مجید انصاری: ابراهیم رئیسی مفاد توافق ایران و چین را برای مردم تشریح کند.

مجید انصاری: ابراهیم رئیسی مفاد توافق ایران و چین را برای مردم تشریح کند.

روز جدید یکی از اعضای شورای تشخیص ایران در خصوص جزئیات قرارداد 25 ساله ایران و جمهوری اسلامی ایران به دیده بان ایران گفت: از جزئیات قرارداد 25 ساله با چین اطلاعی نداریم. در ادبیات حقوقی ما قراردادها، قراردادها، دعوای متقابل و امثال آن داریم، اما چیزی به نام «سند همکاری» نداریم! من هنوز نمی دانم منظور طراحان از “سند” چیست! اگر منظور پروژه یا تفاهم نامه است، این سوال پیش می آید که چرا به آن تفاهم نامه نمی گویند؟!

کتمان جزئیات توافق 25 ساله با چین از یک سو و جنجال کارمندان دولت از سوی دیگر نه تنها انتقاد افکار عمومی را برانگیخته است، بلکه اکنون برخی از نمایندگان مجلس با ابراز بی اطلاعی از این توافق خواستار پاسخگویی هستند. . این در حالی است که یکی از اعضای شورای تشخیص مصلحت با انتقاد از پنهان ماندن جزئیات این توافق از افکار عمومی معتقد است که اگر این توافق به نفع ملت ایران است چرا جزئیات آن را از مردم پنهان می کنیم؟

وی در همین راستا با مجید انصاری از اعضای شورای تشخیص در ارتباط با سایت دیده بان ایران گفت وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

از جزئیات قرارداد 25 ساله با چین اطلاعی ندارم/ به وزارت امور خارجه و مجلس اخطار می کنم جزییات توافق 25 ساله با چین را توضیح دهند! / مجلس مواظب باشد از طرف هیچکس و نهادی طرد نشود!

* آقای انصاری! هر توافق یا توافقی در اصل 77 و 125 قانون اساسی باید ابتدا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا ضمانت اجرایی داشته باشد اما در قرارداد 25 ساله جمهوری اسلامی و چین شاهد تصویب مجلس نبودیم. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

من هیچ اطلاعاتی در مورد این قرارداد ندارم. آنچه تاکنون دیده شده این است که به جای عنوان «قرارداد» عنوان «سند» را به آن داده اند که البته واژه ای مبهم در ادبیات حقوقی است. چون در ادبیات حقوقی قرارداد، قرارداد، دعوای متقابل و… داریم اما چیزی به نام «سند همکاری» نداریم! من هنوز نمی دانم منظور طراحان از “سند” چیست! اگر منظور پروژه یا تفاهم نامه است، این سوال پیش می آید که چرا به آن تفاهم نامه نمی گویند؟! در این یادداشت تفاهم، دو طرف قرارداد چارچوبی را برای همکاری های آتی خود ایجاد می کنند که بر اساس آن، زمینه همکاری های بیشتر را در قالب فرم های الزام آور قانونی فراهم می کنند. بنابراین تفاهم نامه ها اسناد لازم الاجرا نیستند، بلکه لازمه انعقاد قراردادهای حقوقی و اسناد لازم الاجرای بعدی هستند. اگر وزارت امور خارجه و متولیان روابط ایران و چین، سند همکاری را «یادداشت» می‌خوانند، بحث دیگری است. اعمال این یادداشت تفاهم ممکن است به این معنی باشد که طرفین موافقت کرده اند که مفاد آن را از تاریخ خاصی اعمال کنند. مشکل اینجاست که آقایان به طور مبهم به آن می گویند “سند همکاری 25 ساله”! در صورتی که استفاده از کلمه سند برای دور زدن قانون، مجلس و سایر نهادهای کشور اقدامی غیرقانونی است و اساساً این سند همکاری ارزش قانونی ندارد. من واقعاً از ماهیت این سند اطلاعی ندارم، بنابراین نمی توانم اظهار نظر دقیق و روشنی در این زمینه داشته باشم. اما من این هشدار را به وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی می رسانم اگر این سند سندی است که جنبه عملیاتی دارد. طبق قانون اساسی هر قسمت از آن باید در هر موضوع در قالب عهدنامه های جداگانه تنظیم و توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم و به تصویب نمایندگان برسد. مجلس از وزیر امور خارجه بپرسد اصل این سند چیست! مجلس باید اهتمام جدی داشته باشد که در محاصره کسی یا نهادی از مجلس قرار نگیرد.

جمهوری اسلامی تاکنون هیچ مشکلی را از مردم پنهان نکرده است/ چرا مردم نیازی به اطلاع از جزئیات این توافق ندارند؟ / رئیسی باید به افکار عمومی درباره توافق 25 ساله با چین پاسخ دهد!

* آیا تا به حال از این سند برای همکاری در جلسه تشخیص مشورت شده است؟

مجلس زمانی وارد می شود که در واقع بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اختلاف وجود داشته باشد. بنابراین ورود شورای مناسبت فعلا مبنای قانونی ندارد، اما یک نکته کلی را عرض می کنم، با توجه به اینکه نظام ما یک نظام دموکراتیک و در واقع جمهوری اسلامی تاکنون است، مگر در مورد مسائل سری که به نفع مردم نبود. در این مورد نیز مردم ایران باید از مشکلات و امور خود مطلع شوند. در حال حاضر ابهام جدی در خصوص این سند برای همکاری هم در بین مردم و هم در بین نخبگان و بوروکرات ها وجود دارد! یعنی هیچکس جز طراحان این قرارداد از جزئیات خبر ندارد! چرا مردم نیازی به دانستن جزئیات این قرارداد ندارند؟ همین ابهام در جزییات توافق جمهوری اسلامی و چین منجر به جوسازی در فضای مجازی می شود و به همین دلیل دشمنان سعی دارند شبهه را در دل مردم بیافزایند و از روابط ایران و چین بر اساس یکجانبه گرایی یاد کنند. بنابراین دولت باید در اسرع وقت اطلاعات لازم را برای رفع ابهام و جلوگیری از گمانه زنی های نادرست در اختیار مردم قرار دهد. با توجه به اینکه دولت و مجلس انقلابی مدعی شفافیت در عملکرد خود هستند، قطعا چنین اتفاقاتی به نفع آنها نیست! شفافیت یکی از شعارهای آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری است که لازم است در زمینه همکاری با چین آن را برای مردم توضیح دهد.

سوال: البته بیشتر منظورم این بود که با شما به عنوان یک شخصیت سیاسی و عضو شورای تقلید در این مورد مشورت شد؟

مجلس ربطی به این موضوع ندارد.

* از نظر اجماع گفتم!

اتفاق نظر وجود ندارد. مجلس در موضع اجماع و رایزنی با دولت و مجریه نیست. مجمع سیاست های کلی نظام را تعیین می کند. اصولا این موضوع هنوز به جایی نرسیده که مجمع به این موضوع ورود کند.

دیدگاهتان را بنویسید