایرانی تخریب کنند اما با آمدن مقام معظم رهبری امت اسلامی از این خطر نجات یافتند و دست به کار شدند. به سوی موفقیت . .

وی لغو امتیاز دخانیات را نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی دانست و افزود: این اقدام به امت اسلامی اعتماد به نفس و اخلاق داده است که در هر صورت می توانیم با دشمنان اسلام و ایران مقابله کنیم.

مولوی چاهانی گفت: فتوای تاریخی آیت الله میرزای شیرازی لغو امتیاز تنباکو، قدرت های بزرگ استعماری را به زانو درآورده است.

امام جمعه اهل سنت شهرستان کلا گنجه منطقه رامشک گفت: با بررسی تاریخ کشورمان درمی یابیم که هر زمان کشور دچار مشکل و بحران می شود علمای محترم و مراجع عظام با ورود خود اولین کسانی هستند که از کشور دفاع می کنند. . .

وی افزود: امروز دشمنان می خواهند نقشه های شوم خود را در کشور با شکل ها و عناوین دیگری اجرا کنند و شایسته است همواره پای سخنان مسئولین و مطالعه کتاب های آنان باشد.

قدرت و مردم دو بال پرواز و سکوی صعود و پیشرفت هستند

مولوی عبیدالله شاهیکی در گفتگو با راه آرمان؛ وی گفت: قدرت همواره در تاریخ سیاسی، اجتماعی، دینی و دیگر ابعاد زندگی مردم جوامع اسلامی نقش تعیین کننده ای داشته است که نمود عینی آن را در ایران اسلامی و تاریخ درخشان اسلامی آن می توان یافت و این مقوله مهم به سایر مسلمانان اشاره دارد. ملت ها

امام جمعه اهل سنت نگین کویر فهرج گفت: همچون گذشته به دلیل ارتباط عمیق مردم و آحاد جامعه با روحانیت محترم اسلام، آیت الله میرزای شیرازی; وقتی اتفاقات و قراردادهای ننگین زمان خود را بیگانه و بیگانه می بیند و با توجه به نفوذ و محبوبیت و نقش برجسته علما در جامعه دستور ممنوعیت دخانیات را می دهد که در نهایت منجر به لغو این امتیازات و بازگشت آن می شود. قدرت.آرامش مردم آن زمان.

وی افزود: این جلوه عملی اقتدار دینی در تاریخ ایران اسلامی است که پیوند عمیق و ناگسستنی مردم را به خوبی نشان می دهد.

مولوی شاهیکی گفت: اگر به عصر کنونی و انقلاب های جهان اسلام و در خط مقدم انقلاب اسلامی نگاه کنیم، در می یابیم که قدرت و مردم دو بال و بستری برای تشویق و ترقی در همه ابعاد مادی و معنوی دارند. برای رسیدن به اهداف خود.

امام جمعه اهل سنت نگین کویر فهرج گفت: امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب با اتکا به اقتدار و شناخت عمومی مردم توانستند یکی از بزرگترین و مجهزترین نیروهای نظامی منطقه را بدون هیچ گونه مصالح و تجهیزات و تجهیزاتی ایجاد کنند. سلاح هایی که این نیرو باعث نفوذ و گسترش اسلام و قدرت می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای نقش اساسی در جهان اسلام دارند که با درایت، رهبری، نبوغ و اندیشه های ایشان به فضل خداوند متعال دین مبین اسلام بر قوت است، پیشرفت کنید. و توسعه در منطقه و جهان.

مولوی شاهیکی خاطرنشان کرد: به همین دلیل بر مردم و عموم مسلمانان است که قدر علما و مراجع محترم را در رأس رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بدانند و در همه امور از ایشان پیروی کنند تا به سر منزل مقصود برسند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید