ما آماده ایم مذاکرات را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسانیم


ساعت: 20:27
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886930

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایده های پیشنهادی خود را از لحاظ شکلی و محتوایی به سایر کشورها ارائه کرده ایم، گفت: در صورت آمادگی طرف مقابل نیز آمادگی داریم در مدت زمان کوتاهی مذاکرات را به نتیجه برسانیم. چنین اقدامی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه ۱۸ مرداد) در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در توئیتی نوشت: ایده‌هایی را در قالب و محتوا ارائه کرده‌ایم تا راه را برای نتیجه‌گیری سریع به وین هموار کنیم. مذاکراتی که برای اصلاح وضعیت پیچیده و زیانبار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا، ارائه آن را به سایر کشورها آغاز کردیم.

وی در توئیتی دیگر افزود: ما با شرکای خود در برجام به ویژه هماهنگ کننده همکاری نزدیک داریم تا فرصت دیگری برای آمریکا فراهم کنیم تا حسن نیت و مسئولیت خود را نشان دهد.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: ایران آمادگی دارد مذاکرات را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برساند. اگر طرف مقابل مایل به انجام همین کار باشد.

لازم به ذکر است یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با ایسنا از انجام این مذاکرات به زودی در وین خبر داد.

به گزارش فارس، باقری 13 مرداد در پی یادداشت جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر روی میز گذاشتن متنی در توئیتر نوشت: در هفته گذشته تبادل نظر جدی و سازنده ای با طرف های مقابل انجام شده است. در مورد مذاکرات در وین. هماهنگ کننده ایده های خود را برای جمع بندی مذاکرات ارائه کرد. همچنین برای جمع بندی مذاکرات چه از نظر شکلی و چه از نظر محتوایی ایده هایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در فایننشال تایمز درباره مذاکرات رفع تحریم ها نوشت: «پس از 15 ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات متعدد با طرف های برجام و آمریکا، به این نتیجه رسیدم. که تا پایان جا برای مصالحه های مهم دیگر وجود دارد. من اکنون متنی را روی میز گذاشته ام که جزئیات لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای برای احیای برجام را شرح می دهد. این توافق کامل نیست، اما تمام عناصر لازم را در بر می گیرد و شامل سازش های دشواری است که همه طرف ها به دست آورده اند.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه، ۱۴ مرداد در گفت‌وگوی تلفنی با بورل با بیان اینکه تردیدی در اراده ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و باثبات وجود ندارد، گفت: اگر آمریکا گامی واقع‌بینانه برای دستیابی به توافق بردارد، توافق خوبی خواهد بود.» موجود است.

پس از توقف هشتمین دور مذاکرات وین در 20 مارس سال گذشته و تبادل پیام های ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه منطقه و اروپا، جوزپ بورل در اوایل تیرماه به تهران سفر کرد. پس از توافق بر سر از سرگیری مذاکرات و در همین راستا مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در روزهای 7 و 8 ژوئیه در دوحه از طریق انریکه مورا انجام شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا اعلام کرد که ایران خواسته هایی خارج از برجام دارد که توسط امیر عبداللهیان رد شد.

در همین راستا ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، 31 تیرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان به روند مذاکرات پایبند است. مذاکرات همچنان مانند گذشته از طریق تبادل پیام هم در سطح وزیر امور خارجه با آقای جوزپ بورل و هم در سطح آقای باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان با آقای انریکه مورا ادامه دارد. نحوه جمع بندی ادامه مذاکرات و همچنین محل مذاکرات در ارتباطات و اطلاعیه های طرفین در حال بررسی است و به زودی زمان و مکان مذاکرات مشخص خواهد شد. عدم تعیین زمان و مکان مذاکرات را پایان مذاکرات نمی دانیم. جمهوری اسلامی ایران در مسیر مذاکرات قرار دارد و تا زمانی که طرف های مقابل به روند مذاکرات و دیپلماسی چندجانبه پایبند باشند، ایران این مسیر را دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید