آیا ایران و آمریکا استراتژی های خود را تغییر داده اند؟

آیا ایران و آمریکا استراتژی های خود را تغییر داده اند؟

روز جدید باتمانگلیچ معتقد است که موفقیت مذاکرات به این بستگی دارد که آیا مذاکره کنندگان به طور عملی به مذاکرات برخورد کنند یا خیر. وی گفت: با توجه به خطرات و پیامدهای شکست مذاکرات، به نظر من این یک شرط عادلانه است که بگوییم در نهایت عملگرایی پیروز خواهد شد و مذاکرات موفقیت آمیز خواهد بود.

با پایان یافتن دور هفتم مذاکرات بر سر توافق هسته ای با ایران، گمانه زنی ها در مورد تأثیر فضای مذاکره و میزان تغییر مواضع یا اهداف کشورها افزایش یافته است.

الجزیره گفت ایران همچنان از مذاکره مستقیم با آمریکا خودداری می کند زیرا معتقد است خروج آمریکا از برجام وضعیت را به مرحله فعلی رسانده است.

الجزیره می نویسد که سینا عضدی، کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک می گوید یکی از اهداف کنونی واشنگتن مذاکره مستقیم با ایران و وادار ساختن این کشور به اجرای تعهدات نقشه راه خود است که می تواند نگرانی هایی را ایجاد کند. او به الجزیره گفت: “باربارا اسلاوین، کارشناس مسائل ایران در شورای آتلانتیک، انتظار دارد که مذاکرات برای چند هفته ادامه یابد.” تلاش خواهد کرد مشخص کند که آیا تیم مذاکره‌کننده جدید ایران برای دستیابی به توافق جدی است یا صرفاً برای خرید زمان بر سر میز مذاکره آمده است. به مفاد آن.»

اسفندیار باتمانلیچ، پژوهشگر شورای امور خارجه و کارشناس مسائل ایران به الجزیره گفت: مذاکرات پیش رو بدون شک دشوار خواهد بود، اما منطق بازگشت به توافق هسته ای قبلی که در سال 2015 امضا شده بود برای هر دو طرف روشن است. و برای پنج کشور دیگر، آژانس بهترین راه برای آزمایش برنامه هسته‌ای ایران است و برای ایران، بازگشت به آژانس تنها راه رسیدن به هدف لغو تحریم‌های آمریکا و رفع مانع اصلی سیاست‌های اقتصادی منطقه‌ای است. روابط بین المللی. “

باتمانگلیچ معتقد است که موفقیت مذاکرات به این بستگی دارد که آیا مذاکره کنندگان با دیدی عمل گرایانه به مذاکرات بپردازند یا خیر. وی گفت: با توجه به خطرات و پیامدهای شکست مذاکرات، به نظر من این یک شرط عادلانه است که بگوییم در نهایت عملگرایی پیروز خواهد شد و مذاکرات موفقیت آمیز خواهد بود.

باربارا اسلاوین معتقد است که تنها خط قرمز واشنگتن این خواهد بود که ایران به سطح اورانیوم غنی شده ای که می تواند برای ساخت تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار گیرد نخواهد رسید و اینکه چگونه این امر محقق خواهد شد بستگی به پیشرفت هسته ای ایران دارد. آیا ایران می تواند به مسیر قبلی برگردد و مسیر دیگری را انتخاب کند یا خیر؟

باتمانچلیچ گفت: گمانه‌زنی‌هایی درباره استراتژی واشنگتن برای دور کنونی مذاکرات وجود دارد، اینکه دولت بایدن در مورد اهداف ایران در این دور محتاط است، و اینکه موضع سخت‌تر احتمالی در قبال ایران احتمالاً نتیجه احتمالی توافق موقت خواهد بود. . .

وی گفت: خطوط قرمز سنتی واشنگتن تغییر کرده است، اما مهمتر از آن اینکه ایران به دلیل تشدید تنش های هسته ای اخیر و کسب دانش فنی بیشتر و پیشرفت های فنی غیرقابل برگشت، پیش از این از بسیاری از خطوط قرمز آمریکا عبور کرده است. به همین دلیل است که سرعت و زمان‌بندی برای ایالات متحده برای تمدید برجام اولویت دارد و اگر مذاکرات ادامه یابد و ایران به تشدید ادامه دهد، مزایای بازگشت به برجام را تضعیف خواهد کرد.»

جودت بهجت، استاد مرکز خاورمیانه و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی آمریکا، می گوید که طرف های آمریکایی و ایرانی به وضوح هیچ خط قرمزی را قبول ندارند. راهبرد دولت بایدن این است که مواضع اروپایی ها، چینی ها و روس ها را به مواضع ایالات متحده نزدیک کند. به عبارت دیگر، برخلاف دولت ترامپ که به طور یکجانبه تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد، بایدن در تلاش است تا با کشورهای دیگر به توافق برسد، همکاری هسته‌ای علیه ایران. در دوره ترامپ، آمریکا منزوی بود نه ایران.»

بهجت با بیان اینکه واشنگتن مواضع قاطع خود را در قبال ایران تغییر نداده است، افزود: دستیابی به تحریم های بلندمدت علیه ایران یکی از اهداف واشنگتن است و مشخص نیست که آیا مذاکرات این مسائل را تغییر خواهد داد یا خیر. سینا عضدی گفت: “من محتاطانه خوشبین هستم که مذاکرات در نهایت به پایان برسد. اینکه تیم مذاکره کننده به تازگی نتایج شش دور قبلی مذاکرات را پذیرفته است، نشانه مثبتی است.”

جودت بهجت نیز بر این باور است که ارزیابی موفقیت مذاکرات به نحوه تعریف «موفقیت» و «شکست» بستگی دارد. با توجه به آنچه که ما از موضع ایران و آمریکا دیدیم و دیدیم، انتظار گشایش قابل توجهی پس از آخرین مذاکرات را ندارم. پیشرفت زیادی بعید است و شکست مذاکرات برای همه کشورها به ویژه خاورمیانه بد خواهد بود. او گفت: از دور طولانی مذاکرات انتظار دارم واشنگتن و تهران گام های کوچک و تدریجی برای رسیدن به یک مرحله موقت بردارند. توافق. “

دیدگاهتان را بنویسید