ما به آمریکا و یونان هشدار دادیم


ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: 07/07/1401
کد خبر: 1900059

رئیس جمهور ترکیه در مورد جزایر مورد مناقشه با آتن به آمریکا و یونان هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان ترکیه از هشداری به آمریکا و یونان در خصوص جزایر مورد مناقشه با آتن خبر داد.

اردوغان در این گفتگو گفت: انتظار داریم آمریکا یونان را در مسیر اشتباه هدایت نکند. از طریق وزارت امور خارجه کشور در خصوص تسلیح جزایر یونان به آمریکا و یونان هشدارهای لازم را دادیم. آخرین نامه در 17 سپتامبر به سازمان ملل ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه لغو تحریم تسلیحاتی قبرس جنوبی از سوی آمریکا از نظر محتوا و زمان توجیهی ندارد، تصریح کرد: همه باید بدانند که این اقدام اخیر بی پاسخ نخواهد ماند و برای امنیت ترک های قبرس هر اقدامی احتیاطی انجام خواهد شد.

رجب طیب اردوغان همچنین افزود: اگر شورای امنیت سازمان ملل عادلانه عمل کند، روند درخواست ترکیه برای به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی را تسریع خواهیم کرد.

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد: در صورت لزوم، تلاش های خود را به یک عملیات جامع ضد تروریستی تبدیل خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: اگر گاز طبیعی دریای سیاه به مرحله بهره برداری برسد، کار ما بسیار آسان می شود. ما در این مرحله هم مشکلی با روسیه نداریم.

وی افزود: برای سال 2022 چشم انداز رشد 5 درصدی را پیش بینی می کنیم البته این رقم متوسط ​​است، بهتر خواهد بود. ما در حال برداشتن گام های اولیه برای ساخت نیروگاه هسته ای در سینوپ هستیم، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگوهای گسترده ای داشته ایم و این گفتگوها را ادامه خواهیم داد.

اردوغان در این گفتگو به اتفاقات اوکراین و گفتگوی تلفنی اخیر خود با رئیس جمهور اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: آقای زلنسکی از ما می خواهد که در 4 منطقه (رفراندم) آقای پوتین را متقاعد کنیم. من قصد دارم فردا این موارد را به تفصیل با آنها در میان بگذارم. هزینه جنگ هسته ای روسیه و اوکراین فاجعه بار است. شما حتی نباید در مورد آن صحبت کنید، چه رسد به اینکه در مورد آن فکر کنید. حل این موضوع به صورت دیپلماتیک مناسب ترین گام خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید