مجلس یازدهم، مجلس زیر 40 درصد

مجلس یازدهم، مجلس زیر 40 درصد

روز جدید بهائیان با آگاهی از بار اجتماعی واقعی خود، باید به طور جدی از ارائه یا رای دادن به طرح های افراطی و تحریک آمیز اکثریت و حتی تعدادی از حامیان آنها اجتناب کنند، زیرا اقلیت حتی در صورت تحمیل، قادر به تحمیل اراده خود بر اکثریت نیست. اصرار کنید، او قادر نخواهد بود از پرداخت بهای گزاف اجتناب کند

در حالی که بیش از 20 ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می گذرد، از مجموع 57 میلیون و 918 هزار و 159 نفر واجد شرایط رای دادن، 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر به پای صندوق های رای رفتند و حضور 42.5 درصدی آنها کمترین میزان مشارکت را به همراه داشت. نسبت به ده انتخابات مجلس گذشته باید ثبت شود.

شروع نمایش آرای باطل

البته این تمام ماجرا نیست چرا که آمار آرای باطل و اغلب اعتراضات در این انتخابات قابل توجه و شاید رکوردشکنی بود. اگرچه آمار رسمی از تعداد این آرا در دست نیست، اما اخباری در رسانه ها منتشر شده است که تعداد آرای باطل در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر در رتبه دوم قرار گرفته است. با حدود 24000 برگه رای باطل سوار شوید. درست پس از نفر اول انتخابات، این رقم حدود 14 درصد از کل آرا بود. در یکی از حوزه های انتخابیه تهران، آرای باطل از نفر اول مجلس بیشتر شد. حدود 39 هزار رای نماینده منتخب و حدود 55 هزار رای باطل! . این الگویی بود که در انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1400 نیز تکرار شد و با اعلام رسمی حدود 13 درصد آرای باطل، آرا در سراسر کشور در رتبه دوم و در برخی شهرها در رتبه اول قرار گرفت. اتفاقی شگفت انگیز به نام «زنگ هشدار» و «پدیده انتخابات».

دلایل ثبت تلخ ترین آمار مشارکت

نارضایتی های اقتصادی، پس لرزه های اعتراضات آبان و دی، امتناع چهره های سرشناس اصلاح طلب از نامزدی و رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای جناحی و اعلام ورود ولیعهد به کشور دو روز مانده به انتخابات (۲ اسفند ۱۳۸۸) از جمله مواردی بود که کمترین موفقیت در انتخابات مجلس، اسلام را شکل دادند و البته پیروزی قاطع و بی دردسر اصولگرایان کام آنها را شیرین کرد. عواملی که این باور را بیشتر تقویت کرد که اکثر مردم با انتخابات به عنوان ابزاری برای اصلاح وضعیت موجود مخالف بودند و این رفتار سیاسی در ژوئن 1400 به طور مداوم تکرار شد.

پیام مهم عدم مشارکت 57.5%

بررسی دقیق آمارهای انتخابات مجلس یازدهم تصویر دقیق تری از فضای بازی کاندیداها به دست می دهد. مشارکت مردم در انتخابات قابل توجه است، زیرا 57.5 درصد مردم در سراسر کشور در انتخابات شرکت نکردند. در این میان کمترین مشارکت در استان تهران با 26.24 درصد مشارکت (2 میلیون و 539 هزار و 763 نفر) و در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و پردیس با 25.4 درصد مشارکت (1 میلیون و 841 هزار و 891 نفر) است. آمار به دلیل اهمیت پایتخت به عنوان قلب تپنده فعالیت سیاسی کشور، معنای و پیامی دو چندان دارد. بیشترین مشارکت 70 درصدی در استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده می شود.

رتبه بندی آرای نمایندگان در سه گروه

برای درک بهتر وضعیت آرای مجلس فعلی، مردم بهارست را می توان به سه گروه تقسیم کرد:

اولین گروه از نمایندگانی که کمترین آرا را دارند و درصد آرای آنها از 2 تا 10 درصد واجدین شرایط رای دادن در حوزه انتخابیه خود است. مجتبی بخشی پور نماینده اسلام آبادغرب با 2 درصد در صدر فهرست نمایندگان با کمترین آرا و 37 نماینده دیگر با همین شاخص و حداکثر 10 درصد راه یافته اند. بهارستان. از جمله این گروه می توان به علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، حسن شجاعی علی آبادی رئیس کمیسیون اصل 90 و عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون فرهنگ با حضور گسترده در مجلس اشاره کرد. (جدول شماره یک)

دسته دوم 10 تا 20 درصد آرای اجداد را در شرایط رای گیری حوزه انتخابیه خود به ثبت رساندند، آنها بیشترین حجم هرم نمایندگان مجلس یازدهم را در اختیار دارند و اکثریت عددی بهارستان را تشکیل می دهند. کمترین آرای این گروه متعلق به عسگر سلیمی نماینده سمیرم با 19 درصد (8505 رای) و بیشترین آرای 20 درصدی متعلق به محمدباقر قالیباف با 19 درصد (1265287 رای) است. (جدول 2)

گروه سوم بین 21 تا 40 درصد از واجدین شرایط رای دهی در حوزه انتخابیه خود قرار دارند که با وجود داشتن بیشترین آرا در مقایسه با سایر نمایندگان مجلس یازدهم، تنها 77 نفر و در اقلیت بهارستان هستند. . در لیست نمایندگان این گروه تنها علی جدی نماینده شیروان و سید محمد موحد نماینده کهگیلویه موفق به کسب 40 درصد آرای واجدین شرایط (به ترتیب 28779 و 75851 رای) 33 درصد شدند. پاسخ به شرایط (15 8058 رای). (جدول شماره سه)

همه چیز ؛ کمتر از 40 درصد آرا

لحظه قابل توجه و قابل توجه انتخابات مجلس یازدهم این است که هیچ یک از نمایندگان نتوانستند بیش از 40 درصد آرای حق رای در حوزه انتخابیه خود را به دست آورند و تنها استثناء این واقعیت نگران کننده احمد محرم زاده نماینده اهر است. که 67 درصد از آرا را به دست آورد شرایط (29826 رای).

درصد مشارکت در دوره های یازدهم مجلس

از زمان برگزاری انتخابات مجلس اول تا دهم کمترین میزان مشارکت در مجلس اول و هفتم به ترتیب با 52.14 و 51.21 درصد و بیشترین میزان مشارکت در دوره پنجم با 71.1 درصد بوده است، اما در انتخابات مجلس یازدهم رکورد شکسته شد. کمترین میزان مشارکت از زمان تأسیس جمهوری اسلامی تا سال 1998. مشکلی که افزایش نارضایتی اجتماعی را نگران کرد.

پیام اعداد، لزوم پرهیز از افراط گرایی است

چهار ماه پس از انتخابات مجلس یازدهم و در خرداد 1400، انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برگزار شد که با مشارکت 48 درصدی و مشارکت 13 درصدی انجام شد که کمترین میزان مشارکت و بیشترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود. بنابراین آمار پایین و نگران کننده انتخابات مجلس یازدهم را نمی توان تصادفی دانست چرا که در انتخاب یک «کشیش» نیز همین آمار تکرار می شود.

با توجه به یافته های این بررسی آماری، از یک سو و پایبندی به این اصل که «اعداد هرگز دروغ نمی گویند»، از سوی دیگر، باید اذعان داشت که کاهش جدی اعتماد عمومی به رای نگران کننده است. جعبه و شکاف جدی بین ملت ها و دولت.

علیرغم بحث مهم و بزرگ «چه باید کرد» تا شکاف عمیق ملت و دولت بسته شود، لحظه حیاتی برای مردم بهارستان این است که هرگز درصد آرا و پایگاه اجتماعی شکننده خود را فراموش نکنند و از ارائه یا ارائه پرهیز کنند. رای دادن به طرح های افراطی و تحریک آمیز اکثریت و حتی تعدادی از حامیان آنها، زیرا طبق تجربه جهانی و داخلی، اقلیت قادر به تحمیل اراده خود بر اکثریت نیست و حتی اصرار بر رویکرد، اجتناب می کند. شما مجبور نخواهید بود هزینه زیادی بپردازید و این همان خطری است که می تواند احساس گناه نارضایتی اجتماعی را فعال کند و عواقب تلخ و اجتناب ناپذیری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید