ما از ایران در دفاع از حقوق و منافع مشروع خود حمایت می کنیم


زمان: 15:13
تاریخ انتشار: 1401/01/12
کد خبر: 1818880

سفارت چین در بیانیه ای اعلام کرد که وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای ایرانی خود در تونس بر حمایت پکن از تهران در دفاع از حاکمیت و کرامت ملی و همچنین حفظ حقوق و منافع مشروع این کشور تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سفارت چین در آمریکا با صدور بیانیه ای به تشریح دیدار روز گذشته (31 مارس 2022) وزیر امور خارجه چین با همتای ایرانی خود در تونس پرداخت و نوشت: مشاور دولت و وزیر امور خارجه به همراه حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران برای حضور در سومین نشست. تونس، استان آنهوی، چین نشستی با وزارت خارجه همسایگان افغانستان برگزار کرد.

بر اساس این بیانیه، وانگ یی در این دیدار گفت: تحت رهبری راهبردی رهبران دو کشور، روابط چین و ایران از شتاب توسعه قوی برخوردار است. چین از ایران در دفاع از حاکمیت و کرامت ملی خود و در دفاع از حقوق و منافع مشروع خود حمایت می کند و معتقد است که ایران نیز به شدت از چین در دفاع از منافع اصلی خود حمایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه چین افزود: چین به عنوان شریک راهبردی همه جانبه ایران متعهد به تعمیق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف است و آماده همکاری برای دستیابی به نتایج بیشتر از همکاری‌ها به نفع دو ملت است.

امیر عبداللهیان با تبریک موفقیت چین در سلسله نشست ها در مورد افغانستان گفت: ایران و چین دوستی عمیق سنتی و مفاهیم غنی همکاری دارند. اجماع مهم رهبران دو کشور انگیزه قوی برای توسعه روابط دوجانبه ایجاد کرده است.

وی افزود: بدون توجه به تغییر شرایط، ایران قاطعانه به توسعه روابط ایران و چین متعهد خواهد ماند و قاطعانه از موضع عادلانه چین حمایت خواهد کرد. ایران می خواهد با گسترش همکاری های نفت و گاز بین دو کشور شریک انرژی قابل اعتمادی برای چین باشد و آماده تقویت روابط، همکاری های سه جانبه و تبادلات آموزشی با چین است.

بر اساس بیانیه پکن، دو طرف بر افزایش همکاری در مبارزه با تروریسم و ​​امنیت توافق کردند و وانگ یی تاکید کرد که دو کشور باید در برابر نیروهای تروریستی و افراطی مانند ترکستان شرقی هوشیار باشند. در افغانستان و بهره گیری، حفظ و اقدام موثر برای حفظ منافع مشترک.

دو طرف همچنین در مورد همکاری های منطقه ای تبادل نظر کردند و وزیر امور خارجه چین گفت که چین از ایران در بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه و حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو حمایت می کند. امیر عبداللهیان همچنین با قدردانی از نقش سازنده چین گفت: ایران خواستار ادامه مذاکرات با کشورهای منطقه است.

بر اساس این بیانیه، دو طرف توافق کردند که به طور مشترک با تحریم های یکجانبه مخالفت کنند. وانگ یی گفت: «ایالات متحده به تحریم های یکجانبه ای که هنجارهای اساسی روابط بین الملل را نقض می کند معتاد است.» تحریم ها در واقع اعتماد به ایالات متحده را تضعیف می کند و به منافع آن آسیب می رساند. تحریم‌ها به اهداف خود نمی‌رسند، اما در نهایت به انعطاف‌پذیری بیشتر و توسعه قوی‌تر کشورهای تحت تحریم کمک می‌کنند.

به گفته چین، دو کشور همچنین درباره از سرگیری پیوستن به شورای امنیت سازمان ملل گفتگو کردند.


14010112000365 Test NewPhotoFree خبر خاکستری


14010112000364 Test PhotoL خبر خاکستری

به گزارش هیئت فارس در این نشست در تونس، حسین امیرعبداللهیان طی دو روز حضور در این شهر ضمن شرکت در سومین نشست همسایگان افغانستان و همچنین در نشست همسایگان افغانستان به علاوه طالبان، قطر و اندونزی با حضور برخی مقامات وزرای خارجه پاکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر، اندونزی، وزیر امور خارجه طالبان و معاون نخست وزیر ازبکستان برای گفتگو درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی دیدار کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر به تونس درباره اجرای برنامه جامع همکاری های ایران و چین گفت: در سفری که به چین داشتم، همکاری ها را در چارچوب برنامه جامع همکاری دو کشور آغاز کردیم. این موضوع در دست بررسی است و احتمالاً در پایان این هفته در چین خواهم بود تا در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت کنم و یکی از برنامه های ما با وانگ یی بررسی آخرین وضعیت اجرای این سند است این سند بزرگ است و روز به روز در حال تکامل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید