ماجرای مدرسه «22 بهمن» چیست؟/ منبع محلی در اصفهان: دانش آموز کلاس دوازدهم دستگیر شد و از آن بی خبرند/ مسئولان آموزش و پرورش اصفهان: جعلی است

ماجرای مدرسه «22 بهمن» چیست؟/ منبع محلی در اصفهان: دانش آموز کلاس دوازدهم دستگیر شد و از آن بی خبرند/ مسئولان آموزش و پرورش اصفهان: جعلی است

روز جدید : هفته گذشته خبری مبنی بر بازداشت یک دانش آموز کلاس دوازدهم در مدرسه در فضای مجازی منتشر شد. گفته می شود این دختر پروانه صالح نیا نام دارد و با گزارش مدیر مدرسه دستگیر شد.

خبرنگار: مرجان زهرانی

هفته گذشته خبری مبنی بر دستگیری یک دختر کلاس دوازدهم در یکی از مدارس اصفهان در فضای مجازی منتشر شد. گفته می شود این دختر پروانه صالح نیا نام دارد و با گزارش مدیر مدرسه دستگیر شد. آمار بازداشت شدگان 1401 تظاهرات پراکنده و اغلب غیر رسمی است. در نتیجه از نظر آمار ماندگاری دانشجو نیز شاهد وضعیت مشابهی هستیم. آنچه شاهدان عینی در فضای مجازی گزارش می کنند با اظهارات مسئولان فرق می کند و گاه روایت های مسئولان با یکدیگر متفاوت است. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش که اعلام کرده دانش آموز دستگیر و بازداشتی نداریم، پیشتر در گفت و گو با «شبکه شرق» از ارجاع دانش آموزان بازداشتی به اصلاح و تربیت و سردار فدوی جانشین فرمانده سپاه خبر داده بود. سپاه انقلاب اسلامی میانگین تعداد بازداشت شدگان را 15 سال اعلام کرد.

یکی از منابع محلی «شبکه شرق» اصفهان گفت: دانش آموز پایه دوازدهم نیز در مدرسه 22 بهمن شاهین شهر در استان اصفهان دستگیر شد. او می گوید: «یکی از دانش آموزان مدرسه در 22 باخمن اعتراض کرد. در واقع او نه شعار داد، نه نقابش را برداشت و نه کار دیگری انجام داد. مدیر مدرسه که فقط سیاسی صحبت می کرد، تماس گرفت و دانش آموز را در داخل مدرسه دستگیر کرد. مدیر مدرسه به سایر دانش آموزان هشدار می دهد که اگر این کار را انجام دهند برای آنها نیز همین اتفاق می افتد. »

اما مسئولان آموزش و پرورش استان اصفهان کل این ماجرا را کذب می دانند و مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان به «شبکه شرق» گفت: این اتفاق از سوی مدیر آموزش و پرورش شاهین شهر تایید نشده است. محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار «شبکه شرق» ماجرای مدرسه 22 بهمن شاهین شهر را «کاملا کذب» توصیف کرد و گفت که از مدیر آموزش و پرورش شاهین شهر سوال کرده ام و او هم وی مدعی شد: طبق آمار در 10 سال گذشته چنین نام و نام خانوادگی در مدارس شاهین شهر نداشتیم. جلال سلمانی، مدیر روابط عمومی AP استان اصفهان نیز به «شبکه شرق» می گوید که با مقامات محلی تماس گرفتند و چنین دانشجویی وجود نداشت.

ناهماهنگی آماری که در مورد دانشجویان بازداشتی دیده می شود در مورد استان اصفهان نیز صادق است. مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان اصفهان به شبکه شرق گفت: بر اساس گزارش ها هیچ نیروی امنیتی وارد این مدرسه نشده است و دستگیری هم نداشته ایم. حتی اگر تعداد انگشت شماری از این اتفاقات رخ داده باشد، ما هرگز چنین حادثه ای را در مدرسه مورد نظر نداشتیم. تا این لحظه – اول آبان – موضوع ورود نیروهای امنیتی به مدارس اصفهان به هیچ وجه صحت ندارد.» وی با تاکید بر اینکه دانش آموزی در استان اصفهان دستگیر نشده است، می گوید: «ما در مدرسه دستگیری نداشته ایم، اما حراست. ممکن است نیروها برای برخی از دانشجویان راهنمایی و مشاوره داشته باشند. برای پیگیری این موضوع و نحوه ایفای نقش مشاوره ای باید با نیروهای امنیتی تماس بگیرید.»

اما منظور مدیرکل روابط عمومی آموزش و پرورش اصفهان از «نقش راهبری» چیست؟ مادر یکی از دانش آموزان دبیرستان صدیقه طاهره اصفهان از روزی که دخترش در این دبیرستان گذراند به «شبکه شرق» گفت. او می گوید: اخیراً یک روز دانش آموزان در مدرسه شعار می دادند. پلیس وارد مدرسه می شود و همه را مجبور می کند وارد کلاس شوند. فقط دو دانش آموز تا جایی که من می دانم که یکی از آنها سال آخر است در حیاط ماندند. پلیس به این دو نفر گفته بود که باید سر کلاس بروید. اما نقاب ها را برداشته بودند و یکی گفته بود به دیدن موهای من عادت کن و گفته بود خفه نمی شود. میخوای چیکار کنی؟ در نهایت دانش آموزان به کلاس رفتند اما گویا این دانش آموز دو سه روزی نتوانست به مدرسه برود».

در روزهای اخیر به والدین دانش‌آموزان در برخی مدارس گفته شده است که با فرزندان خود به مدرسه بیایند، توصیه‌هایی که نشان می‌دهد ممکن است کادر آموزشی مدارس نتوانند امنیت دانش‌آموزان را حفظ کنند. دبستان هیئت مدیره حافظ اصفهان از جمله مدارسی است که به دلیل شکل گیری برخی تجمعات اعتراضی از والدین خواست تا برای جلوگیری از خطرات احتمالی فرزندان خود در مدرسه حضور یابند. با این حال، اکثر خانواده ها ترجیح دادند فرزندان خود را برای چند روز به مدرسه نفرستند.

دیدگاهتان را بنویسید