نیاز به آسیب شناسی و عارضه تولید / شرایط مبتنی بر دانش و اشتغال زایی


ساعت: 16:39
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818718

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: وضعیت فعلی تولید در کشور نباید آسیب شناسی و تشخیص داده شود تا بتوانیم با رفع مشکلات موجود، تولید و اشتغال را به پویایی برسانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تبریز بیدار، محمد فرشکاران صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: تولید; «دانش‌محور، اشتغال‌زا» عنوانی است که رهبر ارشد برای امسال انتخاب کرده است. باز هم برای جلب توجه مدیران کشور به تولید، اما این بار به تولیدی که هم دانش بنیان و هم اشتغال زا باشد.

وی افزود: در سال های اخیر که در کانون توجه دولت بر سرآمد تولید بوده است، اقدامات زیادی برای بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید انجام شده است، اما می توان گفت اکثر اقدامات با شکست مواجه شد. تحقق یابد.« توقف تولید و اشتغال.

فرشکاران بیان کرد: معتقدم برای اینکه تولید مبتنی بر دانش باشد و اشتغال ایجاد شود نباید وضعیت فعلی تولید در کشور آسیب شناسی و تشخیص داده شود تا بتوانیم با حذف موجود، تولید و اشتغال را به سمت پویایی و ثبات سوق دهیم. موانع و مشکلات

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان خود خاطرنشان کردند، ارائه تسهیلات به تنهایی نمی تواند گرهی از تولید بگشاید؛ بلکه تنها با ارائه تسهیلات، گره از تولید باز خواهد شد. تولید زمانی آغاز می شود که بازار داخلی و خارجی مشخص و فضای صادراتی مناسب وجود داشته باشد.

وی در ادامه بسیج سرمایه و ایجاد ارزش افزوده را یک اصل مهم در فعالیت های اقتصادی خواند و افزود: برای توزیع موثر ثروت و سرمایه در روستا و جلوگیری از فرار سرمایه باید چاره اندیشی و برنامه ریزی کرد.

فرشکاران تاکید کرد: جایگاه صاحبان سرمایه باید مشخص باشد تا تحرک سرمایه منجر به ایجاد اشتغال و افزایش مصرف شود و این فضا برای جامعه منفعت و ثروت ایجاد کند و به افزایش تولید ناخالص داخلی منجر شود.


بررسی وضعیت تولید در بخش صنعت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیشتر تولیدات کشور معمولاً تحت پوشش صنعت است، با نگاهی اجمالی به این حوزه گفت: یکی از پایه های هر تولید صنعتی، توانایی فروش است. کالا؛ بسیاری از صنایع کشورمان که روزگاری محصولات و مشتریان باکیفیتی داشتند، در یک چرخه بسته در مسیر قهقرایی قرار دارند.

وی افزود: استفاده از فرآیندها و تجهیزات فرسوده و سابقه گذشته در این دوره از گذر از تولید سنتی به تولید مدرن و دانش بنیان جز نابودی کاری نخواهد داشت.

فرشکاران تصریح کرد: اکثر صنایع بزرگ کشور بیش از 40 سال قدمت دارند و در کنار این صنایع بزرگ، صنایع پایین دستی نیز طی 30 سال گذشته به تدریج توسعه یافته و نیاز به واردات کالاهای مصرفی و محصولات واسطه ای را کاهش داده است. اما به دلایل مختلف روند توسعه صنعتی کشور همزمان با توسعه فناوری صورت نمی گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای ریشه یابی مشکلات و معضلات صنعت و تولید در این فضای رقابتی ملی و جهانی نیازمند شناخت شرایط حاکم بر آن هستیم.

وی وضعیت تولیدات صنعتی استان را تابعی از وضعیت صنعت در سراسر کشور دانست و گفت: آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی کشور است و در سال های اخیر سهم صنعت و معدن در اشتغال حدود 38.1، کشاورزی است. 20، 6 و خدمات 41.2 درصد و سهم ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن 39.13، کشاورزی 7.94 و خدمات 49.3 درصد است.


فقدان استراتژی بلندمدت در بخش کشاورزی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در ادامه توجه به تولید با بهره وری مناسب و ارزش افزوده در بخش کشاورزی را مورد توجه قرار داد و افزود: بخش کشاورزی ما فاقد استراتژی و استراتژی بلندمدت است. تا زمانی که امنیت غذایی با بخش کشاورزی مرتبط باشد، استانداردها و پروتکل های مرتبط با آن به هیچ وجه قابل انحراف نیستند.

وی سیستم بهره برداری خرد و مدیریت اقتصاد معیشتی، بحران دریاچه ارومیه، تغییرات اقلیمی و اثرات بلندمدت آن بر بخش کشاورزی و خشکسالی، هزینه بالای تجهیزات ارائه شده به بخش کشاورزی و میانگین بالا را برشمرد. سن و کم سواد کشاورزان بخش فهرست شده است.

فرشکاران اذعان داشت: قیمت تمام شده تولید برخی محصولات کشاورزی در استان بالا است و باید تلاش شود تا تولید در واحد سطح افزایش یابد و بهره وری عوامل تولید افزایش یابد، هزینه های تولید کاهش یابد تا تولید محصولات کشاورزی به صرفه تر شود و در نتیجه صادرات نیز افزایش یابد. و گسترش پایانه های صادراتی و ساماندهی سیستم توزیع و کاهش سود پاداش ارزش افزوده بیشتری به اپراتورها می دهد.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: به شرط استفاده از فناوری های نوین و فناوری های دانش بنیان، نوسازی مکانیزاسیون در تمامی بخش های کشاورزی، افزایش سرمایه گذاری در پروژه های تحقیقاتی و کاربردی و استفاده از جوانان تحصیل کرده و متخصص، آینده کشاورزی روستایی می تواند بسیار امیدوارکننده باشد. نیروهای این حوزه..


دانش پایه شرط لازم برای توسعه اقتصاد جوامع است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود به موضوع تولید دانش بنیان پرداخت و افزود: در عصر امروز تولید دانش بنیان شرط لازم توسعه و یکی از شاخصه های اصلی مقاومت است. اقتصاد تاکید مقام معظم رهبری است.بنیاد قابل توسعه نیست.

وی معرفی و ارتقای شرکت های دانش بنیان موفق را بهترین راه برای نهادینه سازی فرهنگ دانش بنیان عنوان و خاطرنشان کرد: مردم به ویژه جوانان باید بدانند که آینده متعلق به شرکت های دانش بنیان است و هیچ شرکتی نمی تواند زنده ماندن. «مگر اینکه مبتنی بر دانش باشد.

فرشکاران با اشاره به وضعیت رکودی در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: معمولاً شرکت های غیر دانش بنیان بیشتر از این وضعیت رکودی مطلع هستند. اما شرکت های دانش بنیان هر چقدر هم که کوچک باشند انعطاف بیشتری از خود نشان می دهند.

این “نیروی کار جوان، آموزش دیده و ماهر”، “نظام نوآوری و نوآوری موثر”، “زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی مناسب” و “رژیم انگیزشی نهادی و اقتصادی” را به عنوان پایه‌های اصلی تولید مبتنی بر دانش توصیف می‌کند: تحقق کامل اقتصاد دانش بنیان مستلزم آن است که مخارج و بودجه دولت کنترل شود و سیستم مالی بتواند منابعی را برای سرمایه گذاری پایدار تخصیص دهد.


آذربایجان شرقی، پنجمین استان دانش بنیان کشور

فرشکاران تصریح کرد: در حوزه فعالیت های دانش بنیان طی چند سال اخیر اقدامات بسیار موثری در آذربایجان شرقی انجام شده است. بنابراین تعداد شرکت های دانش بنیان از 92 شرکت در سال 97 به 208 شرکت در 1400 شرکت افزایش یافت.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر آذربایجان شرقی با این تعداد شرکت دانش بنیان پس از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز در رتبه پنجم کشور قرار دارد و تلاش می کنیم در سال 1401 مجددا این وضعیت را بهبود دهیم.


اشتغال – ایجاد ویژگی های تولید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز به بحث اشتغال زایی پرداخت و افزود: تولید به معنای مشغول ساختن محصول نیست. تولید باید بتواند از طریق اشتغال پایدار برای فرد درآمدزایی داشته باشد و به جامعه ارزش بیافزاید.

وی یادآور شد: در ایران سیاست های اشتغال معمولا مستقل از زنجیره ارزش است و به دلایل مختلف از جمله رکود، تحریم و… نتوانستیم فرصت های شغلی زیادی ایجاد کنیم.

فرشکاران ادامه داد: در دهه های اخیر متوسط ​​رشد اقتصادی کشور حدود 4 درصد بوده که نتوانسته فرصت های شغلی زیادی ایجاد کند و عرضه نیروی کار باعث افزایش بیکاری شده است.

این مقام مسئول توسعه صنعت گردشگری، تمرکز بر بخش خدمات، نوسازی شیوه های کشاورزی، گذار به فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کارهای کوچک را از جمله راهکارهای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید