ما یک مدل ساده و قابل فهم برای بازگشت به برجام ارائه کردیم


ساعت: 21:55
تاریخ ارسال: 1401/10/08
کد خبر: 1920681

وزیر امور خارجه روسیه می گوید آمریکا و کشورهای اروپایی «الگوی ساده و قابل فهم» مسکو را برای احیای برجام در پایان روند بازگشت به آن توافق «آهسته کرده اند».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورش مدلی «ساده و قابل فهم» برای همه طرف‌ها ارائه کرده است تا به تعهدات خود برجام بازگردند، اما ایالات متحده و اتحادیه اروپا روند احیای توافق را نزدیک به خط پایان به تاخیر انداخته‌اند.

بر اساس اعلام سایت انگلیسی خبرگزاری آنادولو، لاوروف در گفت و گو با رایان نیوز گفت که زمان آن رسیده که تصمیمات مسئولانه ای برای احیای توافق هسته ای ایران اتخاذ شود.

بر اساس این گزارش، لاوروف گفت که روسیه «الگوی ساده و قابل فهم» را برای اجرای تعهدات همه طرف‌ها پیشنهاد کرده است، اما آمریکا و اتحادیه اروپا «به یکباره سرعت خود را کاهش داده‌اند» و «به سمت ایجاد تنش در داخل ایران روی آورده‌اند». وضعیت سیاسی.”

لاوروف گفت که در این طرح تمام جزئیات به تفصیل شرح داده شده است. وی افزود: در صورت وجود اراده سیاسی، برجام قابل اجراست.

علاوه بر این، لاوروف تاکید کرد که زمان ثابت کرده است که توافق هسته‌ای 2015 جایگزین معقولی ندارد. وی اظهارات “غیر مسئولانه” غرب در مورد “گزینه های جایگزین” و “سایر گزینه های غیرقابل قبول” را محکوم کرد.

آخرین دور از مذاکرات برای رفع تحریم های ایران پس از پنج ماه وقفه از 13 تا 17 اوت در وین برگزار شد.

تحلیلگران می گویند برخی عوامل در آمریکا مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلاف با کنگره و مشکلات داخلی آمریکا، دلیل عدم تمایل دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریمی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و از همه مهمتر تهدید می کند. تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین‌ها در خصوص دوام برجام و حذف ادعای پادمانی آژانس انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به توافق دوجانبه است. توافقی که در ازای برخی محدودیت ها، منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی آن را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید