ما آماده همکاری با سوریه برای شکایت از اقدامات ضد محیطی نیروهای مداخله هستیم.


ساعت: 19:52
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882998

وحیدی در دیدار با وزیر ادارات محلی و محیط زیست سوریه گفت: آماده همکاری با دمشق برای طرح پرونده‌های بین‌المللی علیه اقدامات علیه زیرساخت‌ها، محیط زیست و جنایات انسانی نیروهای مداخله‌گر در سوریه هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد وحیدی وزیر کشور عصر چهارشنبه (31 تیر) با حسین جمیل مخلوف وزیر ادارات محلی و محیط زیست سوریه که در محل وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، دیدار و گفتگو کرد.
وی گفت: آماده همکاری با دمشق در طرح شکایت در مجامع بین المللی علیه اقدامات علیه زیرساخت ها، محیط زیست و جنایات انسانی نیروهای مداخله گر در سوریه هستیم.

وی با اشاره به اینکه دولت و ملت سوریه در جنگ نابرابر نظام سلطه جهانی قرار دارند، افزود: تروریست ها با حمایت نیروهای مداخله گر در سوریه دست به جنایت و اشغالگری می زنند.

وزیر کشور افزود: کشورهای غربی حقوق بشر را ابزار می بینند و امروز با حمایت این کشورها زندگی سالم در سوریه از جمله امنیت عمومی و زیرساخت های صنعتی و کشاورزی از بین رفته است.

وحیدی با طرح این سوال که چرا سوریه آباد را با هزاران تن مواد منفجره ویران کردند؟ وی گفت: اخیرا شاهد حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به فرودگاه ها و بنادر سوریه بوده ایم و هیچکس این حملات را محکوم نکرده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش محیط زیست کشورهای همسایه در تهران، ابراز امیدواری کرد که این همایش موثر بوده و زمینه ای برای همکاری های عمیق تر و راهبردی بین کشورهای همسایه درگیر در مسائل زیست محیطی باشد.

وزیر کشور با تاکید بر روابط عمیق و گسترده ایران و سوریه در چهار دهه گذشته، خاطرنشان کرد: این رابطه راهبردی تهران و دمشق در جهان بی نظیر است.

وی همچنین مقاومت را ویژگی مشترک ایران و سوریه در برابر استکبار و صهیونیسم می داند.

وحیدی در ادامه این نشست خواستار توسعه دیپلماسی شهری و همکاری در زمینه شهرهای هوشمند و شهرهای بدون زباله بین دو کشور شد و گفت: ایران با داشتن هزار و 400 شهر و 38 هزار روستا تجربه خوبی در زمینه مشکلات شهری دارد. که می تواند در زیرساخت های مورد استفاده در سوریه استفاده شود.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران مدیریت بحران های طبیعی و زیست محیطی را ظرفیتی مناسب برای همکاری دو کشور عنوان کرد و تصریح کرد: ایران و سوریه مشکل کوچک ریزگردها دارند و باید راهکار مشترکی برای حل این مشکل اجرا کنیم. چالش

* روابط عمیق و راهبردی ایران و سوریه

حسین جمیل مخلوف وزیر ادارات محلی و محیط زیست سوریه با یادآوری گفت و گوی تلفنی روسای جمهور ایران و سوریه به مناسبت کربان بایرام گفت: در این گفتگوی تلفنی آقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ، در حلب بود که اولین شهری بود که آزاد شد و گمان می رود کمک به جنبش مقاومت از دست تروریست ها باشد.

وی تبادل تجربیات را عاملی برای تحکیم بیشتر روابط دو کشور در عرصه های مختلف دانست و افزود: حمایت ایران از سوریه در مبارزه با تروریست ها و جایگاه سوریه در جنگ تحمیلی علیه ایران نشان از روابط عمیق و راهبردی تهران و ایران دارد. دمشق

این مقام سوری خاطرنشان کرد: آمریکا منابع سوریه را به گروگان گرفته و باعث آلودگی محیط زیست می شود. وی گفت: ترکیه درختان زیتون مردم سوریه را نیز نابود کرده و ادوات سنگین کشاورزی را می دزدد.

مخلوف خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه سوریه طرح شکایت از نیروهای خارجی را در دستور کار خود دارد و از توان جمهوری اسلامی ایران در این راستا استفاده خواهد کرد.

وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه همچنین خواستار افزایش همکاری در زمینه مسائل مدیریت شهری و محیط زیست شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید