لغو قانون بازنشستگی چه فایده ای دارد؟

لغو قانون بازنشستگی چه فایده ای دارد؟

حقوق یک گروه بر اساس مصوبه شورای عالی کار و حقوق گروه دیگر بر اساس بودجه کشور قابل افزایش نیست. این بخشی از انتقاد محمد حسن زدا (رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی) از مصوبه 13 خرداد دولت برای افزایش مستمری بازنشستگان است. افزایش 57.4 درصدی مستمری حداقل دستمزد شاغلان (براساس مصوبه شورای عالی کار و به ترتیب ماده 111 قانون تأمین اجتماعی) و افزایش 10 درصدی مستمری سایر سطوح (بر اساس مصوبه شورای عالی کار). بودجه دولتی برای افزایش حقوق بازنشستگان) خلاصه ای از این قطعنامه بود و انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

گروه هدف اصلی این مصوبه بازنشستگان سایر رده‌ها هستند که طبق آمار به حدود یک میلیون و 300 هزار نفر می‌رسند، اما افزایش ده درصدی مستمری بگیران با درآمد متوسط ​​به غیر از این قشر بزرگ، به نوعی ناظر بر سرنوشت این افراد است. میلیون ها کارگر ماهر و کارگر بدون حداقل دستمزد. کارگرانی که بعد از بازنشستگی در سطح متوسط ​​و سایر سطوح به حساب می آیند و امروز نمی خواهند پایه بدعت جدیدی بگذارند: ماده 96 قانون اساسی به طور کامل حذف و در آرشیو دولتی فرسوده شده است.

تصمیم لغو شد

نقد افزایش ده درصدی جنبه ها و ابعاد مختلفی دارد; منتقدان بازنشستگان بدون شک نگران بعد معیشت هستند. چرا وقتی تورم بالای 50 درصد است و سی سال انباشت هر فرد باید ارزش افزوده کافی ایجاد کند، افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگی کفایت می کند. اما کارشناسان با موضوع مهم تری مخالف هستند. سردرگمی معادلات بیمه و اکچوئری. به عبارت دیگر با عدم تعادل و ادراک سروکار دارد. شرکت بیمه باید به شرکای خود به نسبت آنچه از یک جامعه در همان گروه دریافت می کند، پرداخت کند، در حالی که نسبت سطوح بازنشستگی به حداقل حداقل باید همیشه حفظ شود. فردی که در زمان بازنشستگی دو برابر حداقل مستمری دارد باید این نسبت دو برابری را تا پایان دوره بازنشستگی حفظ کند.

میزان وام های ضروری برای بازنشستگان در حال افزایش است
محمدحسن زدا گفت: اگر دولت تصمیم دارد سازمان را به مالکیت خود درآورد باید ردیف خاصی را در بودجه سازمان تامین اجتماعی ببیند و در درآمدهای عمومی به آن کمک کند. یعنی حق خود را به سازمان بدهید و به بودجه نظم بدهید. اگر بودجه خاصی نداشته باشند و فقط در تصمیم گیری ها دخالت کنند، خلاف بیمه است. سازمان تامین اجتماعی باید بر اساس اصول و ضوابط بیمه ای اداره شود نه حمایتی.

و مشکل این است. حتی پس از لغو مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان در شورای نیروی انتظامی مجلس در 29 خرداد، موضوع «بی تفاوتی دولت» یا «دولت ها» به بزرگترین صندوق بیمه کشور یکی از مهم ترین موضوعات است. نگرانی های مهم در بحران بیمه امروز؛ بر اساس آخرین برآوردها، دولت بالغ بر 450 هزار میلیارد تن به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است و پرداخت این بدهی سنگین می تواند بزرگترین کمک به این سازمان باشد تا بتواند به موقع و به موقع به تعهدات خود در قبال جامعه بزرگ بیمه شدگان عمل کند. اما دولت از یک سو می خواهد این بدهی را پرداخت نکند و از سوی دیگر با محدود کردن افزایش حقوق بازنشستگان، بحران منابع سازمان را محدود کند. به گفته علیرضا حیدری (کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی و نایب رئیس اتحادیه ایثارگران کارگری) دولت نمی تواند به سازمان دستور دهد که به تعهدات خود عمل نکند، زیرا من بدهی خود را پرداخت نمی کنم!

مشکل عدم پرداخت بدهی است که در صورت پرداخت طبق ماده 96 قانون بیمه سلامت و افزایش مستمری به میزان عمر بلامانع قابل اجرا است. اکنون لغو مصوبه غیرقانونی افزایش مستمری بازنشستگان از سوی هیأت نیروی انتظامی برای دولت الزامی است. بحث بازگشت به قانون است و دولت می تواند و باید در مصوبه اصلاحی مصوبات حقوق شورای عالی کار و پیشنهاد تامین اجتماعی را برای همه مستمری بگیران اجرا کند. اما مسیر این اصلاحات چگونه خواهد بود و این لغو به چه معناست؟

علیرضا حیدری در این باره می گوید: مرسوم است که همه دستورالعمل ها، آیین نامه ها و بخشنامه های مصوب وزارت وزیران (و نه قوه مجریه) از طریق اجرای قوانینی که در صورت وجود آیا هر گونه مشکل یا اعتراض، کابینه تنظیم. این متون شبه قانونی در صورت مغایرت با قانون و همچنین برای مستمری بگیران کاملاً باطل می شود. اما باید مراقب بود که منظور از «لغو تصمیم» تأیید چیز دیگری نباشد; بلکه به این معناست که صرفاً به دلیل عدم مطابقت با قانون لغو شده و باید قانون اجرا شود. اما اینکه دولت چه تصمیمی خواهد گرفت باز هم موضوعی جداگانه است.

وی ادامه می دهد: اکنون نیروی انتظامی اعلام کرده است که مصوبه دولت به دلیل تغییرات در قانون باید لغو شود اما نگفته است که اجرای مصوبه شورای عالی کار همان اعمال ماده است. قانون امنیتی: «نکته خوب اینجاست؛ پس باید منتظر ماند و دید دولت دوباره چه خواهد کرد و نکته اینجاست که کل تصمیم افزایش مستمری بازنشستگان لغو شده است؛ مواردی بوده که شورای انتظامی فقط یک بند یا بخشی از مصوبه یا مصوبه دولتی را لغو کرده است اما در مورد مستمری بازنشستگان کل مصوبه لغو شد.

یکی از انتظارات دولت احیای افزایش 57.5 درصدی برای حداقل دستمزد کارگران و افزایش 38 درصدی به اضافه مبلغ ثابت برای سایر سطوح است. انتظار دیگر پرداخت بدهی دولت به سازمان است. اگر دولت قصد حفظ تراز بیمه ای سازمان را دارد، باید در عمل خود را متعهد به بازپرداخت بدهی مندرج در قانون بودجه کند.

حیدری می گوید: اعمال اصل 96 در هر حال تکلیف قانونی است; سازمان راه های قانونی زیادی برای حفظ و افزایش منابع دارد. باید طبق مصوبات شورای عالی کار از کارگاه ها حق بیمه دریافت کند. باید از فرار بیمه ها جلوگیری کند، کارگران بدون بیمه را زیر چتر جذب کند و در عین حال زمینه های سرمایه گذاری خود را تقویت کند. آنها با هم یک بسته را تشکیل می دهند. اعمال قانون 96 ربطی به کم شدن منابع ندارد. اگر منابع سازمان کمیاب است، باید در جای دیگری اصلاحات انجام دهد. در حالی که امسال بودجه 150 تریلیون تنی به دولت پرداخت شد. سهم دولتی و افزایش متناسب با میزان افزایش حقوق باید به سازمان پرداخت شود. در کل سازمان باید تلاش کند مطالبات را وصول کند نه اینکه بگوید چون نمی توانم به تعهداتش عمل نکنم. به هر حال اکنون باید منتظر ماند و دید که مصوبه جدید دولت در خصوص اعمال اصل 96 چه خواهد بود.

انتظار بازنشستگان از دولت
بدون شک تصمیم برای افزایش منابع واقعی سازمان و حفظ تعادل این بیمه گر، مسدود نکردن مستمری بازنشستگان است؛ صرف نظر از اینکه موضوع را از منظر معیشت مستمری بگیران بررسی کنیم یا از نظر کارشناسان بیمه، باز هم وظیفه دولت است که زمینه اعمال ماده را فراهم کند. 96 باغ وحش; مصوبه شورای اجرایی باید به از سرگیری مصوبات حقوقی شورای عالی کار منجر شود. نمایندگان پارلمان اروپا یک مهلت یک هفته ای برای دولت برای تغییر قطعنامه اعلام کردند. آخر هفته آینده مهلت قانونی برای اصلاح یک مصوبه دولت به پایان می رسد. بازنشستگان سه ماه در سال را صرف مستمری های غیرقانونی می کردند، ماه چهارم باید اجرای قانون باشد…

دیدگاهتان را بنویسید