اول رابطه با خدا در نیمه های شب، سپس مبارزه با طاغوت های روز / روایتی جالب از نظام مبارزه اولین هیئت مذهبی شیراز.


ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1804830

محمدجواد سیف گفت: رضاخان در آغاز صحنه سیاسی و با تحرکات فریبنده خود مجالس عزاداری برپا می کرد اما به محض استقرار قدرت و تحت فشار انگلیس دستور تعطیلی کلیه هیئات مذهبی برای روشنگری و تزریق ظلم ستیزی را صادر کرد. در جامعه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، با نزدیک شدن به ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به سراغ داستان نقش جمعی مبارزان انقلابی شیراز می رویم.

محمدجواد سیف مدیر مجتمع فرهنگی آموزشی پیام و رئیس اتحادیه حسینی شیراز که از فرهنگیان برجسته کشور نیز می باشد در این گفت و گو به تشریح ابتکار برخی مبارزان علیه رژیم ستم شاهی پرداخت.

روش مبارزه با دولت رضاحانی
وی با اشاره به ایجاد اتحادیه حسینی شیراز در سال 1300 توسط مرحوم ملا علی سیف الاسلام گفت: ایشان به خاطر روشنگری همه هیئت های مذهبی را تعطیل کردند و روحیه ظلم ستیزی را در جامعه القا کردند.

سیف افزود: پس از این واقعه عاشقان حضرت سیدالشهدا علیه السلام در سراسر ایران سعی در برپایی مجالس عزاداری کردند و البته در شیراز نیز مرحوم ملا علی سیف با جمع آوری و سازماندهی پیروان قیام عاشورا به نهضت پیوست. “

وی ادامه داد: دستگاه حکومتی رضا هانی که متوجه این حرکت شده بود برای کنترل مرحوم آخوند ملا علی سیف در شیراز حاضر شد و هر ساله در ایام محرم سعی می کند از بدرقه یا اسکورت ماموران نیروی انتظامی از شیراز جلوگیری کند. از آنها جوامع دینی ایجاد کرد.

سیف افزود: البته شرح واقعه هر سال مستلزم زمان دقیق است، اما مرحوم مولا علی با تدبیر و تدبیری توانسته همه این محدودیت ها را دور بزند. مثلاً در یکی از سال‌هایی که حاج ملاعلی به تهران منتقل شد، با ایجاد جامعه شیرازی مقیم تهران و ساماندهی آن‌ها با لباس‌های یک دست و اشعار سیاسی علیه ظالم، حیله‌های کشور مقابل را خنثی کرد. رژیم شاهنشاهی به آرامی


چگونه از افتتاح اولین مرکز فساد در شیراز جلوگیری شد؟

مدیر آموزش و پرورش با اشاره به خاطره افتتاح اولین کانون فساد در شیراز در قالب سینما، نحوه جلوگیری از این امر را تشریح کرد و گفت: اولین کانون فساد شیراز از آن زمان باید سینما نام می گرفت استاندار فارس رژیم رضا هانی

وی افزود: شب قبل از افتتاح سینما، مرحوم ملاعلی به نیروهای اتحادیه حسینی دستور داد که از طرف ایشان به مساجد، علمای شیراز و بازارهای مهم بروند و از ایشان دعوت کنند تا فردا به زیارت معبد حضرت شاهچراگ بروند. «(ع) جمع کردن.

امن ادامه داد: همزمان با تجمع مردم و اموال شیراز در حرم، حاج ملاعلی با مراجعه به استاندار وقت فارس اعلام کرد که در صورت افتتاح این مرکز، تمامی بازارهای شیراز تعطیل و بزرگان شیراز در سراسر کشور اجلاسیه خواهند داشت. ممانعت از افتتاح این مرکز ضد مذهبی.


پیچیدگی مبارزه با حکومت محمدرضا پهلوی

سیف با بیان عواقب درگذشت مرحوم حاج ملاعلی گفت: در پی درگذشت مرحوم حاج ملاعلی مسئولیت جامعه اتحاد حسینی به فرزند ایشان مرحوم حاج علی عسگر سیف واگذار شد.

وی درباره ماهیت و روش مبارزه حاج علی عسگر سیف بیان کرد: حاج علی عسگر، شاغل در دانشگاه تهران و آشنایی عمیق با مسائل سیاسی روز و همچنین ارتباط با شخصیت های برجسته ای مانند شهید نواب صفوی و … گروه فدائیان اسلام توانست اقدامات مهم و اساسی را برای مبارزه با رژیم محمدرضا پهلوی انجام دهد.

سیف با اشاره به تغییر سبک و سیاق مبارزات در دوران حکومت محمدرضا پهلوی، گفت: سود رژیم پهلوی; تا آنجا که واعظان و کارکنان هیئت آنها را متقاعد و تحت فشار قرار داده بودند تا از شاه و فرح طبق هیئت عکسبرداری کنند، اشعاری در وصف محمدرضا خواندند، برای نظام شاهنشاهی دعا کردند و ….

وی با اشاره به لشکرکشی های مرحوم علی عسگر سیف در آن دوران افزود: محمدرضا پهلوی و نظام شاهنشاهی یک جریان اجتماعی ایجاد کردند.

این فرهنگی که سابقه مبارزه با رژیم ستم شاهی را نیز در نوشته های خود دارد با اشاره به ابتکار مرحوم حاج علی عسگر گفت: ایشان ایام سال را به برنامه های زمانی مشخص تقسیم کردند و به اجرای منحصر به فرد پرداختند. مثلاً در ایام محرم با اتحاد دسته های عزاداری در شهر و نصب پوسترهایی با مفاهیم ضد طاغوتی و سیاسی، توده ها را در مقابل رژیم پهلوی متحد کرد.

سیف با اشاره به درگیری های خونین 41 و 42 در شیراز گفت: پس از وقایع آن سال ها شیوه مبارزه و اداره هیئت تغییر کرد و همزمان برخی از روحانیون و منبرهای شیراز در خدمت رژیم شاهنشاهی اشاره کرد. حمایت محمدرضا پهلوی توجه منبرها را جلب کرد.

وی ادامه داد: در این فضا مرحوم حاج علی علی عسگر سیف با حمایت افرادی چون شهید هاکانی، مرحوم طباطبایی و آیت الله نمازی از سخنرانی این افراد در مجالس جلوگیری کردند و تعدادی از روحانیون جوان و انقلابی را معرفی کردند. به هیئت شیراز

تأسیس مدرسه؛ مهمترین اقدام کمپین
سیف با اشاره به ورود به دهه 50 و اوج گیری مبارزه با رژیم ستم شاهی، گفت: رهبران نظام را تربیت کرد، گفت: اسلام آورد و این مدرسه به نام معاد در اواخر سال 1349 افتتاح شد که بسیاری از شاگردانش فوت کردند و بسیاری به مسئولیت های مهم سیاسی و علمی در نظام اسلامی دست یافتند.

وی در تشریح حال و هوای دهه 50 و برگزاری جشنواره هنری در شیراز گفت: تغییر سبک عزاداری شهید دستگاب و آیت الله بهاءالدین محلاتی.

سیف با اشاره به دو اقدام بزرگ در سال های منتهی به پیروزی انقلاب گفت: حضور بانوان در دسته های عزاداری مرسوم نبود اما مرحوم علی عسگر سیف با مشارکت و سازماندهی بانوان در دسته های عزاداری چند برابر شد. اثربخشی این حرکت؛ علاوه بر اقدامات گسترده ای که در سال های 55 و 56 انجام شد، هیئت اتحادیه حسینی به پایگاه اصلی دانشجویان انقلابی دانشگاه شیراز تبدیل شد که منجر به همراهی توده مردم با هیئت های انقلابی شد.

سیف با اشاره به نقش کنونی تأثیرگذاران انقلابی در مواجهه با نظام سلطه، خاطرنشان کرد: تاریخ عزاداری برای توسعه حکومت شاهنشاهی را فراموش نخواهد کرد، همچنان که عزاداری با عزاداری در قلب لندن و اتاق فکر غرب. فراموش می کند

وی گفت: بی توجهی به ثمره عزاداری و شرکت در مجالس اهل بیت به نفع استقرار کدام دستگاه حکومتی، غفلت نابخشودنی و قابل دفاع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید