ما از نزدیک اراده مثبت ایران و عربستان سعودی برای مرحله جدید مذاکرات/توسعه در عراق را زیر نظر داریم.


ساعت: 11:27
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887028

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران با دقت و حساسیت توسعه عراق را رصد می کند و گفت و گو را بهترین راه برای حل مشکلات داخلی این کشور می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 10 مردادماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی پرداخت.

ایشان در ابتدا حلول ماه محرم و ایام سوگواری و سوگواری سید و سالار شهیدان حسین بن علی و یاران باوفایش را تسلیت گفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از مسئولان و عوامل بشردوستانه که در این روزهای سخت برای کمک و نجات جان باختگان و گرفتاران در سیل به میدان آمدند و همچنین از کشورها، ملت ها و سفارتخانه ها تشکر کرد. که به همین مناسبت در این حوادث تلخ با دولت و ملت و خانواده های داغدار این حوادث ابراز همدردی کردند و از برخی کشورهای همسایه که کمک ارسال کردند تشکر کردند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین به دولت ها و ملت هایی که دچار سیل های مشابه در همسایگی ما شده اند، تسلیت گفت و با آنان ابراز همدردی کرد.

کنعانی به مناسبت های این هفته از جمله روز حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و گفت: همان سالگرد تصویب حقوق بشر در اسلام است که به تصویب کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در قاهره رسید. اجلاس سران در سال 1369 آقای.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال حوادث اخیر عراق و تصرف ساختمان پارلمان این کشور توسط هواداران مقتدی صدر گفت: عراق کشور بزرگ و مهمی است. همسایه ما. طبیعتاً ما با دقت و با حساسیت وقایع جاری در این کشور را دنبال می کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور، همسایه، دوست و برادر مهم تاکید داشته و معتقد است که امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است. ما با حساسیت به توسعه این کشور توجه داریم و مسائل را رصد می کنیم. ما تحولات کنونی را که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخلی است، بخشی از امور داخلی عراق می‌دانیم و معتقدیم که جنبش‌ها، احزاب و سازمان‌های سیاسی عراق می‌توانند با شرایط کنونی به صورت مسالمت آمیز و با احترام متقابل در چارچوب شرایط این کشور برخورد کنند. قانون اساسی و سازوکارهای قانونی توسعه و پیشرفت عراق را از طریق تشکیل دولت مردمی ترویج و حمایت می کند.

ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و تاکید کرده است که گفت و گو بهترین راه برای حل مشکلات داخلی این کشور است و ما معتقدیم که ملت عراق با بلوغی که دارد و درایت و درایت رهبران عراق می تواند این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارد و شاهد ثبات و صلح باشد و هر چه بیشتر در عراق باشد.

وی در خصوص سفر وزیر نیرو به افغانستان در خصوص حق آبه هیرمند نیز گفت: بحث حق آبه موضوع بسیار مهمی است. رئیس جمهور اخیرا بر لزوم پیگیری حق آبه ایران تاکید کرده است.

کنعانی تصریح کرد: اهتمام نهاد حاکمیتی سرپرستی در این زمینه نشان از پایبندی مسئولان این کشور به توافقات مشترک دارد. در وزارت امور خارجه پیگیر موضوع هستیم، وزیر امور خارجه پس از دستور رئیس جمهور با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان صحبت کرد و بر این موضوع تاکید کرد.

وی گفت: تحقق این امر منوط به همکاری صادقانه کشورهای ما در کشور دوست افغانستان است و ما این را نشانه حسن نیت می دانیم که دوستان ما با تعامل سازنده با ایران آماده شکل گیری همکاری هستند. تلاش های جدی ما هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران از برادران در افغانستان نیستیم. مقدار آب ته نشین شده اندک است و امیدواریم برادران در افغانستان به تعهدات خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات در وین نیز گفت: ایران همواره خلاق و در روند مذاکرات حضور داشته است. ما روند مذاکرات را منطقی و معقول برای دستیابی به منافع جامع، پایدار و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می دانیم. در روزهای اخیر پیام هایی رد و بدل شده و آقای بورل متنی را بر اساس مذاکرات گذشته پیشنهاد داده و طرفین آن را دریافت کرده اند و ایران نیز این پیشنهادها را دریافت کرده است. طرف ایرانی متن و پیشنهادات را به دقت بررسی و نقطه نظرات خود را ارائه کرد. شاهد تحرکات احزاب دیگر نیز بودیم.

وی بیان کرد: گفتگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این پرونده است. طرف فرانسوی تلاش می‌کند تا دیدگاه‌ها را با هم هماهنگ کند و برخی از مقامات از جمله وزرای امور خارجه تلاش کرده و در گفت‌وگوی تلفنی با امیر عبدالخیان دیدگاه‌ها و ابتکاراتی را با هدف همگرایی دیدگاه‌ها مطرح کرده‌اند. ما به عنوان ایران از هر ابتکاری که به دستیابی به توافق کمک کند استقبال می کنیم و همیشه پاسخ مثبت داده ایم. ما همیشه خلاق و منعطف بوده ایم و پای میز مذاکره حاضر بوده ایم. در پی تبادل پیام هایی که در هفته های اخیر صورت گرفت و بررسی متون پیشنهادی، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در مورد جدول زمانی مذاکرات به نتیجه برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم. . باید تاکید کنم که این امر کاملاً به اراده طرف مقابل به ویژه طرف آمریکایی برای نشان دادن تمایل خود برای دستیابی به یک توافق منطقی و پایدار و پرهیز از طرح موضوعات بی ربط بستگی دارد.

کنعانی گفت: ایران دستیابی به توافق را راهبردی جدی می داند و نگاهی به مذاکرات تاکتیکی ندارد.

وی در خصوص بحث فروش نفت از ایران و مطرح شدن این موضوعات در مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: وارد گمانه زنی نشویم. چارچوب کلی همان چیزی است که گفتم.

اعزام سفیر اردن به تهران نیز موضوعی بود و کنعانی تصریح کرد: ارتباط مستقیم بین دو کشور برقرار شده و سفارتخانه ها فعال هستند و امکان گفتگوهای دیپلماتیک بین دو کشور و ارتباط تلفنی وزرای امور خارجه وجود دارد. دو کشور ایجاد شده است و همه تلاش ها صورت گرفته است و از اقدامات عملی کشورهای دوست در منطقه برای گسترش روابط استقبال می کنیم. ایران در این زمینه انعطاف پذیر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص سوخت رسانی به لبنان از ایران اظهار داشت: ما از وضعیت سخت مردم لبنان که ناشی از سیاست های اشتباهی است که برخی دولت ها در قبال این کشور در پیش گرفته اند و بر اساس آنها، آگاه هستیم. سیاست های نادرست منطقه ای، شرایط اقتصادی لبنان به نوعی تحت تاثیر قرار گرفت. آنها متوجه شدند که مردم این کشور در رنج هستند. ما از این وضعیت متاثر و غمگین هستیم و اگر فرصت و توانایی داریم در چارچوب روابط دوستانه و برادرانه به ملت و دولت لبنان کمک کنیم. ما به عنوان کشور دوست لبنان علاقه مندیم که نقش سازنده ای ایفا کنیم و از ظرفیت خود برای بهبود شرایط اقتصادی در آن کشور استفاده کنیم. اگر درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارائه شود، ایران با این دیدگاه مثبت که آماده کمک به کشورهای دوست در منطقه از جمله لبنان است، باید در مورد تامین سوخت با مقامات دولتی لبنان گفتگو کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر توصیه به جریان های عراقی گفت: پایبندی به قانون و توسل به قانون اساسی و در چارچوب گفت وگوهای داخلی و توسل به روش های مسالمت آمیز چیزی است که می توانیم به برادران عراقی توصیه کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص تلاش قطر و عمان در مذاکرات ایران و آمریکا تصریح کرد: برخی از کشورهای دوست منطقه انگیزه های مثبتی در رابطه با موضوع هسته ای داشته و دارند و پیشنهاد می کنند که یک بازی را انجام دهند. در این زمینه نقش دارند و قطر و عمان از جمله کشورها هستند. ما همیشه رابطه خوب و نزدیکی داشته‌ایم و آنها علاقه داشتند که نقش مثبتی در این زمینه داشته باشند و از جمله کشورهایی هستند که در این بحث فعال هستند و ما این رابطه مثبت را داریم.

ارسال محموله رایگان سوخت به لبنان موضوع دیگری بود که مطرح شد و کنعانی گفت: این یک موضوع بین دولتی است و ایران بسته به دریافت درخواست رسمی از دولت لبنان در مذاکرات رسمی بین مقامات دو کشور، آن را بررسی خواهد کرد. سید حسن نصرالله گفت که اگر دولت لبنان انگیزه داشته باشد، می توان این کار را انجام داد. ایران در همکاری انرژی با کشورهای منطقه و دور مشکلی ندارد و این موضوع را در چارچوب فنی خود رصد می کند اما هنوز درخواستی از لبنان نشده است.

مذاکرات ایران و عربستان از دیگر موضوعاتی بود که مطرح شد و کنعانی گفت: اراده مثبت دو طرف برای آغاز مرحله جدیدی از گفت وگو بین دو کشور با نقش مثبت برادران در عراق وجود دارد. زمان دقیق مرحله جدید مذاکرات مشخص نشده است، امیدواریم وضعیت عراق پیشرفت مثبتی داشته باشد و دوستان در عراق نقش سازنده قبلی را در این چارچوب ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درگیری مرزی با نیروهای طالبان در مرزهای شرقی نیز اظهار داشت: مسئله افغانستان برای ما مهم است. اتفاقات دو روز گذشته در مرز مشترک با افغانستان، نظر ما بر اساس اظهارنظر مسئولان مربوطه در ایران است، به نظر می رسد این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه مناسب مسئولان مرزی افغانستان به مشترکات است. خطوط مرزی و خطوط مرزی شناخته شده دو کشور. در سال‌های اخیر در مناطق مرزی اقدام به ایجاد دیوار امنیتی برای مقابله با قاچاق و مقابله با قاچاق مواد مخدر کرده‌ایم که در برخی از این مناطق به نظر می‌رسد مسئولان مرزی افغانستان وضعیت مرزی را توجیه نمی‌کنند. ، شناخت دقیقی از مناطق و خطوط مرزی ندارند و برخی اقدامات و تحرکات آنها باعث سوء تفاهم و گاه درگیری های فرامرزی می شود. نیروی مرزبانی ایران تحرکات مرزی در ارتباط با مرزهای منطقه را به دقت رصد می کند و در حفظ امنیت مرزها جدی است و با مسئولیت و دقت عمل می کند و باید با خطوط مرزی آشنا باشد و وظایف خود را توجیه کند تا این کار را نکند. شاهد تکرار چنین حوادثی باشیم. ما افغانستان را یک کشور دوست و برادر همسایه می دانیم و خواستار حفظ صلح در خطوط مرزی و بهترین همکاری برای تامین امنیت مرزها هستیم که مرزهای امنیت و همکاری است و امیدواریم طرف مقابل نشان دهد. تاکید و تلاش بیشتر برای جلوگیری از چنین حوادثی در مرزهای مشترک بیایید دو کشور باشیم.

وی همچنین درباره انتصاب نماینده ایران در آژانس و تعاملات ایران و این سازمان گفت: نظیری اصل برای این سمت انتخاب شد. او یک دیپلمات باتجربه و برجسته است که کار خود را آغاز کرد. همکاری با آژانس با دقت و توجه بیشتری دنبال خواهد شد. همکاری با آژانس برای ما مهم است. ایران کشوری مسئولیت‌پذیر است و به مسئولیت‌های خود عمل کرده و از آژانس انتظار دارد در قبال مشکلات ایران حرفه‌ای و صادقانه و به دور از سوءظن سیاسی عمل کند و نقش میانجی را در مذاکرات ایفا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت: ایران در چارچوب توافق باقی ماند و طرفی که از توافق خارج شد، دولت آمریکا بود و این هزینه‌های غیرضروری را به ایران و جامعه جهانی و اعضای آن تحمیل کرد. توافق. ایران مسئول و اقدام و متعهد به توافق بود و از دولت آمریکا انتظار می رود مسئولانه عمل کند و با اراده سیاسی به توافق برگردد و منافع کامل خود را در چارچوب توافق تضمین کند. تصمیم دولت آمریکا به مقامات آمریکایی بستگی دارد. ما از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به طور جدی وارد عمل می شود و پیشنهاداتی را ارائه می دهد و سایر مقامات اروپایی که با ما در تماس هستند و بر لزوم بازگشت به توافق تاکید می کنند، انتظار داریم که تاکید بیشتری بر از سرگیری توافق از سوی دولت آمریکا داشته باشند. اجرای آمریکا بستگی دارد و دو طرفه است.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید