مادران آینده بیمه نشده تحت پوشش قرار می گیرند/داروهای تجویزی افزایش نمی یابد


ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889579

گفتگو با مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی؛

مجیدی گفت: افزایش قیمت داروها از جیب مردم پرداخت نمی شود، سازمان بیمه آن را پرداخت می کند، اما داروها باید توسط پزشک در دفترچه ثبت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته آنایی: بیمه سلامت پشتوانه اصلی در دوران بیماری است و بعد از انقلاب اسلامی توجه به بیمه برای همه اقشار جامعه یکی از اهداف همه دولت ها بود. به همین دلیل با مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی به گفت و گو نشستیم تا از آخرین وضعیت بیمه شدگان مطلع شویم.


آنایی: از آخرین وضعیت و پیشرفت بیمه در استان بگویید

مجیدی: در سال 1373 بیمه سلامت تصویب شد و در سال 1370 نام و اساسنامه به سازمان بیمه سلامت تغییر یافت. بیمه سلامت محصول انقلاب است و مهمترین وظایف آن پوشش درمانی و حمایت از افراد فاقد گواهی پزشکی است. امروز که اینجا هستم بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر از استان تحت پوشش هستند که از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر در روستاها و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر تأمین می شوند و حدود 270 هزار نفر کارمند هستند. ، مستمری بگیران و خانواده های آنها که از مزایای بیمه درمانی برای درمان بهره مند می شوند. حدود 80 هزار نفر دارای اقشار دیگر بیمه هستند که شامل خانواده شهدا، جانبازان، ترخیص شدگان، بهزیستی و دانشجویان می شود.

همچنین برای ایرانیانی که حق بیمه پرداخت می کنند و جمعیت آن حدود 90 هزار نفر است صندوق بیمه داریم و صندوق بیمه سلامت همگانی داریم که طبق قانون سه دهک پایین جامعه باید به صورت رایگان بیمه شوند. 190000 نفر بیمه شده افزایش یافت و با توجه به اینکه تمام افرادی که در گذشته درخواست داده بودند به صورت خودکار بیمه شدند، این استخر با آن سه رقم اعشار به حدود 750000 رسید. همه 2 میلیون و 300 هزار نفر به جز صندوق بیمه کارکنان دولت و صندوق ایرانیان بیمه شدند.

ما حدود 2600 موسسه پیمانکاری داریم و بیش از 95 درصد موسسات استان با ما طرف قرارداد هستند.


آنایی: در مورد تجویز الکترونیکی و مزایا و معایب آن بگویید

مجیدی: یکی از اولویت های مهم بیمه سلامت در سه سال اخیر، نسخه الکترونیکی و ارائه الکترونیکی مدارک بستری است. احراز هویت فقط با کد ملی است. بیشترین پرونده الکترونیک سلامت، تشکیل بیمه نامه و پرونده پزشکی انجام شده و با این الکترونیکی شدن 3 میلیون و 500 هزار برگ A4 فقط در صورت بستری در استان ما صرفه جویی شده است.

بیمه شدگان در صورت داشتن بیمه سلامت می توانند با تایپ کد ستاره 1666 تجربه بیمه و اعتبار کارت را مشاهده کنند و همچنین می توانند با شماره 1666 تماس گرفته و مشکلات خود را گزارش دهند. در تیرماه بالغ بر 4500 تماس با این شماره در استان داشتیم.


آنایی: از خدمات بیمه درمان ناباروری بگویید

مجیدی: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جوانی جمعیت، خدمات ناباروری که هزینه های زیادی برای درمان دارد، از دهه 1400 تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت. هر زوج می توانند در طول سال سه خدمت با حداکثر مبلغ 50 میلیون تومان دریافت کنند که تقریباً به طور کامل تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرد.

با شش مرکز جهاد دانشگاهی، بیمارستان الزهرا، ولیعصر و شمس و مرکز بهداشت مادر و نهال قرارداد داریم که زوجینی که مشکل باروری دارند می توانند به این مراکز مراجعه کنند. تاکنون 1600 زوج شناسایی و از خدمات ناباروری بهره مند شده اند که بالغ بر 3.8 میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است.

همچنین در مورد بیمه زنان باردار صحبت کردیم و مادران باردار که بیمه ندارند می توانند در مدارک با بیمه سلام بیمه شوند و فرزندانشان تا 5 سالگی بیمه شوند.


آنایی: در گذشته مشکلی که بیماران را نگران می کرد عدم پذیرش دفترچه سلامت در کلینیک ها و مراکز خصوصی بود، آیا این مشکل حل شده است؟

مجیدی: قانون موظف است 760 هزار نفر را به صورت رایگان بیمه کنیم و قانونگذار هم تصریح کرده است که کسانی که بیمه رایگان دارند فقط از مراکز دولتی خدمات دریافت کنند. برای این 760 هزار نفر پزشک خانواده تعیین شده است که با مراجعه به پزشک خانواده خودشان و پرداخت هزینه ویزیت 7200 تومانی می توانند ویزیت شوند، مراکز کتاب آنها قابل قبول است اما اگر فردی به صورت حضوری به پزشک دیگری مراجعه کند باید مراجعه کند. هزینه را آزادانه بپردازید


آنایی: موضوع داغ این روزها طرح داروور است، آیا این طرح باعث افزایش قیمت داروی نسخه ای می شود؟

مجیدی: سوم تیرماه اعلام شد ارز ترجیحی دارو از شرکت واردکننده به سازمان بیمه منتقل می شود و در واقع ارز حذف نشده است، اما جهت آن تغییر کرده و افزایش قیمت دارو از جیب مردم پرداخت نمی شود و هزینه آن را سازمان بیمه می پردازد اما باید داروها توسط پزشک در دفترچه ثبت شود.

داروهایی که ارز ترجیحی نداشتند افزایش قیمت ندارند و داروهایی که ارز ترجیحی دریافت کردند افزایش قیمت دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید