مازندران کمتر از یک دهه با تله جمعیتی فاصله دارد/ استفاده از ظرفیت دانش بنیان برای حل معضلات اجتماعی


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889171

روح اله سلاگی با بیان اینکه اگر پنجره جمعیتی مازندران در دهه آینده به زاد و ولد 2.2 نرسد، در دام جمعیتی گرفتار خواهیم شد، اظهار کرد: وی بیان کرد: نگاه ما به آسیب های اجتماعی باید مبتنی بر استفاده از ظرفیت دانش بنیان برای رفع چالش های موجود باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; روح الله سلگی عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه جمعیت و خانواده که در سالن شماره یک استان مازندران برگزار شد؛ وی بیان کرد: از همه بانک های عملیاتی برای تامین اعتبار برای تولد خانواده ها تشکر می کنم و لازم است در این باره به مردم، فرمانداران و دهیاران اطلاع رسانی شود. از آنجایی که بسیاری از افراد از این موضوع اطلاعی ندارند، چه امکاناتی را در این بخش بررسی کرده ایم.

وی افزود: در صورت عدم اطلاع رسانی صحیح می توان به حقوق فرد پایمال شد و لذا اطلاع رسانی باید در اولویت قرار گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه فرهنگ نقش مهمی در موضوع تولد فرزند دارد، باید این بخش حمایتی نیز رنگی شود و مردم به درستی اطلاع رسانی شوند.

این مسئول ادامه داد: البته به لحاظ توسعه فرهنگی اخیراً با تفاهم نامه با دانشگاه مازندران، راه اندازی و تشکیل پژوهشکده با موضوع آسیب شناسی کاهش جمعیت و زاد و ولد در این دانشگاه در دست اقدام است.

سلاگی تصریح کرد: رویکرد ما به آسیب های اجتماعی باید مبتنی بر استفاده از ظرفیت دانش بنیان برای حل چالش های موجود باشد و حرکت در این مسیر بسیار مهم است.

وی گفت: رتبه پایین مازندران در موضوع فرزندآوری زنگ خطری است و فرهنگ سازی نقش بسیار موثری در تبیین چالش سالمندی جمعیت و تغییر نگاه به موضوع طلاق و فرزندآوری در جامعه دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران گفت: میانگین سنی کشور از 22 سال در دهه 50 به 33 سال در دهه 90 رسیده است، یعنی 10 سال پیر شده و جمعیت سالمند کشور از جمعیت جوان کشور پیشی گرفته است. “

این مسئول اضافه کرد: جمعیت بالغ در سال 1395 از 5 میلیون نفر در سال 1385 به هفت میلیون و 500 هزار نفر رسید و این حکایت از حرکتی خطرناک در حوزه جمعیتی کشور است.

سلاگی تصریح کرد: اگر پنجره جمعیتی مازندران در دهه آینده به زاد و ولد 2.2 نرسد در دام جمعیتی گرفتار خواهیم شد و این مشکلی است که باید به یاد داشته باشیم و بدانیم در چه وضعیتی هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 11 درصد جمعیت کشور را افراد بالای 60 سال تشکیل می دهند، گفت: وی تاکید کرد: این میزان در 30 سال آینده به بیش از 50 درصد می رسد یعنی از هر سه ایرانی یک نفر بالای 60 سال سن دارد. بنابراین، اگر نتوانیم این روند را متوقف کنیم، با چالش بزرگی مواجه خواهیم شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران تصریح کرد: افزایش جمعیت سالمند تبعاتی دارد که یکی از آن ها بحث خارج شدن جمعیت شاغل و نیروی خلاق از چرخه است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بحث جمعیت یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است و از این رو وظیفه است که روی این موضوع کار شود و همه دستگاه ها و استانداران باید در این زمینه اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید