یونان به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل شده است

ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۱
کد خبر: 1783621

رئیس جمهور ترکیه گفته است که یونان به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از روزنامه دیلی صباح ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به چند تاسیسات نظامی آمریکا در منطقه الکساندروپولی یونان اشاره کرد.

اردوغان افزود یونان کشته شدن مهاجران غیرقانونی در دریا را محکوم می کند.

وی گفت: ما همه شواهد را برای اثبات اقدامات آنها در اختیار داریم.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: این یونان است که با شکستن قایق های حامل مهاجران را مجازات می کند.

ما همه شواهد در این زمینه داریم.

اردوغان افزود: با سرزنش ترکیه می توانید دنیا را فریب دهید. اما شما نمی توانید ما را گول بزنید.

او همچنین نخست وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس را به “دروغگویی” در مورد بحران مهاجرت متهم کرد.

اردوغان خاطرنشان کرد که ناسپاسی است که بگوییم بحران مهاجرت ریشه در ترکیه دارد. ترکیه میزبان حدود پنج میلیون پناهنده است که چهار میلیون نفر از آنها سوری هستند.

روز سه‌شنبه، یونان ترکیه را متهم کرد که مانند یک دزد دریایی در آب‌های بین دو رقیب رفتار می‌کند و مدعی شد که گارد ساحلی یونان در حال قاچاق قایق‌هایی با مهاجرانی است که می‌خواستند به طور غیرقانونی به یونان برسند. آنها او را اسکورت کردند و سعی کردند او را به آبهای یونان ببرند.

ترکیه به نوبه خود یونان را به فعالیت های غیرقانونی و اخراج پناهجویان متهم می کند و می گوید این کشور با به خطر انداختن جان مهاجران آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان، ارزش های بشردوستانه و قوانین بین المللی را نقض می کند.

میتسوتاکیس در یک کنفرانس خبری سه شنبه اتهامات مبنی بر اینکه دولت وی سیاست مهاجرتی «سخت اما منصفانه» را دنبال کرده است را رد کرد.

او گفت: «ما قایق‌هایی را که از ترکیه می‌آیند، همانطور که طبق مقررات اروپایی حق داریم، رهگیری می‌کنیم و منتظر هستیم تا گارد ساحلی ترکیه بیاید و آنها را تحویل بگیرد و به ترکیه برگرداند».

یونان و ترکیه، هر دو متحد ناتو، در مورد حقوق اکتشاف برای منابع گاز و نفت زیر آب نیز اختلاف نظر دارند.

پنج استان ترکیه در دریای اژه، از جمله چاناک‌قلعه، بالیکسیر، ازمیر، موغلا و آیدین، مکان‌های اولویت‌دار برای پناهندگانی هستند که ترکیه را به مقصد اتحادیه اروپا ترک می‌کنند، در حالی که جزایر یونانی در سواحل ترکیه قرار دارند.

در سال‌های اخیر، صدها هزار نفر در جستجوی زندگی بهتر و تلاش برای رسیدن به اروپای شمالی و غربی، سفرهای کوتاه اما خطرناکی را در سراسر دریای اژه انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید