ما مخالف نظامی‌سازی و مداخله خارجی در منطقه هستیم


ساعت: 22:54
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893963

امیرسیاری گفت: ما مخالف نظامی شدن منطقه هستیم و امنیت منطقه را خود کشورهای منطقه از جمله کشورهای قدرتمندی مانند ایران و هند می توانند تامین کنند و نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه ای نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هیئت دانشگاه دفاع ملی جمهوری هند به سرپرستی سرلشکر رادش موگا امروز سه شنبه (17 شهریور) در ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش دیدار و گفتگو کرد.

معاون هماهنگ کننده ارتش در این نشست با اشاره به برخی ویژگی های اقیانوس هند اظهار داشت: 20 درصد از کل آب های کره زمین متعلق به اقیانوس هند است و 37 کشور از طریق آبراه های کوچکتر به آن دسترسی دارند. علاوه بر این اقیانوس هند دارای شلوغ ترین مسیرهای دریایی و کلید ورود به 7 دریای مهم، استراتژیک و اقتصادی جهان است به همین دلیل به آن قلب اقیانوس های جهان می گویند.

وی با تاکید بر اهمیت موقعیت ژئوپلیتیکی و ویژگی‌های دو کشور ایران و هند، گفت: نقاط تماس در راستای منافع ژئوپلیتیکی دو کشور شامل همکاری‌های منطقه‌ای متقابل، مدیریت کف و کف اقیانوس هند است. محیط زیست دریایی، مبارزه با تروریسم دریایی، دزدی دریایی و قاچاق دریایی، عدم مداخله قدرت های فرامنطقه ای، امنیت انرژی و بسیاری موارد دیگر که می تواند زمینه همکاری های دوجانبه را گسترش دهد.

امیر سیاری در ادامه با استناد به سخنان نورانی رهبر معظم انقلاب که فرمودند: دریا فرصتی مغتنم برای یک کشور برای پیشبرد و حفظ منافع ملی است، در حالی که پانیکار، استراتژیست مدرن هندوستان نیز گفت: هرکس هند را کنترل کند. اقیانوس بنابراین اهمیت استراتژیک اقیانوس هند بر هیچکس پوشیده نیست و لازم است دو کشور ایران و هند که در این اقیانوس پهناور دارای منافع مشترک منطقه ای هستند همکاری های منطقه ای بیشتری در این زمینه داشته باشند.

برای نظامی کردن خاورمیانه نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه ای نیست

معاون هماهنگ کننده ارتش در ادامه به برخی از عوامل موثر در تعامل و همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند از جمله ملاحظات مشترک امنیتی، منافع مشترک در انرژی، موقعیت مطلوب ایران در هند، دسترسی به آسیای میانه و چابهار اشاره کرد. نقش آفرینی در کریدور شمال-جنوب افزود: انجام رزمایش مشترک هوایی و دریایی، تبادل اساتید و دانشجویان، همکاری در حوزه آموزشی و فناوری دفاعی و همکاری در حوزه های علمی، پژوهشی، اکتشافی و خدمات مشاوره ای از جمله موارد زیر است. مواردی که در همکاری نظامی دو کشور مورد توجه قرار می گیرد.
امیر سیاری همچنین گفت: ما مخالف نظامی شدن منطقه هستیم و امنیت منطقه توسط خود کشورهای منطقه از جمله کشورهای قدرتمندی مانند ایران و هند تامین می شود و نیازی به حضور کشورهای فوق العاده نیست. منطقه.

هندی ها نظر مثبتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند

سرلشکر رادش موکه رئیس هیئت دانشگاه دفاع ملی هند نیز از میزبانی آبرومندانه ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و از دیدگاه و دیدگاه دریادار سیاری نسبت به مسائل جهانی و منطقه ای به ویژه ضرورت توسعه منطقه قدردانی کرد. همکاری ایران و هند وی گفت: مردم هند نسبت به جمهوری اسلامی ایران نظر مثبت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید