مجله اماراتی: اعراب رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر داده اند!

مجله اماراتی: اعراب رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر داده اند!

روز جدید : کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دیگر متکی به آمریکا و غرب نیستند و برای مقابله با نقشه های جمهوری اسلامی ایران اقدام مستقلی انجام می دهند. کشورهای حوزه خلیج فارس نمی خواهند مذاکرات وین با شکست مواجه شود. اما آنها نگرانند که تنش بین ایران از یک سو و ایالات متحده و اسرائیل از سوی دیگر عواقبی برای امنیت آنها داشته باشد. به خصوص اگر کار باعث تشدید تنش ها و تقابل ها شود. این ارتباط آنها با ایران را توضیح می دهد. در واقع، کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال آشتی در منطقه هستند.

این روزنامه نگار لبنانی در نشنال آماران نوشت: به نظر می رسد که کشورهای عربی خلیج فارس دیگر به شرکای به اصطلاح استراتژیک خود متکی نیستند. آنها به جای اینکه منتظر بمانند و نظاره گر تصمیم گیری برخی از قدرت های جهانی باشند و حتی گاهی با دولت هایی که متاثر از عواقب آن تصمیمات هستند مشورت نمی کنند، سرنوشت خود را رقم می زنند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به رهبری امارات متحده عربی و عربستان سعودی، در زمانی که به انعطاف و سازگاری نیاز است، چشم اندازی جسورانه اما عمل گرایانه را دنبال می کنند.

سفرهای بلندپایه مقامات اماراتی به ترکیه و ایران نشان می دهد که واقع گرایی سیاسی روابط بین کشورهای کلیدی عربی و همسایگان غیر عرب آنها را تغییر داده است. این تلاش ها به دنبال گامی کیفی رو به جلو در روابط برخی از کشورهای خلیج فارس و اسرائیل است که سال گذشته با توافق ابراهیم حاصل شد.

در این نشست، دکتر انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک شیخ خلیفه، رئیس جمهور امارات متحده عربی، در مورد لزوم اجتناب از خلاء و تشدید تنش با نیروهای رقیب در منطقه صحبت کرد. دکتر قرقاش بر اهمیت رشد و شکوفایی اقتصادی و نقش آن در ثبات و امنیت و همچنین اهمیت روابط بین دولت‌های منطقه خلیج فارس با کشورهای بزرگی مانند آمریکا، چین و هند تاکید کرد.

کشورهای حوزه خلیج فارس نمی خواهند مذاکرات وین با شکست مواجه شود. اما آنها نگرانند که تنش بین ایران از یک سو و ایالات متحده و اسرائیل از سوی دیگر عواقبی برای امنیت آنها داشته باشد. به خصوص اگر کار باعث تشدید تنش ها و تقابل ها شود. این ارتباط آنها با ایران را توضیح می دهد. در واقع، کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال آشتی در منطقه هستند. بین ایران و عربستان سعودی، بین امارات و ترکیه و بین مصر و ترکیه. بسیج دیپلماتیک عزم خود را برای اجتناب از تشدید تنش ها و حرکت به سمت کاهش بحران نشان می دهد. تعریف همکاری به جای تقابل.

دیدگاهتان را بنویسید