متفکران ایرانی، تاجیک و قرقیزستانی از امام خمینی صحبت کردند


ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: 1401/03/15
کد خبر: 1843718

در همایش بررسی ابعاد شخصیت و سیره عرفانی امام;

اندیشمندان ایرانی، تاجیک و قرقیزستانی در قالب نشست حضوری و همایش مجازی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام خمینی (ره) را به سخنرانی پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وبینار علمی پژوهشی ابعاد شخصیت و سیره عرفانی حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به همت جامعه المصطفی العالمیه و با حضور رایزنان فرهنگی ایرانی در قزاقستان و قرقیزستان به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

در این وبینار که با حضور سفیران جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و قرقیزستان برگزار شد، صاحب نظران و اندیشمندانی از کشورهای ایران، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به ارائه مقالاتی پیرامون زندگی و اندیشه های امام خمینی (ره) بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب پرداختند. انقلاب اسلامی.

در ابتدای این برنامه علی عباس رئیس جامعه المصطفی العالمیه ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در وبینار و تجلیل از ماهیت علمی و معنوی حضرت امام خمینی (ره) گفت: امروز سی و سومین سالگرد رحلت آن حضرت است. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و امیدواریم در این وبینار پژوهشی بتوانیم با ابعاد سیاسی، علمی و ادبی امام خمینی (ره) بیشتر آشنا شویم.

مجید صمدزاده صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در آن زمان گفت: شخصیت های بزرگ ویژگی های بسیاری دارند که بیشتر آنها در تاریخ قابل تکرار است. اما ویژگی هایی وجود دارد که مربوط به ابعاد شخصیت انسان است و در طول تاریخ تکرار نمی شود و حضرت امام یکی از بزرگانی است که ویژگی های منحصر به فرد و منحصر به فردی دارد. یکی از ویژگی‌های خاص سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره) برگرفته از سیره امام علی (علیه السلام) است که می‌فرمایند انسان بزرگ کسی است که باید با مردم تعامل داشته باشد و این سه وظیفه را انجام دهد: تعیین رابطه با خالق. و ثانیاً روابط خود را با دوستان.و سازماندهی و تعیین مردم و ثالثاً تعیین روابط خود با دشمنان. و امام خمینی رهبری بود که این سه وظیفه را تعیین کرد و توانست به یاری خداوند و حمایت مردم به سلطنت هزار ساله پایان دهد.

سخنران بعدی آقای سعید حرازیم رئیس جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان بود که با عنوان «سیاست خارجی در اندیشه امام خمینی» به ایراد سخنرانی پرداخت. و مسلمانان جهان نبايد از اين جهان بزرگ و اصلاح شده قرن بيستم سوء استفاده كنند، بلكه در اين مدت كوتاه كلام و سيره آن حضرت گنجينه علم و هدايت را براي آيندگان به جا گذاشته است و امروز پيروان آن حضرت مي توانند از آن پيروي كنند. راه اسلام ناب محمدی تشخیص می دهند و بر اساس آن حرکت می کنند.

«علی خمینی برای مسلمانان جهان هم یک رهبر سیاسی و هم مرجع دینی بود که افکار و اندیشه‌های او باعث تحولات اساسی در جهان شده است و ابعاد شخصی او در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، علمی و فرهنگی الگوی کاملی است. وی افزود: حوادث و انقلاب های مختلفی در دنیا در حال رخ دادن است و هر انقلابی پیامی را به همراه دارد و پیام انقلاب امام خمینی (ره) معنویت گرایی، دینداری و بازگشت دین به جامعه بود تا انسان عظمت، عزت و سعادت خود را حفظ کند. . “به دست آورد.

گلمیزا سیتالیوا، رئیس بخش فلسفه قرقیزستان اینترنشنال گفت: بدون شک امام خمینی (ره) یکی از بزرگ ترین شخصیت های تاریخ سیاسی جهان اسلام است و همه دستاوردهای امروز ایران مرهون تلاش ها و سیاست های سنجیده و مهم آن است. دانشگاه.

پس از این دیدار، بختجان رستم اف، نویسنده و مترجم کتاب امام خمینی (ره) به زبان قزاقستانی در سخنانی از برگزاری چنین وبینار علمی با موضوع دیدگاه های سیاسی و مدنی امام خمینی (ره) تقدیر کرد و گفت: اندیشه ایشان دکترین اساسی سیاسی ایران مدرن است. “

او گفت: جهان امروز برای بشریت فقط دو جهت می بیند. کاپیتالیسم و ​​کمونیسم، امام خمینی جهت سومی را مطرح کردند و آن مفهوم اسلامی است.

رستم اف پس از برشمردن شاخصه های اصلی راه انقلابی امام خمینی (ره) از نظر اندیشه های انسانی گفت: امام خمینی نه تنها به فکر رفاه مردم عادی ایران بود، بلکه به فکر زندگی همه مسلمانان جهان بود. از این رو آنان را به وحدت و انسجام دعوت کرد تا آنان نیز به ارزش های اسلامی روی آورند. خواسته های او برای اتحاد شیعه و سنی برای مسلمانان جذاب بود. و مسلمانان سعی می کردند با سخنان خود اختلافات خود را کنار بگذارند. دیدگاه ها و اندیشه های شخصی، مدنی امام خمینی (ره) در مورد سعادت انسان، موجب تغییر دیدگاه مسلمانان بر اساس تعالیم مقدس قرآن کریم می شود.

نورلان کایربکف، مدیر تحلیل دینی دفتر مسلمانان قزاقستان نیز به طور خلاصه به میراث بنیانگذار جمهوری اسلامی با اشاره به میراث وی در سیاست جهانی پرداخت و گفت که انقلاب ایران یک ایدئولوژی سیاسی جدید به نام خمینییسم را بر اساس اسلام ایجاد کرده است. قانون، تبدیل شد.

وی افزود: خمینیسم یک دین سیاسی، یک اسلام سیاسی، یک ایدئولوژی انقلابی با هدف تغییر نظام سیاسی ایران و برقراری عدالت و مبارزه با ظلم و ظلم است. خمینیسم یک ایدئولوژی سیاسی مذهبی است که تمام ملل جهان را هدف قرار داده است. در عین حال انقلاب امام خمینی یک دکترین اجتماعی و اقتصادی است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران که بر اساس ایدئولوژی خمینی رشد کرده است، دارای ویژگی های حکومت دینی و آموزه های مردم سالار است که در آن مردم احساس آرامش و امیدواری می کنند. برای آینده.

سخنران بعدی عزت الله عبادزاده محقق و استاد دانشگاه از تاجیکستان بود که به بیان ویژگی های سیاسی امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران زندگی خود را بر اساس احکام اسلامی و نظام سیاسی دینی خود بنا نهاده است. آرزوی بزرگ امام خمینی(ره) وحدت کشورهای اسلامی است و این ایده را می توان در سیاست خارجی ایران در قبال کشورهای مسلمان مشاهده کرد.

ایگل وایس نویسنده و خبرنگار روزنامه آستانه عصر قزاقستان می گوید: «امام خمینی معتقد بود که مردم خودشان کمونیسم، مارکسیسم-لنینیسم و ​​اساس «استبداد» ایدئولوژی شوروی را قبول ندارند. شوروی بیشترین آسیب را از ایدئولوژی کمونیستی متحمل شد. امام خمینی (ره) در همین راستا «مظلومین شوروی» و نیز سایر «مظلومان» جهان را به آزادی و رهایی از اسلام فراخواند.

وی افزود: بعدها امام خمینی نامه ای به گورباچف ​​آخرین رهبر شوروی نوشت و سعی کرد او را متقاعد کند که جامعه الحادی خطر بزرگی است و بسیاری از شما می دانید چه بر سر جامعه الحادی آمده است.

تورسونبای بکیر اولو، رهبر حزب ارک و نماینده مجلس جمهوری قرقیزستان نیز به بیان نظریات امام خمینی (ره) و اجرای آن در زندگی امروز ایران پرداخت. یکی از مسئولان از آنها پرسید: «پس رفقای شما کجا هستند؟» امام خمینی در پاسخ این جمله تاریخی را فرمودند: «اصحاب من در گهواره مادرانشان هستند». و همین جوانان بودند که در شکل گیری نظام سیاسی جدید نقش اساسی داشتند. وی افزود: اکنون شاهد انقلاب های رنگی در دنیا هستیم که با حمایت نیروهای خارجی انجام می شود. اما انقلاب امام خمینی (ره) انقلابی ناب و مبتنی بر ایمان و حمایت مردم ایران بود.

نماینده مجلس جمهوری قرقیزستان در پایان سخنان خود گفت: آیت الله خمینی راه های جدیدی برای اصلاح کل نظام جهانی ارائه می دهد. او در نامه خود به گورباچف ​​پیشنهاد کرد که همه کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان از راه های اداره کشورهایی که از اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافته اند برای توسعه و آبادانی کشور خود استفاده کنند.

آخرین سخنران این همایش طهماسب خاتمی، مدیر منطقه ای جامعه المصطفی در آسیای میانه بود که به ارائه آثار امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: یک عالم را از نوشته ها و نوشته هایش می توان شناخت و از امام خمینی (ره) بیش از 160 جلد کتاب به یادگار مانده است. و مهمترین آنها شرح چهل حدیث است که به نویسندگان و مترجمان قزاقستان و قرقیزستان توصیه می کنم این اثر امام خمینی را به زبان اصلی کشور خود ترجمه کنند. مضامین در آثار امام خمینی، تفسیر قرآن، احادیث، بررسی مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید