محقق و خطیب و معلم اخلاقی که نمونه اش تواضع بود

مرحوم استاد سید عبدالله فاطمی نیا در سال 1325 در خانواده ای روحانی و طلاب در تبریز دیده به جهان گشود.


آموزش و پرورش و اساتید

پدر بزرگوارشان آیت الله سید اسماعیل آصفیعی از علما و عارفان زمان خود به شمار می روند. سید عبدالله در کودکی تحت تربیت این عالم ربانی قرار گرفت. اندکی بعد برای تدریس و تحصیل علم نزد آیت الله مصطفوی تبریزی از شاگردان آیت الله سیدعلی آقای قاضی که نزدیک به 30 سال تحت تعلیم بیرونی و درونی این استاد بود اعزام شد. همزمان در حوزه علمیه به تحصیل ادامه داد. پس از آیت الله مصطفوی، در محضر اساتیدی چون علامه محمد حسین طباطبایی، آیت الله الهی; برادر علامه طباطبایی، آیت الله محمد تقی آملی، آیت الله سید رضا بهاءالدینی، آیت الله بهجت بهره مند خواهند شد. می توان گفت ایشان با واسطه در مدرسه عرفانی آیت الله قاضی شاگردی می کردند، زیرا تقریباً همه اساتید ایشان از شاگردان مخفی آیت الله قاضی بودند.


محقق و خطیب و معلم اخلاقی که نمونه اش تواضع بود


فعالیت های علمی

استاد سید عبدالله فاطمی نیا پژوهشگر علوم اسلامی در رشته رجال و کتابشناسی بود. تدریس در حوزه های علمیه، حضور در برنامه های آموزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارشناس و سخنرانی در سمینارها و مراکز دانشگاهی از دیگر فعالیت هاست. استاد دانش وسیعی از علم ریال و عرفان نظری داشت و در عین حال عمدتاً در مجامع عمومی به خطبه می پرداخت. بسیاری او را خطیب توانا و استادی برجسته می دانند و از نظرات علمی استاد بی خبرند. استاد فاطمی نیا از مفسران مشهور و درخشان صحیفه سجادیه و نهج البلاغه است و در این جلسات سخنرانی کرده است.


محقق و خطیب و معلم اخلاقی که نمونه اش تواضع بود


تلفیقی

شرح و تفسیر عبادات جامعه کبیره که متن سخنرانی ایشان در این زمینه است از آثار استاد فاطمی نیا می باشد. جلد سه جلدی کتاب ضرب المثل ها (گزیده ای از سخنرانی های استاد فاطمی نیا، گردآوری و انتشارات: حوزه فرهنگی مسجد و حسینیه الزهرا(س) مشهد)، حرم های استاد فاطمی نیا و فرهنگ انتظار از دیگر آثار این سخنران گرانقدر و استاد است. از اخلاق


ویژگی های

شاید بزرگترین ویژگی آنها تواضع مثال زدنی آنها بود. او را می توان کوهی از فروتنی یافت. کرامتی از زبان برخی از اهالی سلوک نیز تکلم می شود، اما خود او هرگز آنها را بیان و تایید نکرده است. گاهی در منبرها فراری کوتاه و ملایم می کرد، اما به سرعت می گذشت. به هر حال همراهی استاد ممتازی چون آیت الله بهاءالدینی، آیت الله بهجت، علامه طباطبایی، آیت الله مصطفوی قطعا گل سرخی ناب از این گلستان علم و معرفت در آن خلق کرده است.


محقق و خطیب و معلم اخلاقی که نمونه اش تواضع بود


فرزند مرحوم استاد از ویژگی های استاد فاطمی نیا می گوید:

حاج آقا در روش های تربیتی خود به هیچ وجه به ویژه برای ادای فریضه سختگیرانه نیست، اما به هر حال انجام فرایض یا برخی رفتارها و حرکات کنترل می شد، اما نه با روش های سخت، بلکه با محبت و صمیمیت. ، که بین خود و فرزندانش ایجاد کرد. مشکلات را حل کردند. بنابراین ناخودآگاه هر چیزی را که آزارشان می داد ترک کردیم. یعنی از روی میل به پدرمان سعی کردیم کاری را که او دوست داشت انجام دهیم. به نظر من حوزه محبت، زمینه بسیار قوی ای است که می تواند با ایجاد محبت و محبت بین والدین و فرزندان و زمینه سازی برای رشد و کمال، بسیاری از مشکلات پیش رو را برطرف کند. به همین دلیل است که من امیدوار نیستم که با فرمان پدر مخالفت کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید