ما بزرگترین طلبکار فیفا و AFC هستیم. از VAR عقب هستیم/ وقت انتخاب سرمربی تیم ملی هست!

ساعت: 13:06
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1922608

تیم امید این هفته مشخص می شود.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: هنوز برای انتخاب سرمربی تیم ملی زمان باقی است و در حال پیگیری این موضوع هستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در حاشیه جلسه تمرین داوری گفت: جام جهانی اتفاق بسیار خوبی بود که نزدیک ما رخ داد. ما هم در آن حضور داشتیم و امیدوارم در همه راندها حضور داشته باشیم.بحث داوری هم مانند همه حوزه های مهم ترین رویداد دنیا مهم بود. برخی مسائل داوری در این جام می تواند برای ما موثر باشد. اتفاقات بزرگی افتاد و فکر می کنم اشتباهات داوری خیلی کم بود. حتی با VAR، دوربین ها و غیره، این اشتباهات کوچک بزرگتر شدند.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: اینفانتینو نیز در همه بازی ها حضور داشت و از نزدیک دید. تیم داوری، کمیته مسابقات و غیره. نیز بازی را تماشا می کردند. با همه این مشکلات باز هم اشتباه در قضاوت بود. با این حال تأثیر آن کمتر بود. آنها جام جهانی خوبی داشتند که درس های مهمی دارد. داوران ما کمترین سود را در چرخه مالی سود فوتبال دارند.

تاج در خصوص پرونده های مهم داوری در کشور گفت: 2 پرونده برای فدراسیون بسیار مهم است. در حالی که همه بخش ها مهم هستند، تیم های ملی و داوری در جریان هستند. اگرچه همه کمیته ها فعال و مهم هستند، مردم در دو جا درباره آنها قضاوت می کنند. کمیته داوران و تیم های ملی مدام توسط مردم مورد ارزیابی قرار می گیرند، امیدواریم تیم ملی جوانان کشورمان دوباره به مسابقات جهانی برود و تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا دوباره پنج ستاره شویم.

وی افزود: ما در دپارتمان داوری بی نقد نیستیم و انتقاد به اشتباه صورت می گیرد.این کلاس ها که افشاریان و همکارانش بسیار برگزار کردند برای ارتقای کیفی داوران است. از نظر کمی وضعیت ما خوب است. 125 نفر آوردیم و یک روز می توانیم 1250 قاضی بیاوریم. هنگامی که قضاوت هر از گاهی بر روی یک نفر قرار می گیرد، اشتباهات می توانند تأثیرگذار باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص آموزش داوران در خصوص سیستم بررسی ویدیویی گفت: برای VAR ابتدا باید داوران معدود و بهترین ها را آموزش دهیم. زیرا در مرحله اول گزینه دیگری وجود ندارد. به زودی این اتفاق خواهد افتاد. این یک کار ساده اما دشوار است. با توجه به شرایط کشور، با هر گروهی صحبت می کنیم، در جایی گیر می کنیم، اما باید بیشتر مذاکره کنیم تا زمان بیشتری برای حل این موانع صرف کنیم. موانعی که ممکن است در کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.

تاج در ادامه افزود: “ما زیاد نگران نیستیم اما به زودی موانع را برطرف خواهیم کرد و تمرینات را شروع خواهیم کرد.” VAR در آینده نزدیک در راه است و باید اتفاق بیفتد. چندین خاصیت دارد و دیگر شاهد درگیری نیستیم. این سیستم به قضات آرامش می دهد.

وی در خصوص حضور تماشاگران در ورزشگاه ها گفت: باید مشکلات تماشاگران را حل کنیم. اگر داوری مسابقات با تماشاگران با برخی خطاها انجام شود، اداره فوتبال مشکل خواهد بود. دیر یا زود مسابقات با تماشاگر برگزار می شود و داوران باید خیلی خوب شوند.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره ساعات داوری گفت: این ساعت ها خیلی خوب است اما وقتی داور به زمین می رود تمرین تست می شود. به پرداخت های ما نگاه نکنید زیرا کار خوبی انجام می دهید. با تشکر از همه داورانی که به زمین می روند یا نه. این که مورد قضاوت قرار می گیرید و گاهی نامهربان و مورد غفلت قرار می گیرید، قابل ستایش است. بسیار نادر است که بازیکنی به داور حمله کند. این فقط در ایران می تواند اتفاق بیفتد.

تاج با بیان اینکه باید انتقادات باشگاه ها شنیده شود، گفت: کمیته اخلاق، کمیته انضباطی، کمیته داوران و …. آنها همچنین باید به انتقادات باشگاه ها گوش دهند. به هر حال اگر نمی توانی هر مجموعه ای را نقد کنی، شایسته احترام نیست. حداقل مدیر باشگاه بگوید چرا داور اینطور بازی می کند؟ حداقل در مورد ارزیابی داوری مسابقات با افشاریان زیاد صحبت کردم. سیستم داوری ما نقصی ندارد. هیچ کس تا آنجا پیش نرفته است که بگوید مشکل جای دیگری است، اما باید به باشگاه ها برای اشتباهاتشان اعتبار بدهیم. یک جایی اگر نقد شود محترم می شود.

وی افزود: ما مشکلاتی داریم و عده ای سوال می پرسند که بحث دیگری دارد.در مورد هزینه ها باید بگویم افشاریان بارها آمده و درباره حقوق داوران صحبت کرده است اما سطح داوری بسیار گسترده است. درآمدها و حقوق ما هم هست که نمی توانیم بگیریم و همه این مشکلات روی روند کیفی تاثیر می گذارد.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص تعلیق داوران ایرانی گفت: با آمدن VAR خوشحالیم که داوری را به رویدادهای آسیایی و جهانی بازگردانیم. ما اکنون در معرض خطر هستیم و قاضی ها در صورت نداشتن مدرک برکنار شده یا خواهند شد. ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا حداقل در 2-3 ماه آینده تمرینات را تکمیل کنیم.

تاج درباره VAR گفت: فردا با مدیران پرسپولیس و استقلال و مدیران شرکت توسعه و تجهیز جلسه داریم. هر استادیوم باید مجهز باشد و داور فقط به زمینی می رود که VAR در آن موجود باشد. رادیو و تلویزیون نیز در این زمینه کمک می کند.

وی در ادامه افزود: افشاریان باید سعی کند دامنه داوری را محدود کند تا حداقل داور چند سوت بزند. چون اگر داور باشد و داوری نکند برای خود داوران و سلامت لیگ و … خوب نیست.

تاج پس از شنیدن این موضوع گفت: موضوع را پیگیری می کنم و حتما این سیستم را برای فصل آینده معرفی خواهیم کرد. ظاهرا ذوب آچان و یک باشگاه دیگر هم خریداری شده است. ما با VAR عقب هستیم. دو روز پیش با فیفا جلسه داشتیم. آنها آماده هستند و فدراسیون ترتیب آنها را داده است. همه چیز آماده است و باید بریم سر کار. همه چیز آماده است و باید باشگاه ها را دنبال کنیم. ما باید موانع شرکت EVS را برداریم. ما باید با محدودیت ها بهترین باشیم و در همه رویدادهای بین المللی شرکت کنیم.

رئیس فدراسیون در خصوص درخواست فوتبال ایران از فیفا و کنفدراسیون آسیا گفت: ما بزرگترین طلبکار فیفا و AFC هستیم. پرسپولیس سه و نیم میلیون دلار به AFC و کلی به فیفا بدهکار هستند اما برای هر دروازه بان باید 900 هزار دلار بپردازند. در قرارداد هم ذکر شده که اگر پرداخت نکند باید جریمه بپردازد. حتی ظاهراً وقتی به دادگاه CAS می روند می گویند باید فوراً پول را پرداخت کنید. باشگاهی که از جیب خودش پول می دهد نباید برای انتقاد به کمیته انضباطی دعوت شود اما توهین به داوران را هم نمی پذیریم.

تاج در حاشیه کلاس های نیمه وقت داوران گفت: در این هفته تصمیم گیری می شود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: هنوز زمان باقی است و روی این موضوع کار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید