مداخلات قوای سه‌گانه مخل نظام تصمیم گیری بوده است

وی با بیان اینکه اصلاح ساختاری در مدل های مختلف و با پیامدهای متفاوت قابل انجام است افزود: تمرکز ما بر انتخاب الگوی بهینه در اصلاح ساختاری و رفع اختلافات است.

خاندوزی ادامه داد: علاوه بر درگیری های بانکی، بودجه، صندوق بازنشستگی، انرژی و … داریم. ساختارهایی که درگیری ایجاد می کنند. از مداخلات سه قوه که سیستم تصمیم گیری را مختل کرد، از طریق بوروکراسی و مدیریت اجرایی که در برابر اصلاحات مقاومت می کرد، تا ضعف مدل اجرایی محلی و ضعف رابطه بین سیاستمداران و دانشگاهیان. به این موارد می توان ضعف تخصص و ضعف سرمایه اجتماعی و تصویری را که در افکار عمومی کاشته می شود اضافه کرد که مولد نارضایتی است.

وی با اشاره به اینکه در این کنفرانس به شرایط بین المللی و جایگاه ایران در اقتصاد جهانی نیز پرداخته شد، تاکید کرد: در تفکیک نقش سنتی، نقش ما صادرات نفت و تامین امنیت انرژی از طریق ایران و از سوی دیگر دسترسی است. به ارزهای بین المللی و اینها کالا هستند. نتیجه این نقش سنتی این بود که منابع ارزی با هزینه کم در اختیار سیاستگذاران قرار گرفت و انگیزه ای برای درآمدهای مازاد وجود نداشت و سیاستگذاران دولتی برای محدود کردن و کنترل تولید داخلی بر توزیع و بوروکراسی متمرکز شدند.

را وزیر اقتصاد فرمود: اكنون سه اتفاق افتاد; یکی نقش سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور است که با تغییرات دنیا تغییر می کند و ما باید متوجه این تغییرات باشیم. دوم، منابع ارزی مازاد برای توسعه کشور کاهش یافت و سوم، دسترسی اقتصاد به ارزهای بین المللی کاهش یافت.

هندوزی تاکید کرد: خنثی سازی تحریم ها نیازمند راهی برای غلبه بر این سه چالش است، یکی درهم تنیدگی سیاست ها در راستای تغییر نقش، دوم ایجاد درآمد مازاد و سوم، ساختار شهرک سازی جدید با شرکای راهبردی که قدرت را افزایش می دهد. همانطور که در کمربند اقتصادی نقش دارد.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم علاوه بر اقداماتی که برای خروج شرکت ها از رکود، رفع معضل بیکاری، پیشبرد پروژه های عمرانی و … انجام داد، به رفع نواقص ساختاری نیز که محور گام دوم پس از انقلاب بود، نگاه کرد.

خاندوزی به همگرایی تیم اقتصادی برای حرکت در این مسیر اشاره کرد و گفت: نمونه این همگرایی کاهش تراز عملیاتی بودجه 1403 است که از بیش از 400 هزار میلیارد تومان به نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان رسیده است. اصلاح یکباره اشکالات و کاهش تصویب آیین نامه ها در برنامه هفتم تکمیل شد که نشان می دهد اراده مغز اقتصادی دولت برای اصلاح ساختارها و رفع اختلافات جدی است و مصوبات فقط کاغذی نیست. . در عین حال، ایده اشتراک این اقدامات و برنامه‌ها با اساتید دانشگاه برای اصلاح عیوب احتمالی و همچنین استفاده از توانایی‌های نخبگان برای اصلاح ساختارها مورد استفاده قرار گرفته است.