ما به یک بوم شناسی اشتغال مبتنی بر فرهنگ دینی نیاز داریم / کار وجود دارد، اما فرهنگ انجام آن نیست

ساعت: 12:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791198

برای احیای کسب و کار باید فرهنگ جامعه را تغییر داد و این تغییر فرهنگ بدون گفتمان سازی اتفاق نمی افتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان، کارگران فصلی، کارگران روزمزد، مغازه داران، کارگران باغ و کشاورزی، کارگران کوره های آجرپزی و حتی کارگران پسماند در استان کرمان از اتباع خارجی هستند که نشان دهنده وجود شغل در کرمان و حتی ایران است، اما وجود ندارد. یکی برای جایگزینی این گروه.

مشاغل پردرآمدی که ایرانی ها نمی خواهند
به نظر می رسد کسب مدارک دانشگاهی، تغییر نگاه فرهنگ کار، نمایش کاذب این گونه مشاغل و البته نبود حداقل درآمد باعث شده تا این مشاغل به اتباع خارجی و سهم جوانان برسد. در شهر ما بیکاری است

در حالی که نرخ بیکاری در کشوری مانند ژاپن صفر است، اما در ایران این نرخ بیکاری به قدری مشهود است که به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت، اما دلیل آن این است که جمهوری اسلامی ایران که فرهنگ کار از دین و مذهب خود را دارد. امامان معصوم به طور مرتب کار و کسب درآمد دارند روز شرعی در روایات مختلف مورد تاکید قرار گرفته است، نشانه گسترش بیکاری چیست؟

کار عاملی برای نشاط است، نه فقط پول درآوردن
در همه کشورهای صنعتی و حتی نیمه صنعتی، کار و اشتغال در اولویت است، اما در کشور اسلامی ایران، کار به فرصتی برای کسب درآمد تبدیل شده است، نه سرگرمی و سرگرمی، زیرا کار در فرهنگ عامه در شرق آسیا بسیار هیجان انگیز است. کشورها . . و آنها فقط به عنوان یک منبع درآمد به آن نگاه نمی کنند.

محمد قدیری، استاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنج در خصوص گسترش بیکاری به خبرنگار ما گفت: با وجود اینکه اشتغالزایی جزو برنامه های دولت است، متاسفانه مردم ما فقط منتظر راه اندازی یک اداره تمیز و پردرآمد از سوی دولت هستند. فرهنگ کار در ایران تغییر کرده است.

نگرش جویندگان کار به کار تغییر کرده است
وی با بیان اینکه نگرش افراد جویای کار نسبت به مشاغل تغییر کرده است، گفت: اکنون جوانان به دو دسته تقسیم می شوند یا دارای مهارت هستند اما تحصیلات عالی ندارند یا برعکس مدرک دارند اما در این رشته مهارت ندارند.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: برای احیای کسب و کار باید فرهنگ جامعه را تغییر داد و این تغییر فرهنگ بدون گفتمان سازی ایجاد نمی شود و سهل هم خواهد بود.

ما نیازمند یک بوم شناسی اشتغال مبتنی بر فرهنگ دینی هستیم
وی ادامه داد: برای احیای تجارت اسلامی نیازمند بوم شناسی اشتغال مبتنی بر فرهنگ دینی هستیم. در این راستا تمام مشکلات اشتغال و بیکاری حل می شود و جوانان به دلیل اخذ مدرک دیپلم، میل به کار و روحیه تنبلی پیدا می کنند.


بدون نگرش جدید نسل امروز تلاش زیادی به دست آورید
محمدی مدرس سواد رسانه ای در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه جوانان علاقه ای به کسب و کار در فضای مجازی ندارند، گفت: درآمد یک شبه که بعضاً از طریق قمار به دست می آید باعث تحریک می شود.

وی ادامه داد: بیشتر نسل جوان ما نمی خواهند با رضایت پول در بیاورند، بنابراین کمتر به کارهای کوچک توجه می کنند و حتی تمایلی به انجام آن ندارند و ترجیح می دهند یک زندگی مجازی خوب را به تصویر بکشند تا صبح تا صبح. «شب را با هزینه کم زندگی روزمره خود بگذرانید.

این معلم جوان تاکید کرد: در حال حاضر ایجاد شغل برای جوانانی که نمی خواهند کار کنند و می خواهند یک شبه درآمد داشته باشند بسیار سخت است و نمی توان با قبض دستمزد به آنها شغل دائمی پیشنهاد داد.

عباس دوستکامی کارآفرین نمونه نیز با گلایه به هابارنرما از بوروکراسی سخت اداری گفت: در ایران اگر بخواهید شغل ایجاد کنید سلاخی می شوید زیرا قوانین سختگیرانه ای وجود دارد که از تولید ناامید می شوید.

کارآفرین با ایجاد شغل قصاب می شود
وی ادامه داد: در ادارات کل استان ها هماهنگی وجود ندارد و برخی ادارات قوانینی دارند که مانع از تولید می شود. مثلاً اگر از جهاد کشاورزی مجوز می گیرید باید دو اداره دیگر را برای محصولات و حتی زمین راضی کنید که گاهی این اتفاق نمی افتد.

وی اذعان داشت: در بسیاری از کشورها حمایت از صنایع کوچک و متوسط ​​در اولویت است زیرا افراد زیادی با هزینه کم مشغول به کار هستند اما در حال حاضر از صنایع بزرگ حمایت می کنیم و نیاز به سرمایه گذاری یک میلیاردی برای هر نفر داریم.

دوستکامی تاکید کرد: در مورد 100 میلیون تومانی برای هر کار ریز و درشت یک تا دو نفر استخدام می کند.

شکست جمعی نخبگان در ایجاد بیکاری
بنابراین به نظر می رسد بسیاری از مردم در ایجاد شغل ناکام مانده اند که نیاز به بازنویسی سند تحول بنیادین کسب و کار دارند، فضای مجازی رها شده است که تنها به دنبال گسترش مصرف گرایی است نه تولید، روحانیت که شغل و کسب و کار دارند آنها را رها کرده اند. کار می کنند و نه تنها به هزینه کم تبلیغ بسنده می کنند، بلکه برای گسترش فرهنگ کار جایی منبر نمی روند و مردم را با علم معارف اسلامی آشنا نمی کنند.

و دولت هایی که بدون توجه به جامعه قوانینی را ایجاد و اجرا می کنند که در واقع ایجاد شغل برای گروه های کم درآمد را دشوار می کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، به نظر می رسد بیکاری واقعی آنقدر کم است که می توان آن را روی زمین دید. سخت است که برای تبیین فرهنگ کار از دولت، ملت دانشگاه و حوزه های علمیه یک حرکت بزرگ جهادی مطالبه کنیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید