مبارزه برای رفراندوم! | روز جدید

مبارزه برای رفراندوم!  |  روز جدید

روز جدید : با بلندتر شدن اعتراضات، عده ای ایده های متفاوتی در مورد نحوه برخورد با آن مطرح می کنند. گروهی به برگزاری همه پرسی اشاره می کنند و تاکید می کنند که استفاده از ظرفیت قانون اساسی برای برگزاری همه پرسی می تواند مشکلات کشور را کاهش دهد و تنش ها را به حداقل برساند. قانون اساسی جمهوری اسلامی برای موضوعات حساس رفراندوم را پیش بینی کرده است. اما پیشنهاد این موضوع معمولا با واکنش منفی اصولگرایان و برخی جریان های سیاسی مواجه می شود. چندی پیش، شخصیت های مختلف پیشنهاد برگزاری همه پرسی برای غلبه بر مشکلات کشور را مطرح کردند. اصولگرایان به اتفاق آرا به این موضوع واکنش منفی نشان دادند.

اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: «قانونگذار در بسیاری از امور مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند از طریق همه پرسی و مراجعه مستقیم به رأی مردم اقدام کند. آرا باید به تایید دو سوم نمایندگان مجلس برسد.
گسترش ناآرامی ها در کشور و تداوم نزدیک به 50 روزه آن و ناتوانی سازوکارهای موجود در نظام سیاسی بار دیگر این امکان قانونی را در فضای داغ کنونی مطرح کرد.به تازگی مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل بیت علیهم السلام -سنت زاهدان در نماز جمعه این شهر با توجه به اعتراضات و مشکلات کشور در خطبه های خود پیشنهاد برگزاری همه پرسی در کشور را داد. پیش از این، گروه های مختلف اصلاح طلب پیشنهاد برگزاری همه پرسی در مورد موضوعات مهم را داده بودند. از جمله اینکه بسیاری از افراد دولت روحانی به دلیل اختلافات فزاینده پیشنهاد برگزاری همه پرسی را داده اند. در مورد حساب های FATF هم همین اتفاق افتاد. اما این مشکل رخ نداد.

اکنون به دلیل مشکلات کشور، برخی پیشنهاد برگزاری همه پرسی را مطرح می کنند. اما این بار نیز اصولگرایان مانند گذشته از این پیشنهاد استقبال نمی کنند و حتی نسبت به آن واکنش منفی نشان می دهند.
اصولگرایان معتقدند برگزاری اولین رفراندوم در ایران نظر مردم را مشخص کرده است و نیازی به برگزاری همه پرسی دیگر نیست. علیرضا پناهیان، سخنران مذهبی جریان اصولگرایی در واکنش به سخنان اخیر مولوی عبدالحمید گفت: همه کسانی که در تاریخ انقلاب اسلامی شکست سیاسی خورده اند از واژه رفراندوم استفاده کرده اند. ای علمای دین، شما بیشتر و بهتر از هرکسی کلمات تقسیم کننده را می دانید.

به گزارش تسنیم، وی افزود: یک مرد به عنوان یک عالم دینی اظهاراتی مانند رفراندوم و ظلم به زنان کرده است. مشکل همین است. چون عالم دینی همیشه واقع بینانه صحبت می کند. جناب عبدالحمید! پیشنهاد رفراندوم را به دوستان دیکتاتور سعودی خود نمی دهید؟ به تحریک به شورش پایان دهید.

سید محمد حسینی نایب رئیس مجلس ریاست جمهوری بعدازظهر دیروز (سه شنبه 26 آبان) در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس حضور یافت. به گزارش فارس، سید محمد حسینی نایب رئیس مجلس ریاست جمهوری در این مراسم که با عنوان «جمهوری اسلامی، آزادی و حق اعتراض» برگزار شد، در ابتدا با شعار دانشجویان مواجه شد. او درباره سخنانش گفت: آمده ایم حرف شما را بشنویم. و با شعار آزادی دیکتاتوری ایجاد نکنید و با آزادی بیان مخالفت نکنید.
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در دوران اختناق، دیکتاتوری و استبداد شاهنشاهی که با حمایت آمریکا بر کشور حاکم بود، لایحه ای به تصویب رسید که امام (ره) نسبت به تحقیر ایرانیان در این لایحه اعتراض کردند. منجر به تبعید امام شد.»

وی در پاسخ به شعار دانشجویان مبنی بر لزوم آزادی بیان در کشور افزود: ما تنها حکومت و نظامی در جهان هستیم که بر اساس همه پرسی پایه گذاری شده است و هیچ نظام نظامی تا به حال رای نیاورده است. مردم. سوابق منافقین را بررسی کنید و ببینید آنها در سال 60 اعلام جنگ مسلحانه کردند و 17 هزار نفر در کشور قربانی ترور شدند که همه آنها مورد حمایت آمریکا بودند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: قبول داریم که کاستی هایی وجود دارد و در صدد اصلاح آن هستیم. رئیس جمهور همچنین تاکید می کند که حرف ها باید شنیده شود. در مجلس صحبت های زیادی شده است. رفراندوم در قانون اساسی پیش بینی شده است، اما آیا می توان اصل نظام را به رفراندوم گذاشت؟ رفراندوم مربوط به امور است نه اصل نظام.

حمیدرضا ترگی از اعضای حزب موتلفه اسلامی نیازی به برگزاری همه پرسی نمی بیند. او در مصاحبه با ایلانا گفت: «اینها کسانی هستند که در روز جمعه دیدید. این مردم هستند. اکثر مردم اینطور هستند و منظورشان این نیست. در یکی دو ماه اخیر، اقلیت کوچکی در کشور می خواستند با اغتشاش و خرابکاری موضع خود را نسبت به نظام ابراز کنند. نه اهل گفتگو هستند، نه دنبال بحث اقتصادی هستند و نه با قانون اساسی کار می کنند، با اسلام و اصل نظام مشکل داشتند و شعارشان این بود که «اصل نظام نشانه است». بنابراین به دنبال رفراندوم نیستند و طبیعی است که «اقلیت که حداکثر یک درصد جمعیت کشور هستند، قانون اساسی را به همه پرسی تسلیم نکنند».

ترگی افزود: «هیچ کشوری برای برگزاری رفراندوم در مورد نظر یک اقلیت نمی آید.» کشوری را پیدا کنید که در این موارد رفراندوم برگزار کند. رفراندوم راه روشنی دارد، باید مشکلی در کشور باشد که با هیچ دستگاه قانونگذاری و اجرایی حل نشود، بعد بیایند به رفراندوم بگذارند».

حجت الاسلام حکمت علی مظفری; رئیس SAC نیز در سخنان خود قبل از دستور کار شورای عمومی SAC به این موضوع اشاره کرد و به اتفاقات تلخ و ناگوار کشور در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: این اتفاقات باعث شده است که ملت شریف ایران به جایگاه عمیقی دست یابد. درک دشمنان قدیمی خود روز به روز . امسال استکبار جهانی با تمام قوا و امکانات به مبارزه با انقلاب اسلامی آمد و شرکت در این راهپیمایی دشمنان را ناکام گذاشت و مردم حماسه دیگری آفریدند و این به نوعی رفراندوم و تایید نظام است. قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری کشور در حالی پشت سر مردم و آرمان های الهی انقلاب اسلامی ایستادند که رهبر معظم انقلاب پرچم ولایت را به دست امام زمان (عج) تحویل دادند.
اصلاح طلبان اما نظر دیگری دارند. به گزارش اعتماد آنلاین، حسین نورانی نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت گفت: گذار مسالمت آمیز و قانونی به شاخص های قابل قبول دموکراسی از طریق رفراندوم و اصلاح ساختاری تا سطح تغییر قانون اساسی هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. ” راهی که می تواند آخرین تیر انشعاب حامیان اصلاحات از ساختار قدرت باشد.

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه امروز با توجه به شرایط کشور بحث برگزاری همه پرسی و اصلاح قانون اساسی در برخی موارد مطرح می شود که آیا واقعا چنین سازوکاری در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: کشور ما در مرحله بحث عمومی یا رفراندوم، مبنای قانونی و تجربه جهانی در این مورد وجود دارد و شرایط جامعه ما به گونه ای است که این امر الزامی است. اما امروز شرایط به گونه ای است که دیگر نمی توان در رفراندوم سؤالات کوچک مطرح کرد، زیرا مطالبات امروز مردم از بحث ارشاد گشت و برنامه جامع اقدام مشترک و… فراگیرتر است».

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: مطالبات مردم آنقدر بی تفاوت بود که فکر نمی کنم در این مرحله نظرسنجی ها پاسخگوی آن باشند. اما خیلی خوب است که بتوانیم در مورد برخی مسائل رفراندوم برگزار کنیم.»

وی با بیان اینکه در این برهه و تاریخ و با توجه به حجم مطالبات مردم، برگزاری رفراندوم قابل اجرا نبود، گفت: آنچه به عنوان اصل یا سوال برای رفراندوم مطرح می کنید بخشی از مطالبات عمومی مردم است. ; توجه داشته باشید که مطالبه امروز مردم بسیار گسترده شده است، بنابراین فکر می کنم برگزاری رفراندوم در این برهه تاریخی پاسخگو نبوده و نتیجه ای نخواهد داشت.

بروجردی درباره مطالبات گسترده و فراگیر مردم امروز گفت: مردم امروز به جای نیازهای کوچک اولیه خود به فکر تغییر حکومت، برخی ساختارها و رفتار هستند. اگرچه می توان نیازهای اساسی را برآورده کرد و به همه پرسی گذاشت، اما مطالبات گسترده تر از آن است. البته این کار باید زودتر انجام می شد، ای کاش زمانی انجام می شد که همه گفتند و اصلاح طلبان به ویژه بر رفراندوم تاکید کردند اما متهم به زیر سوال بردن حاکمیت شدند. آنچه امروز به عنوان مطالبه عمومی مردم می توان به آن تکیه کرد تغییر برخی ساختارها است یا به عبارتی می توان گفت اصل قانون اساسی مورد قبول مردم را به رفراندوم گذاشته و به بررسی های جامعه شناختی می رسند. اما مشکل ما این است که اعتماد مردم برگشته به زمانی که می گفتند خاتمی بنویس و ناتیک نوری بخوان.

دیدگاهتان را بنویسید