ما امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت خود و منطقه می دانیم


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907223

وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: امنیت منطقه را مقوله ای مرتبط می دانیم و امنیت جمهوری آذربایجان را به امنیت منطقه و ایران باشد و ما با هرگونه استقرار قدرت های خارجی در منطقه مخالفیم و معتقدیم که این مخالف صلح، ثبات و همکاری منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان در این توئیت نوشت: در گفت‌وگوی تلفنی با دوست و همکارم جیحون بایراموف، بر دوستی دیرینه دو کشور همسایه و برادر ایران و آذربایجان تاکید کردیم و معتقد بودیم که راه‌حل اختلافات منطقه در منطقه و از حضور و دخالت بیگانگان در مشکلات به شدت انتقاد کرد.از منطقه قفقاز گذشتیم. ما امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت خود و منطقه می دانیم.

در گفتگوی تلفنی حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، برخی مسائل دوجانبه و همچنین موضوعات مورد علاقه مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی با اشاره به روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در آستانه، بر تمامیت ارضی تاکید کرد. از کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان افزود: ما همیشه معتقدیم حضور بیگانگان در این منطقه شرایط را پیچیده می کند و مخالف این حضور هستیم.

امیر عبدالهیان همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران در نشست 3+3 و سازوکارهای منطقه ای به دنبال راه حل صحیح مناقشه در قفقاز است و همواره به تلاش های خود برای حل مسئله بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه خواهد داد.

رئیس دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: امنیت منطقه را مقوله ای به هم مرتبط می دانیم و امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت منطقه و ایران می دانیم و اعلام کرده ایم که با هر چیزی مخالفیم. استقرار نیروهای خارجی در منطقه و این مغایر با صلح است و ما ثبات و همکاری منطقه را می دانیم.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان در این گفتگوی تلفنی ارتباط مستقیم و مستمر وزیران امور خارجه دو کشور را نشان از عمق روابط تهران و باکو دانست و گفت: ما برای این روابط ارزش و احترام قائل هستیم. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه با قدردانی از تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان، نتایج سفر به ارمنستان را تشریح و از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح و ثبات منطقه قدردانی کرد.

در نهایت بایراموف با استقرار نیروهای خارجی در منطقه مخالفت کرد و بر ادامه همکاری های منطقه ای از جمله در قالب نشست 3+3 برای ارتقای ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز با استقبال از سفر رئیس شورای اسلامی کشورمان به باکو، آن را گامی مهم در حمایت از توسعه روابط دوجانبه توصیف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید