13 آبان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب / انقلاب اسلامی الگوی مطلوب حرکت های انقلابی است

ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: 1400/08/12
کد خبر: 1781280

مرتضی علویان با بیان اینکه 13 آبان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود، گفت: علاقه مندان به موضوع انقلاب اسلامی همواره شاهد اتفاقات بسیاری در روند شکل گیری، آمادگی و پیروزی انقلاب اسلامی هستند. و تداوم آن در 42 سال گذشته «سه اتفاق مهم در این روز را می توان نقطه عطفی در تاریخ این انقلاب دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرتضی علویان در گفت و گو با بالا گفت: اولین اتفاقی که در 13 آبان رخ داد، دستگیری و تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه و آغاز بدرقه امام از وطن و حادثه دیگری با اعتراض دانشجویان تهرانی بود. مداخله آمریکا در ایران و تعدادی از آنها در سال 1357 توسط رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

وی افزود: سومین حادثه اعتراض دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به جنایات آمریکا و تسخیر سفارت آمریکا در سال 1358 است که در واقع از آن به عنوان مرکز جاسوسی استفاده می شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران گفت: در اولین حادثه که منجر به تبعید امام خمینی (ره) و سپس هجرت ایشان به نجف شد، رهبری امام خمینی (ره) عملا وارد مرحله جدیدی شده است که از یک سو فرصتی برای امام خمینی (ره) است. (RA). راه در دبیرستان های حوزه نجف ایجاد شد تا حکومت اسلامی را در دروس خود تبیین کند و انقلاب اسلامی را به عنوان الگوی آرزویی برای آینده ایران ترسیم کند.

علویان با اشاره به اینکه بسیاری از صاحب نظران و صاحب نظران معتقدند که انقلاب اسلامی ایران اکنون به عنوان الگو و الگوی مطلوب برای حرکت های انقلابی شناخته شده است، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی، الگوی گفتمانی اسلام سیاسی، بر اسلام شفاهی در ساختار انقلاب اسلامی متمرکز شد. جمهوری اسلامی ایران

وی خاطرنشان کرد: اعتراضات دانش‌آموزی، راهپیمایی‌ها و شهادت‌ها در میان توده‌های مردم، دانش‌آموزان ایرانی را به رویدادهای سیاسی مرتبط کرده و در نتیجه شاهد تعطیلی مدارس و ورود آن‌ها به بدنه عمومی و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در بیشتر حوادث سرنوشت‌ساز بوده‌ایم. در تاریخ معاصر ایران.”

استاد دانشگاه مازندران گفت: در گام سوم و تحول دیدیم که نخبگان علمی و فرهنگی جامعه که متشکل از دانشجویان آن بودند نسبت به سرنوشت انقلاب حساس شده بودند.

علویان ادامه داد: در میان امواج حساسیت، دخالت های موذیانه آمریکا در روند پیشرفته انقلاب بیشتر نمایان شد که حساسیت دانشجویان پیرو خط امام را افزایش داد که در نهایت منجر به مقابله با این سیاستمداران و اسیر شدن سفارت.

وی گفت: تجربه نشان داده است که در بسیاری از کشورهایی که استعمار و دیکتاتوری جوامع سلطه‌گر از جمله آمریکا را شکست داده‌اند، اخیراً دخالت‌ها، خرابکاری‌ها و توطئه‌های آمریکا آن را تثبیت کرده است و تنها جمهوری اسلامی ایران بود که به غرب پایان داد. مداخلات موذیانه این واقعه که نقطه عطفی در کنترل استکبار آمریکا و به تعبیر امام خمینی (ره) انقلاب دوم نامیده شد.

استاد دانشگاه مازندران در پایان یادآور شد: 13 آبان را باید همواره نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست و دفاع از این روز دفاع از زحمات بنیانگذار انقلاب اسلامی، دانشجویان و آنان است. شهدا برای ترویج انقلاب اسلامی. از این رو به آن روز ملی مبارزه با استکبار نیز می گویند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید