لغو تدریجی بودجه عبادی در دولت روحانی/ لزوم نقش آفرینی نهادهای ملی در تقویت سکوی عبادت مشهد


زمان: 08:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821384

پیگیری وعده دولت ها برای سفر ارزان به مشهد؛

سفر ارزان یکی از وعده هایی است که در همه دولت ها داده شده است اما تجربه نشان می دهد که این امر دور از واقعیت است چرا که 13 سال از وضع ردیف بودجه زیارت می گذرد اما آن طور که باید و شاید این بودجه به خراسان رضوی تقسیم می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; چند سالی است که استانداران خراسان رضوی برای ترویج فرهنگ رضوی در سطح ملی تلاش می کنند و همه فعالان این حوزه به این نتیجه رسیده اند که برای تحقق این امر، همه ی مولفه های شهرستان باید وجه مناسبی از امام رضا (ع) پیدا کنند. بنابراین نقطه شروع گسترش فرهنگ رضوی در جامعه نیازمند بودجه های خاصی است که به آن بودجه ملی «زیارت» می گویند.

بودجه پرداخت زیرساخت ها در شهری با 300 هزار نمازگزار در روز به دلیل برخی ناکارآمدی سیاستمداران کمتر از 10 درصد توزیع شد و مابقی از صفحه الزامات بودجه حذف شد. در تاریخ 8/8/88 به مناسبت میلاد امام رضا (ع) مقرر شد از محل بودجه 200 میلیارد تنی سالانه یک میلیارد میلیارد تن به مدت پنج سال در شهر مشهد اختصاص یابد تا پایتخت معنوی ایران می تواند نمازگزاران شایسته بیشتری را بپذیرد.

یکی از مهمترین وظایف دولت ها رونق بخش گردشگری است که متأسفانه دولت های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و اکنون به دلیل گرانی سفرهای خانوادگی، بخش گردشگری بیشترین آسیب را می بیند. به این دلیل که خانواده ها تمایلی به سفر ندارند و از طرفی گرانی آنها را از سفر منصرف می کند.


1d4a7e4c e323 4a35 99b0 4ded9883432b خبر خاکستری


عبادت ارزان، هدف دولت سیزدهم

ارزان بودن سفر، تقویت و توسعه زیرساخت های گردشگری در دولت سیزدهم نیز شعار محکمی بود تا جایی که محمد محبر معاون اول رئیس جمهور بارها یادآور شد که دولت سیزدهم تصمیمات جدی برای افزایش اقامتگاه ها گرفته است و امیدواریم در چهار سال آینده در زمینه تامین زیرساخت های لازم در حوزه عبادت می توانیم مشکلات و مسائل را حل کنیم.

شهر مشهد با اینکه عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خود اختصاص داده است و سالانه سیل های بی شماری از سوی عبادت کنندگان امام هشتم شیعیان را دریافت می کند، اما به دلایل مختلف از جمله کسری بودجه به این میزان ظاهر نشده است. میزبان.

در همین راستا مقرر شد دولت در زمان اعلام بودجه سازمان ها هر ساله بودجه ای برای زیارت و توسعه فرهنگ زیارت در نظر بگیرد که البته لازم به ذکر است که این بودجه هر سال کاهش می یابد و به فراموشی سپرده می شود.

بودجه زیارتی باید از سال 90 با شروع برنامه پنجم توسعه کار می کرد، امکانات زیرساختی، فرهنگی و اجتماعی زائران در رضوی ممکن است به اشتباه بیفتد.


حذف تدریجی بودجه عبادت در دولت روحانی

در سال 95 با اقدامات بعدی نمایندگان 27 میلیارد و 500 میلیون تومان در قالب جدول 17 قانون بودجه عبادات تصویب شد که هیچ گاه اجرایی نشد. در اعتبارات سال 96 به بعد ردیف بودجه خاصی برای عبادت در نظر گرفته نشده است. در سال 1377 محمد باکر نوبت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت، با بیان اینکه بودجه زیارتی با مبالغ ناچیز و عدم تخصیص کمکی به شهر مشهد نکرده است، قول داد که دولت از ردیف های دیگری برای کمک به عبادات در مشهد استفاده کند. اما دولت روحانی بودجه عبادی را از قانون بودجه و بودجه سال 99 حذف کرد و برای رفع تقاضای آن بودجه اقدام کرد.


3158fed2 c09f 4ffe b03b 91be189b7d5f خبر خاکستری


پیمان فر: بودجه عبادت باید برابر شهر عبادت ملی باشد

در همین رابطه حجت الاسلام نصرلا پیمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما مشهد را مرکز عبادت و پناهگاه زائران از سراسر کشور دانست و گفت: تخته سنگ شهر ملی است. حکومت در عرصه عبادت.

وی افزود: بودجه زیارتی نباید برای رفع نیازهای یک شهر بزرگ دنبال شود، بلکه فرمانداران و فرمانداران باید بودجه شهری را دنبال کنند که به دلیل ویژگی های خاص و موقعیت جغرافیایی، همواره پذیرای زائران و مهاجران افغانستانی باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در پاسخ به این سوال که بودجه های مربوط به این کلانشهر باید بر اساس نیاز و نیاز آن توزیع شود و برای کسانی که نقش مستقیمی در بودجه ریزی کشور دارند شفاف نباشد، می توان گفت. در عرصه گردشگری باز نشویم و شاهد عبادت در مشهد باشیم.

وی افزود: اصولاً بودجه عبادت پولی است که برای ایجاد بستری برای عبادت آرام، ارزان، خوب و مناسب برای همه نمازگزاران نه تنها در کشور بلکه در جهان اسلام فراهم می کنیم.

پیمان فر خاطرنشان کرد: وام هایی که به عنوان نمونه برای ساخت اقامتگاه ارزان هزینه می شود به نفع مشهدی ها نیست بلکه زائرانی که از سراسر کشورمان و سایر کشورهای همسایه به این شهر سفر می کنند استفاده می شود. .


fd2fd4fe 5db7 433e 9269 7329002f56ea خبر خاکستری


معاون هماهنگی و مدیریت استانداری خراسان رضوی: بار زائران بر دوش خراسان/ لزوم نقش آفرینی دستگاه های ملی برای تقویت بستر زیارتی مشهد

حجت الاسلام گنابادی نژاد معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به استقبال 8 میلیون زائر در نوروز امسال گفت: فرقی نمی کند.

وی با بیان اینکه پذیرش و رفع نیاز هشت میلیون نمازگزار در 12 روز به زبان ساده است، گفت: این امر تا زمانی است که سالانه حدود 70 تا 80 هزار نفر به حج اعزام می شوند، اما یک سازمان مستقل برای اعزام این نمازگزاران اعزام می شود. موظف است این کار را در طول سال مدیریت کند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در این راستا قانون 18 دستگاه را موظف کرده است که از این روند حمایت کنند و از این رو این 18 نهاد و وزارتخانه بسیج شده اند تا 80 هزار نفر به حج مشرف شوند، اما وی این کار را انجام خواهد داد. به زودی میزبان می شود «از هشت میلیون نمازگزار بر دوش مردم مشهد و خراسان است و مشخص است که هیچ نهاد و نظام ملی در این زمینه نقشی ندارد.


10d1c8b2 ef36 4590 93cf 2e665aca1fbb خبر خاکستری


رویکرد رئیس جمهور به شورای ملی عبادت، بسیج ظرفیت ملی است

معاون هماهنگی امور زیارتی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: البته امیدواریم با رویکرد رئیس جمهور در جلسه شورای ملی زیارت و جلسه اخیر شورای اداری خراسان رضوی بتوانیم ظرفیت های ملی پذیرایی از مداحان بهتر امام رضا (ع) را بسیج کنیم. ) تأمین و اتخاذ تدابیر برای رفع نواقص.

احمد گربانی، مدیرکل هماهنگی بهزیستی آستان قدس در گفت وگو با صبح توس، خواستار تشکیل کارگروه سراسری زیارت برای تسریع در سفر زائران به حرم رضوی شد و گفت: در نظر داریم طرحی را اجرا کنیم. از مبدأ تا مبدأ یا شبکه «ما مسائل عبادی هستیم و تلاش می کنیم مشکلات زائر را از ابتدا تا بازگشت ردیابی و حل کنیم..

وی با بیان اینکه این پروژه در مسیر جاده و شهر مشهد پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در این پروژه و در ستاد مجموعه ای از امکانات جاده ای مانند پمپ بنزین، مساجد، رستوران ها، امامزاده ها و غیره پیش بینی شده است. در این راستا 14 کمیسیون تشکیل شده است.


80 درصد سفر زائران به مشهد

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه 80 درصد زائران از طریق زمینی و جاده ای و کمتر از 20 درصد سهم سفرهای ریلی و هوایی است، تصریح کرد: سهم خودروهای شخصی در سفر زائران حدود 85 درصد با شیب تند رشد می کند.

وی با اشاره به اینکه این میزان تردد خودروها نیاز به خدمات جاده ای را بیش از پیش ملموس می کند، اذعان داشت: نیاز به اسکان اضطراری در جاده ها باید افزایش یابد تا حتی از آسیب های جاده ای کاسته شود..


تکمیل مجتمع های میانی عامل مهمی در سفر رئیس جمهور بود

قربانی ساخت و تکمیل مجتمع های خدماتی راهداری را یکی از عوامل مهم در سفر رئیس جمهور دانست و گفت: هر چه تعداد این مجتمع ها افزایش یابد، خدمات رسانی برای توقف زائران مطلوب تر خواهد بود. و کاهش تصادفات.

وی با تاکید بر اینکه کرونا کیفیت خدمات ارائه شده در مجتمع های امداد جاده ای را به خطر انداخته است، اما با آغاز موج جدید سفرها شاهد توسعه خوبی در برخی از این مجتمع ها بوده ایم، تصریح کرد: ارائه تسهیلات اجتماعی در استان به اتمام می رسد. برنامه های سفر ملی و ریاست جمهوری.


اولین جلسه کارگروه تخصصی عبادت با صدور 17 مصوبه

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران آستان قدس با بیان اینکه در دولت جدید جلسه کارگروه ملی زیارت که به ریاست رئیس جمهور نیز تشکیل شد، تاکید کرد: 17 مصوبه کلی در خصوص عبادت و توجه به زیرساخت های عبادت، عبادت گروه توجه. ، عبادت در حال محلی شدن است و غیره. از جمله موضوعاتی است که در این گروه مطرح و مورد تحقیق قرار گرفته است..


9f1cd672 5270 4d63 849d 4e1e836d061b خبر خاکستری


عبادت در حرم رضوی حق هر ایرانی است

گفتنی است اولین فردی که در سفر اخیر هیئت دولت به مشهد مقدس بر سفر ارزان اصرار داشت، وزیر میراث، گردشگری و صنایع دستی بود که عبادت امام رضا (ع) را عبادت می داند. حق همه ایرانیان و گفت: زیرساخت های ارزان گردشگری را برای همه ایرانیان به مشهد مقدس فراهم کنید.

احیای بودجه ویژه عبادات موضوعی خطیر و خطیر است که انتظار داریم از رئیس جمهور و سایر افراد حاضر در مجلس و دولت با در نظر گرفتن واقعیات در تصمیمات خود احیا و بودجه زیارت را از پایین به آن منتقل کنند. مردم مشهد می توانند با افتخار از نمازگزاران در حرم امام رضا (ع) پذیرایی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید