لیست زائد پرسپولیس و یحیی به پایان رسیده است

لیست زائد پرسپولیس و یحیی به پایان رسیده است

امسال یکی از معدود دوره هایی است که پرسپولیس قبل از پایان فصل هیچ گونه فعالیت نقل و انتقالاتی نداشته است و این برای هواداران این تیم کمی نگران کننده است. در این مورد ابهاماتی وجود دارد که مایلیم به آنها بپردازیم. در کنار این موضوع مروری سریع بر آخرین وضعیت بازیکنان مطرح پرسپولیس نیز داریم.

گل محمدی نمی خواهد تاریخ فصل گذشته را تکرار کند

برخلاف فصول گذشته که هدایت این تیم را برعهده داشت، در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ، نه او و نه اطرافیانش هیچ فعالیتی برای تقویت پرسپولیس برای فصل بعد انجام نداده اند، علیرغم اینکه او هنوز هم دارد. فصل بیشتر با این باشگاه یکی از دلایلی که یحیی گل محمدی در حال حاضر در این حوزه فعال نیست، اطمینان نداشتن از آینده اش در پرسپولیس است. نه به این دلیل که باشگاه پرسپولیس نمی‌خواهد سرمربی خود را حفظ کند، بلکه به این دلیل که یحیی تمام تلاش خود را بر این گذاشته است که فصل را با دو یا حداقل یک جام به پایان برساند و اگر برای دومین فصل متوالی بدون جام برود. شاید نتواند در تیم بماند. در واقع یحیی نمی خواهد روزی برسد که هواداران پرسپولیس نخواهند به حضور او در این باشگاه ادامه دهند، برعکس او فقط به خاطر خواسته آنها می خواهد در کنار تیمش بماند. با این شرایط یحیی تا پایان فصل و حتی جام حذفی صبر می کند و بعد برای حضور یا عدم حضور در پرسپولیس تصمیم می گیرد. با این حال اگر پارسی ها قهرمان لیگ شوند قطعا هواداران این تیم دوست دارند یحیی در تیمشان بماند.

مدیریت هنوز بلاتکلیف است

اما یکی از مواردی که باعث شده رضا درویش برای فصل آینده هیچ اقدامی در زمینه تقویت پرسپولیس انجام ندهد، نامشخص بودن وضعیت او در این باشگاه است. اگرچه وزیر ورزش در جلسه اخیر از رضا درویش حمایت کرد و به وی اطمینان داد که در این باشگاه به کار خود ادامه خواهد داد، اما حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی، انگیزه زیادی برای ایجاد تغییرات در دو باشگاه ارغوانی قبل از آغاز به کار دارد. پایان جام حذفی او در واقع بدون در نظر گرفتن شرایط بحرانی دو باشگاه بر این تصمیم پافشاری می کند. خود سوال نشان می دهد که مدیران مغرب نباید به آینده خود در این باشگاه امیدوار شوند. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که درویش فصل آینده نگران پرسپولیس باشد و از این پس فعالیت نقل و انتقالاتی خود را آغاز کند.

مشکلات مالی برای حل و فصل

شاید مهمترین عامل عدم فعالیت پرسپولیس در نقل و انتقالات به مشکلات مالی این باشگاه برگردد که نگران کننده است. باشگاه پرسپولیس برای گرفتن مجوز آسیایی در این فصل هزینه زیادی پرداخت کرد. با توجه به اینکه بدهی های داخلی و خارجی این باشگاه زیاد بوده و هنوز برخی از آنها باقی مانده است. به دلیل این مشکل، باشگاه پرسپولیس برای پرداخت حقوق سنگین بازیکنان و مربیان خود با مشکل مواجه شد. تا به امروز 65 درصد از قرارداد قرمزها پرداخت شده است که بخش قابل توجهی از آن مربوط به وام هایی بود که این باشگاه باید می گرفت که برخی از آنها نیز به پایان رسیده است. بنابراین این باشگاه فقط باید 6.7 میلیارد سود بانکی ماهانه بپردازد. از سوی دیگر پرسپولیس تا این فصل و زودتر از موعد مقرر از اسپانسرها و حامیان مالی خود پول کافی دریافت کرده و دیگر نمی تواند به کمک آنها تکیه کند. در شرایط فعلی مدیریت باشگاه پرسپولیس تمام دغدغه او این است که بتواند قبل از پایان فصل با بازیکنان و مربیانش تسویه حساب کند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، او نمی تواند قرارداد بازیکن را تمدید کند یا خرید جدیدی انجام دهد. 35 درصد باقی مانده از قرارداد بازیکنان و مربیان پرسپولیس شاید بالای 100 میلیارد تومان باشد که برای مدیریت این باشگاه سخت است. آن هم در شرایطی که درویش هنوز مطمئن نیست که ادامه فصل را حفظ خواهد کرد یا خیر.

قراردادهای تسویه حساب

یکی از سیاست هایی که برخی کارگزاران در پیش گرفته اند این است که بندی را در قرارداد بازیکنان با باشگاه ها اضافه می کنند که در صورت عدم تسویه قرارداد تا پایان فصل جاری، می توانند به صورت یک طرفه قرارداد خود را فسخ کنند. در پرسپولیس تقریبا 80 درصد بازیکنان را یکی دو نماینده امضا می کنند و در قرارداد بازیکنان چنین بندی را در قراردادشان قید کرده اند. این اتفاق پیش از این برای بازیکنانی مثل شجاع خلیل زاده و مهدی ترابی در پرسپولیس رخ داده بود و چون درصدی از قراردادشان را نگرفتند توانستند بلافاصله پس از پایان فصل به لیگ بروند و یک طرفه قراردادشان را فسخ کنند. مسلم است که بسیاری از پرسپولیسی ها به دلیل نداشتن مشتری و پیشنهاد بهتر از تیم فعلی خود این کار را انجام نخواهند داد. بنابراین، در صورت عدم تسویه حساب، ممکن است مجبور شوند تا تابستان صبر کنند. اما در بین آنها افرادی هستند که طبیعتا مشتریان داخلی و خارجی بسیار خوبی دارند و از لغو یکطرفه بعد از پایان فصل بدشان نمی آید. در این صورت آنها بازیکن آزاد می شوند و پرسپولیس برای حفظ آنها باید با این بازیکنان قرارداد جدیدی ببندد. یعنی باشگاه پرسپولیس باید حداقل این بازیکنان را قبل از پایان فصل تسویه حساب کند.

رفتن درویش چقدر روی پرسپولیس تاثیر می گذارد؟

مدیریت باشگاه پرسپولیس در فصل جاری رابطه خوبی با بازیکنان و مربیان این تیم داشته و به خوبی از وضعیت قرارداد بازیکنان و مربیان خود آگاه است. اگر درویش بماند، طبیعتاً می‌داند چه بازیکنانی را باید زودهنگام نگه دارد و کدام بازیکنان را برای ماندن یا رفتن برای فصل بعد نیازی به زمان ندارند. طبیعتاً اگر هفته آینده درویش قطعی شود، بدون شک بسیاری از برنامه های او نیمه کاره می ماند و شاید قرارداد ارتش سرخ برای آینده (بعد از جام حذفی) به حالت تعلیق در بیاید که در این صورت چند بازیکن کلیدی پرسپولیس این کار را انجام خواهند داد. حذف شود قراردادها منعقد خواهد شد. البته ماندن درویش به معنای ایده آل بودن وضعیت پرسپولیس نیست چرا که وضعیت مالی این باشگاه مناسب نیست و شرایط پرداخت با اعضای تیم بسیار سخت است.

بازیکنانی که نمی خواهند بروند

در میان بازیکنان مطرح پرسپولیس بازیکنانی هستند که در ایران بعید است بخواهند در تیمی غیر از این تیم بازی کنند، مگر اینکه سرمربی تیم بخواهد. بازیکنانی مانند علیرضا بیرانوند، وحید امیری، امید عالیشاه، علی نعمتی، فرشاد فرجی، گئورگی گلسیانی، مهدی ترابی، کمالی سهقدنیا و سروش رفیعی که اگر در شرایط فسخ یک طرفه نباشند، ممکن است برای آن اقدام نکنند. در صورت ماندن یحیی گل محمدی به جز یکی دو نفری که بیشتر این فصل را نیمکت نشین کرده اند، می توان گفت همه این افراد در پرسپولیس خواهند ماند.

بازیکنانی که وضعیت نامشخصی دارند

اما برخی بازیکنان پرسپولیس از چند جهت می توانند این تیم را برای فصل آینده ترک کنند. یا قراردادشان تمام می شود یا حق فسخ دارند یا اگر کل مبلغ را نگرفتند می توانند یک طرفه فسخ کنند و به تیم دیگری بروند. بازیکنانی مانند احمد گوهری، مرتضی پورعلیگنجی، میلاد سرلک، دانیال اسماعیلی فر، مهدی عبدی و سعید صادقی که احتمال جدایی از پرسپولیس در تابستان بیشتر از سایر بازیکنان این تیم است.

لیست مازاد یحیی

شاید برای گفتن اسامی نفرات پرسپولیس زود باشد اما به احتمال زیاد این لیست از آن افراد تشکیل شده است. احمد گوهری، کمال سهدنیا، شیخ دیاباته، لئاندرو پریرا و سیامک نعمتی. در بین این بازیکنان فقط قرارداد دیاباته به پایان می رسد که قطعا تمدید نخواهد شد اما اگر بقیه بازیکنان در لیست مازاد یحیی قرار بگیرند، باشگاه پرسپولیس باید با آنها برای جدایی به توافق برسد.

چه پست هایی در حال افزایش هستند؟

اما در صورت ماندن یحیی گل محمدی در پرسپولیس بدون شک این تیم به دنبال جذب بازیکن در چند پست خواهد بود تا بتواند تیمی بهتر از فصل جاری را در مسابقات داخلی و البته آسیایی هدایت کند. جذب مدافع چپ، هافبک دفاعی، وینگر و فوروارد در دستور کار کادر فعلی قرمزپوشان برای فصل آینده است. اگرچه خروج چند بازیکن مطرح در تابستان احتمالاً یحیی را به دنبال جانشینی می برد. در این راستا باید چند روز پس از رقابت های جام حذفی صبر کرد. اما در پست های ذکر شده مربیان پرسپولیس دست نخورده ننشستند و نفرات مورد نظر خود را انتخاب کردند.

نوراللهی برنمی گردد

یکی از افرادی که چند ماه پیش شایعه بازگشت او به پرسپولیس شنیده می شد احمد نورالهی است. بازیکنی که به عنوان کاپیتان پرسپولیس از این تیم جدا شد و محبوبیت زیادی در بین هواداران این تیم دارد. بدون شک اگر احمد قصد بازگشت به ایران را داشته باشد، تیمش پرسپولیس خواهد بود اما مشکل اینجاست که او فعلا تمایلی به بازگشت ندارد و می خواهد حداقل یک فصل دیگر در امارات بماند. با وجود اینکه چندین تیم عربی خواهان جذب نوراللهی هستند اما به گفته دوستان نزدیک این بازیکن او می خواهد در شباب الاهلی بماند. با توجه به اینکه نوراللهی علاقه ای به تغییرات متوالی تیم ها ندارد و ارتباط خوبی با هواداران، مدیریت، سرمربی و بازیکنان الاهلی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید