درخواست محسن هاشمی برای رفراندوم/ زمینه سازی برای اعتراض/اعتراض «تابو» نیست.

درخواست محسن هاشمی برای رفراندوم/ زمینه سازی برای اعتراض/اعتراض «تابو» نیست.

روز جدید : در قانون اساسی سه گفتگو وجود دارد، اعتراض و رفراندوم

مسئولان باید در صورت بروز اشتباه عذرخواهی کرده و آماده اصلاحات فوری باشند

در روزهای پایانی هفته و در شرایطی که دسترسی ایرانیان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی همچنان با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو بوده و در بسیاری از موارد فضای اینترنت عملا مسدود شده بود، برخی از مسئولان اجرایی در دولت اعلام کردند که آماده‌اند برای اختصاص مکان تجمعات اعتراضی.give این اظهارات مسئولان وزارت کشور و استاندار تهران در شرایطی رسانه ای شد که بر اساس اعلام چهره های سیاسی 5 حزب اصلاح طلب، وزارت کشور تمامی درخواست های احزاب را رد کرد. برای برگزاری مجامع قانونی با چنین تصوری است که بسیاری از تحلیلگران این اظهارنظرهای مسئولان دولت سیزدهم را با تردید تلقی کردند و این اظهارنظرها را تنها به عنوان تاکتیکی برای عبور از بحران کنونی ارزیابی کردند که پس از فروکش مشکلات از حافظه مسئولان پاک خواهد شد. برای درک مسائل با محسن هاشمی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و رئیس شورای پنجم شهر تهران تماس گرفتیم تا درباره موضوعاتی چون گفت وگو، اعتراض و رفراندوم صحبت کنیم. هاشمی ضمن تاکید بر ظرفیت های قانون اساسی، تعهدات نظام سیاسی را از یک سو و معترضان را برای شکل دادن به این تعاملات برمی شمرد. هاشمی با اشاره به اینکه شهروندان باید به حاکمان اعتماد متقابل داشته باشند تا پس از اعتراض خود با آنها برخورد نکنند، می‌گوید: اینکه گروهی، حزبی و جماعتی تجمعی ترتیب دهند، قطعنامه بخوانند و پس از پایان تجمع با آنها برخورد کنند. مفید نخواهد بود

مقامات اجرایی دولت در روزهای پایانی هفته از اختصاص مکان هایی در سطح شهر تهران برای برگزاری اعتراضات خبر دادند. یعنی در حالی که این ایده در شورای شهر پنجم تهران پیگیری شد، اما نماینده کمیته قضایی که در آن زمان ریاست آن بر عهده ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وقت بود، با چنین مصوبه ای مخالفت کرد. از سال 1377 تا 1401 چه اتفاقی افتاد که دستگاه اجرایی به چنین تصمیمی رسید؟

همانطور که اشاره کردید در شورای پنجم بحث های زیادی در این خصوص مطرح شد و در نهایت بر اساس مصوبه ای مقرر شد صندلی هایی برای اعتراضات شهروندان تهرانی اختصاص یابد. این مصوبه به استاندار رسید و استاندار این موضوع را منتفی دانست، زیرا این تصمیم بر عهده هیئت تامین بود و هیئت نمی توانست وارد این موضوع شود. در مرحله بعد مصوبه به شورای شهر برگردانده شد و با اصرار اعضا، پرونده به کمیته سه نفره رفت که باز هم به همان دلیل قبلی رد شد. در واقع شورای پنجم تمام تلاش خود را برای اجابت این درخواست انجام داد، اما به دلایلی که بیان شد، پذیرفته نشد.

اساساً هر وقت احزاب اصلاح طلب درخواست تجمع می دهند، وزارت کشور به دلایل عجیبی این درخواست ها را رد می کند.

زمانی که در ایام منتهی به روز قدس در خارج از کشور درس می خواندم، در حمایت از فلسطین راهپیمایی برگزار کردیم. ما به عنوان انجمن اسلامی دانش آموزان بومی این کشور حتی به صورت رسمی ثبت نام نکردیم، اما نامه ای به شهرداری منطقه نوشتیم و درخواست تظاهرات در روز معین کردیم. دموها را صادر کردند. مثلاً گفتیم در شلوغ ترین نقطه شهر تظاهرات می کنیم. جالب اینجاست که عده زیادی از کشورهای عربی و اسلامی در این تجمعات حضور داشتند و علیه رژیم صهیونیستی شعار سر دادند. اما نه تنها مقاومتی در برابر این امر صورت نگرفت، بلکه پلیس از مجامع محافظت کرد.

آیا شما دانشجوی یک کشور خارجی بوده اید که علیه نظام سیاسی دوست کشور مزبور شعار داده اید؟
درست است که ما هر دو دانشجوی خارجی بودیم و ثبت نام رسمی نداشتیم. اما در ایران احزاب رسمی و ثبت شده در کشور به بهانه های واهی اجازه برگزاری تجمع ندارند. در انگلستان، در هاید پارک کرنر، می توان در هر زمان و در هر موضوعی اعتراض کرد. چنین شرایطی در منطقه تقسیم ترکیه اعطا شد. اما در ایران …

چگونه می توان این ضرورت قانونی را در ایران سامان داد؟

معمولاً مسائل مربوط به اعتراضات، تجمعات و پیگیری مطالبات باید از فرهنگ گفت و گو شروع شود. خوشبختانه برخی گروه های خاص در دولت برای گفت و گو صحبت کرده اند. همانطور که تماس آقای آژه ای رئیس قوه قضائیه در مورد گفت و گو انجام شد. این روند باید تقویت و حمایت شود.

اما برخی از گروه های رادیکال حتی از آقای آژه ای انتقاد کردند که در مورد گفتگو صحبت می کند. آیا با این روند می توان به فضای تعامل و مدارا برای گفت وگو دست یافت؟

هر گفتگویی آدابی دارد که باید رعایت شود. اولاً شهروندان باید به حاکمان اعتماد متقابل داشته باشند تا پس از ابراز اعتراض با آنها درگیر نشوند. سخنرانی، سازماندهی تجمع، خواندن قطعنامه یا بیانیه و غیره برای یک گروه، حزب یا جماعت مفید نخواهد بود. و پس از پایان تجمع و اعتراض با آنها برخورد کنید. باید بین گروه ها و سازمان های سیاسی و تصمیم گیرندگان اعتماد متقابل ایجاد شود. در مرحله بعد، بحث ها باید به گونه ای سازماندهی شود که اشتراکات برجسته شود. در مراحل بعدی است که اختلافات بین طرفین مختلف مطرح می شود. قانون اساسی ما بسیار جامع است و هم در مورد اعتراض و هم از رفراندوم صحبت می کند. در واقع اولین قدم گفتگو است. در مرحله بعد تجمعات اعتراضی و در مراحل بعدی اگر قانع نشدید می توانید به رفراندوم بروید. این فرآیند از رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز جلوگیری می کند. در سخنان اخیر رهبر انقلاب که به شدت درباره ایران صحبت کردند، 2 نکته را مطرح کردند، یکی اینکه باید به سمت سازندگی ایران برویم و سپس بیان کردند که از افراط و تفریط پرهیز کنیم. بنابراین در بحث ها، اعتراض ها و رفراندوم ها باید به مسائلی مانند ایران گرایی و اسلام گرایی به عنوان خط قرمز نگاه کرد. به غیر از این دو پیشنهاد، هیچ خط قرمزی وجود ندارد. این روند گفت و گو در نهایت منجر به رشد، افزایش مشارکت و توسعه کشور خواهد شد. این وظیفه دولت، قوای سه گانه و نهادهای امنیتی است که این روند را تضمین کنند.
شما از گفتگو، اعتراض و رفراندوم صحبت کردید. اما این گفته برای بسیاری از جریان های نزدیک به قدرت تابو محسوب می شود. چگونه بر این تابوها غلبه کنیم؟

همانطور که گفتم خطوط قرمز مهم ایران گرایی یا تمامیت ارضی کشور و اسلام گرایی است و جدای از این دو موضوع می توان موضوعات دیگری را نیز روی میز گذاشت. این پیشنهادها در قانون اساسی آمده است. وظیفه رؤسای جمهور حفظ قانون اساسی است. البته همه اصول قانون اساسی محقق نشده است. همیشه این مشکل در دولت ها وجود داشته که برخی اصول نادیده گرفته شده است. به طور کلی، دیالوگ ها باید این گره ها را باز کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 93 مصاحبه ای انجام داد و اعلام کرد که اگر به این نتیجه می رسید که باید در قانون اساسی تغییراتی ایجاد شود، این ظرفیت در کشور وجود داشت. دیدگاه ویژه او در این زمینه چه بود؟

پیش از آن دو همه پرسی قانون اساسی در مورد مسائل اصلی کشور برگزار شد. طبیعی است که این روند می تواند دوباره تکرار شود. اولین بار در سال 58 رفراندوم اصل جمهوری اسلامی برگزار شد و سپس در سال 68 مجدداً این همه پرسی در مورد مسائل اساسی برگزار شد. در آینده اگر اختلافات جدی برای اسلام و جمهوری نظام ایجاد شود، می توان از این ظرفیت برای حل مشکلات استفاده کرد.

به عنوان دبیرکل یک حزب سیاسی و یک چهره سیاسی و حکومتی کشور چه راهکارهایی را برای عبور از چالش های پیش روی کشور پیشنهاد می کنید؟

چند وقت پیش در یادداشتی به عواملی اشاره کردم. این یک واقعیت است که این روزها حال مردم اصلا خوب نیست و باید برای شادی حال مردم چاره ای اندیشید. اولاً اگر اشتباهی در کشور صورت گرفت باید پاسخ داده شود و عذرخواهی کرد. اشتباه کردن و بعد اینکه عده ای و جنبش ها بخواهند با قدرت از اشتباه دفاع کنند، اشتباه است. مسئولان باید در صورت بروز اشتباه عذرخواهی کرده و آماده اصلاحات فوری باشند. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: مایل به گفت‌وگو و آمادگی برای اصلاحات هستند. این باید واقعی باشد، نه کلیشه ای. مشکل بعدی این است که در کشور چون جایی برای اعتراض قانونی نیست، جنبش های سیاسی سر ندارند. بنابراین نمی توان در مواقع بحرانی با این جنبش ها گفت و گو کرد. این مطالبی است که آیت الله هاشمیرفسنجانی در نماز جمعه معروف خود در 5 تیر 1367 به آن پرداخته اما مورد بی توجهی قرار گرفته است. از سوی دیگر معترضان باید هوشمندانه رفتار کنند و از قدرت خود استفاده کنند. از سوی دیگر دولت نیز باید اجازه اعمال این اختیارات اعتراضی را بدهد و… اصول 27 و 57 قانون اساسی اصل اعتراض و رفراندوم را به رسمیت می شناسد و دولت باید از این اصول تبعیت کند. از این طریق می توان گفت و گوها را شکل داد و زمینه را برای عبور از بحران فراهم کرد.

هر گفتگویی آدابی دارد که باید رعایت شود. اولاً شهروندان باید به حاکمان اعتماد متقابل داشته باشند تا پس از ابراز اعتراض با آنها برخورد نشود. گفت و گو، تجمع، خواندن قطعنامه یا بیانیه و… و برخورد با آنها پس از پایان تجمع و اعتراض برای گروه، حزب یا گروهی مفید نخواهد بود. باید بین گروه ها و سازمان های سیاسی و تصمیم گیرندگان اعتماد متقابل ایجاد شود. در مرحله بعد، مکالمات باید برای تاکید بر اشتراک گذاری سازماندهی شود. در مراحل بعدی است که بین طرفین اختلاف ایجاد می شود. قانون اساسی ما بسیار جامع است و هم در مورد اعتراض و هم از رفراندوم صحبت می کند. در واقع اولین قدم گفتگو است. در مرحله بعد تجمعات اعتراضی و در مراحل بعدی اگر قانع نشدید می توانید به رفراندوم بروید.

دیدگاهتان را بنویسید