فضای آزاد برای ظرفیت دانش فناورانه در کشاورزی / رسانه تشویق کشاورزان برای ورود به عرصه دانش بنیان


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834451

با وجود اینکه بخش عمده ای از محصولات گیاهی شرکت های دانش بنیان آذربایجان غربی به خارج از کشور صادر می شود، کشاورزان استان همچنان از ورود به عرصه فناوری و دانش خودداری می کنند. در این میان نقش رسانه ها می تواند در ایجاد اعتماد و تشویق کشاورزان به ورود به این عرصه بسیار تعیین کننده باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید دانش بنیان، اشتغال زایی» تعریف شد که اجرای آن می تواند زمینه ساز حل مشکلات اقتصادی باشد، اما لحظه مهم شعار امسال به موضوع دانش بنیان یا تولید و اقتصاد دانش بنیان توجه می کند.

رونق تولید و اشتغال زایی موضوعی است که همگان باید در این زمینه نسبت به آن احساس مسئولیت کنند و برای تحقق آن گام بردارند. بنابراین اشتغال زایی در کشور نقش بسزایی دارد، لازم است حمایت های لازم از سوی مسئولان برای حمایت و تامین زیرساخت های لازم صورت گیرد.

آذربایجان غربی نیز یکی از استان های کشور با ظرفیت های اقتصادی فراوان از جمله مرز مشترک با سه کشور و صادرات، کشاورزی، صنعت و معاونت های مختلف و فناوری است که در هر یک از این حوزه ها می توان بر پایه دانش بنیان اقتصاد است. . ، زمینه ساز رشد اقتصادی و تحول استان در گام دوم انقلاب شد.


ثبت 52 شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی

در همین راستا استاندار آذربایجان غربی در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی اولویت جدی استان در سال 1401 همچون سال گذشته را رفع موانع و حمایت از بخش تولیدی برای ایجاد فرصت های اشتغال و افزایش عنوان کرد. تولید در استان برای رفع مشکلات واحدهای راکد و نیمه فعال استان و بازگرداندن آنها به زنجیره تولید گام برداریم.

محمدصادق معتمدیان همچنین توسعه شرکت های دانش بنیان در استان را یکی از برنامه های اصلی خود اعلام کرد و افزود: در حوزه شرکت های دانش بنیان در استان حدود 52 شرکت ثبت شده و برای افزایش ظرفیت دانش بنیان در نظر گرفته شده است. شرکت ها بر اساس دانش و فناوری تولید را افزایش دهند.

وی همچنین بر ارتقای سطح اشتغال استان در سال جاری تاکید کرد و خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال در قالب مشاغل خرد، واحدهای اقتصادی و احیای بخش ساختمانی از اولویت های سال 1401 خواهد بود.


صادرات ۹۵ درصد گیاهان تولیدی شرکت های دانش بنیان از آذربایجان غربی


84748ccc 690a 42b2 a40a 5dbad6589953 خبر خاکستری

استاندار آذربایجان غربی همچنین در بازدید از شرکت پژوهشی رویان آذربایجان با تاکید بر رفع موانع سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران در استان، گفت: وقتی فردی تجربه، تجربه، استعداد دارد نباید سنگسار شود. . از سرمایه گذاری او جلوگیری کنید. کم کاری مدیران در این زمینه اصلا قابل قبول نیست و توجیهی ندارد.

محمدصادق معتمدیان با بیان لزوم اصلاح الگوی کشت به نفع شرکت های دانش بنیان در استان، افزود: بر اساس یافته های علمی، مصرف آب در گیاهان تولید شده در شرکت های دانش بنیان و استفاده از کشت بافت گیاهی بیشتر است. نرمال 30 درصد کمتر است و در شرایط کم آبی در منطقه، ترویج و استفاده از این گیاهان و تغییر الگوی کشت می تواند در مدیریت مصرف آب در کشاورزی بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از گیاهان تولید شده در شرکت های دانش بنیان آذربایجان غربی به سایر استان های کشور صادر می شود، گفت: برای رفع آن اقدامات لازم انجام شود.


کسب و کار مبتنی بر دانش؛ توسعه اقتصادی اساسی

عماد کری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اهمیت تولید دانش بنیان گفت: باید از کارآفرینان حمایت کرد و موانع مسیر تولید را برطرف کرد تا شاهد رشد و توسعه باشیم.

کری با بیان اینکه اقتصاد و صنعت دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: کسب و کارهای دانش بنیان می تواند زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

وی گفت: رونق تولید به ویژه تولید دانش بنیان می تواند معضل بیکاری و اشتغال جوانان را که امروزه به موضوعی مهم و اساسی تبدیل شده است برطرف کند و مسئولان باید در این راستا گام های اساسی بردارند.

کری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت منحصر به فردی در زمینه های مختلف است، گفت: کشاورزی، معدن، صنعت و وجود مرز مشترک با سه کشور از جمله فرصت هایی است که با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و خصوصی و دولتی قابل جذب است. و بخش عمومی و البته تولید دانش بنیان در جهت توسعه و پیشرفت استان گام برداشته اند.


فعال سازی شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی

خجت الاسلام قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز با تاکید بر لزوم توجه به شرکت های دانش بنیان گفت: حمایت از تولید و مجموعه های دانش بنیان باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد. افراد و این موضوع باید با تشکیل کمیسیون های ویژه مورد توجه جدی قرار گیرد.»

حجت الاسلام قریشی گفت: آذربایجان غربی یک استان کشاورزی است و شرکت های دانش بنیان باید برای بهبود وضعیت کشاورزی به این موضوع ورود کنند.

وی ادامه داد: توجه دانش بنیان به موضوع کشاورزی می تواند مشکل این بخش را حل کند و مسئولان آذربایجان غربی مشکلات کشاورزی این استان را احصا کرده و برای بررسی و حل مشکلات به دانشگاه منتقل کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با بیان اینکه اساتید دانشگاه نیز باید بر حل مشکلات علمی جامعه تمرکز کنند، گفت: دانشگاهیان باید مشکلات علمی جامعه را بررسی و حل کنند و مسئولان استانی و روسای دانشگاه ها باید برای حل مشکلات علمی جامعه برنامه ریزی کنند. بررسی و رفع مشکلات علمی استان.


ba9650b5 d00a 4bb3 88de 9bca0275fefc خبر خاکستری


راه اندازی دستگاه حمایت قضایی از فعالیت های دانش بنیان در آذربایجان غربی

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از راه اندازی دستگاه حمایت قضایی از فعالیت های دانش بنیان خبر داد و گفت: فعالیت دانش بنیان در روستاها.

ناصر عتباتی در گفت و گو با اروم نیوز افزود: قوه قضاییه به عنوان مجموعه حمایتی ممکن است از واحدهای تولیدی مبتنی بر دانش و علم روز حمایت های قانونی و قضایی لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: فعالیت های اقتصادی دانش بنیان اگر به خوبی حمایت شود و بر تولید داخلی متمرکز شود، کشور را در بسیاری از مسائل به خودکفایی می رساند.

رئیس قاضی آذربایجان غربی ادامه داد: دادگستری استان برنامه های متعددی در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در دستور کار دارد.

باید گفت استفاده از استارت آپ های جدید یکی از مهم ترین راهکارها در زمینه رونق کشاورزی است. استعدادها و امکانات زیادی در آذربایجان غربی در زمینه های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی وجود دارد که برخی از آنها مزیت مطلق دارند. در صورت سرمایه گذاری جدی در این تاسیسات و ایجاد زنجیره های متصل می توان از این ذخایر سال ها برای توسعه استان، کشور و بهبود شرایط اقتصادی استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید