ما برای جلوگیری از امضای برجام وارد یک نبرد دیپلماتیک شدیم


ساعت: 18:00
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893356

یایر لاپید در یک کنفرانس مطبوعاتی از ورود رژیم صهیونیستی به نبرد دیپلماتیک برای جلوگیری از امضای برجام خبر داد. بدون اینکه به روابط استراتژیک آنها با آمریکا آسیبی وارد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یایر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از امضای برجام وارد نبرد دیپلماتیک شده است. بدون اینکه به روابط استراتژیک آنها با آمریکا آسیبی وارد شود.

به گزارش سایت دنیای الوطن، وی گفت: ما با تمام قوا بدون آسیب رساندن به رابطه راهبردی با آمریکا با توافقنامه مبارزه خواهیم کرد. بیش از یک سال پیش، اسرائیل برای جلوگیری از امضای مجدد توافق هسته ای با ایران وارد یک نبرد دیپلماتیک چند وجهی شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: اسرائیل تلاش کرد تا آمریکایی ها و اروپایی ها را متوجه خطرات نهفته در این توافق کند.

وی در آن زمان گفته بود که فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی و موساد توصیه های لازم را برای آماده شدن برای هر سناریویی دریافت کرده اند و آماده اند تا امنیت این رژیم را در برابر آنچه «تهدید ایران» می خواند، حفظ کنند.

یایر لاپید در ادامه با وقاحت گفت که اگر گزینه تهدید واقعی حمله نظامی علیه ایران روی میز بود، می‌توانست به توافق بهتری دست یابد. وی بار دیگر تاکید کرد که در صورت امضای توافق هسته ای، رژیم صهیونیستی تعهدی به آن ندارد.

نخست وزیر رژیم تل آویو همچنین مدعی شد که جو بایدن پس از بحث راهبردی تصمیم گرفت سپاه را از لیست تحریم ها خارج نکند.

امروز منابعی در قدس اشغالی و واشنگتن نیز گزارش دادند که انتظار می‌رود یایر لاپید با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران گفت‌وگو کند و موضع خود را ارائه کند. اما تاریخ مشخصی برای تماس در این مرحله وجود ندارد.

به گفته اسرائیل هیوم، در حالی که به نظر می رسد ایران و قدرت های جهانی به تمدید توافق هسته ای نزدیک هستند، لاپید هنوز مخالفت خود را با توافق به رهبری ایالات متحده ابراز نکرده است. او همچنین با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، که در گذشته مکرراً با او صحبت کرده است، صحبت نکرده است.

در چند روز گذشته تحرکات مقامات رژیم موقت صهیونیستی علیه مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران شدت گرفته است و نخست وزیر رژیم موقت صهیونیستی پیش از این نیز نشست خبری برگزار کرده و لفاظی هایی را علیه ایران انجام داده است. لاپید در دیدار با خبرنگاران خارجی با انتقاد از آنچه «توافق بد» با ایران می‌خواند، گفت: وقتی دائماً خط قرمزها را حرکت می‌دهید، نمی‌توانید توافق خوبی داشته باشید. از نظر ما، این توافق با استانداردهای تعیین شده توسط بایدن برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای مطابقت ندارد.

پیشتر رئیس موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) توافق احتمالی با ایران را بر اساس “دروغ” و “فاجعه استراتژیک” برای اسرائیل خوانده بود. سایت «اکسیوس» چند روز پیش به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشت که دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیاز جدیدی به ایران نخواهد داد.

تمام تلاش‌های صهیونیست‌ها برای جلوگیری از توافق هسته‌ای در حالی صورت می‌گیرد که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی کرونن گفت که به مذاکرات هسته‌ای با ایران خوش‌بین است و گفت‌وگوها به نقطه حساسی رسیده است.
رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر سیاست مخالفت با امضای توافق برجام را در پیش گرفته است و تحلیل‌گران می‌گویند برخی عوامل از جمله فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف با کنگره و مشکلات داخلی آمریکا از دلایل این توافق بوده است. بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر.

دیدگاهتان را بنویسید