مدافع ملی پوش ایران به یحیی چراغ سبز نشان داد: به علاقه من به پرسپولیس شک نکن

مدافع ملی پوش ایران به یحیی چراغ سبز نشان داد: به علاقه من به پرسپولیس شک نکن

مرتضی پورعلی گنجی پیشکسوت مدافع فوتبال کشورمان معتقد است در جام جهانی قطر با قرعه خوبی روبرو هستیم اما کار تیم ملی همچنان سخت است. او این روزها با حضور در تمرینات گروهی برخی تیم ها مانند پرسپولیس و نساج سعی در حفظ فرم خود دارد. مدافع همیشگی تیم ملی در جام جهانی 2018 در تلاش است تا با تعیین تکلیف با تیم چین در مورد تیم آینده خود تصمیم بگیرد تا در نهایت دومین جام جهانی خود را با تیم ملی تجربه کند. مرتضی پورعلی گنجی در گفت وگو با همشهری از وضعیت خود و تیم ملی ایران گفت.

بحث های زیادی درباره تیم ملی در جام جهانی وجود دارد. برخی آن را گروهی آسان می دانند و برخی دیگر تاکید می کنند که گروه سختی است. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

همانطور که می دانید همه تیم های جام جهانی برای دفاع از پرچم کشورشان می آیند. آنها می آیند تا بجنگند تا نتیجه خوبی برای مردم خود داشته باشند و دلشان را شاد کنند. به نظر من ایران گروه راحتی نیست. انگلیس یکی از بهترین های دنیاست. آمریکا هم همه بازیکنانش را دارد که در مسابقات قهرمانی اروپا بازی می کنند و کیفیت خودشان را دارند. یک تیم اروپایی دیگر به گروه ما می پیوندد که به هر حال اروپایی است و سبک خاص خود را دارد. به نظر من به جای اینکه این گروه را خیلی راحت ببینیم، برنامه ریزی کنیم و تدارکات ویژه جام جهانی را ببینیم تا خدای ناکرده مثل جام جهانی قبلی پرواز کنیم.

دوست داری با کدام تیم ها در جام جهانی شرکت کنی؟

انگلیس یک تیم درجه یک است، اما من خودم دوست دارم در کنار تیم های معروف و قدرتمند زیادی باشم. در جام جهانی بهتر است با تیم های خیلی قوی بازی کنیم تا با تیم های ضعیف ترشان. خود تیم های انگلیس و آمریکا تیم های قدرتمندی هستند اما دوست دارم در کنار تیم هایی مثل فرانسه، برزیل و امثالهم باشم تا بتوانیم توانایی ها و کیفیت خود را بیشتر نشان دهیم.

دوست دارید چه تیمی در ولز، اسکاتلند و اوکراین داشته باشید؟

هر سه تیم خوب هستند اما نظر من این است که باید تیم مناسب تری سقوط کند تا حداقل بتوانیم با نتایج خوب از گروه خارج شویم.

در بین اهالی فوتبال نگرانی های زیادی برای آماده سازی مناسب تیم ملی برای حضور قدرتمند در جام جهانی وجود دارد و به راحتی دلتنگ هواداران می شویم. نظر شما در این مورد چیست؟

باید با یک راهنمای خاص به این موضوع نگاه کنیم تا بتوانیم اردوها و بازی های خیلی خوبی داشته باشیم و بازیکنان کنار هم باشند. مربیان بازیکنان را به خوبی آنالیز می کنند تا در نهایت بتوانیم با هم تیم بسیار خوبی بسازیم. به نظر من با اردوهای بسیار خوب و بازی های تدارکاتی خوب و سخت می توانیم به تاریخ جام جهانی برگردیم.

تو جام جهانی قبلی بودی. این دوره چه تفاوت هایی با تیم فعلی دارد؟

بازیکنانی که الان داریم بازیکنانی هستند که فصل گذشته 4 سال جوانتر بودند و تجربه کمتری داشتند. الان همه ما با تجربه تر هستیم و همانطور که گفتم با برنامه ریزی درست با این بازیکنان و مربیان خوب می توانیم نتایج خیلی خوبی بگیریم.

تیم ملی هرگز از گروه خود به جام جهانی صعود نکرده است. به نظر شما دلیل آن چیست؟

تیم های بسیار قدرتمندی در جام جهانی حضور دارند. این بزرگترین تورنمنت جهان است و اصلاً جام کوچکی نیست. با این حال 4 سال پیش می توانستیم گروه خود را ترک کنیم، اما متاسفانه این کار را نکردیم. صعود از مرحله گروهی آسان نیست اما سخت نیست. این بدان معنی است که شما می توانید صعود کنید. نظر من این است که اگر تیم ملی کشورمان برنامه ریزی درستی داشته باشد، نتیجه آن صعود به مرحله بعدی جام جهانی خواهد بود.

صعود به جام جهانی ارزشمند بود اما ساختار دفاعی ضعیف تیم ملی بسیاری از کارشناسان را نگران کرد. نظر شما در مورد این بازیکن به عنوان یک مدافع چیست؟

خط دفاع از خودش دفاع نمی کند، کل تیم باید از خودش دفاع کند. در سال‌های قبل، اگر گل می‌خوردیم، به این دلیل بود که کل تیم دفاع می‌کردند. یعنی تیم هم هجومی بود و هم دفاع کامل. ما در حال حاضر مدافعان و هافبک ها و مهاجمان خوبی داریم اما فکر می کنم می توانیم به عنوان تیم خیلی بهتر دفاع کنیم و این اتفاق به مرور زمان می افتد و بازیکنان در اردوهای مختلف در کنار هم خواهند بود که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

آیا در مورد آخرین وضعیت خود صحبت می کنید؟

خدا را شکر حالم خوب است و همه چیز عالی است. با تیم نساجی تمرین می کنم و سالم و آماده هستم. می خواهم یک فرصت دیگر به خودم بدهم، شاید یک پیشنهاد خارجی خوب پیدا کنم. احساس می کنم می توانم در اروپا بازی کنم اما همچنان می گویم باید ببینم در تیم شنژن چه اتفاقی برایم می افتد. امیدوارم همه چیز خوب باشد و بتوانم در آینده هم به فوتبالم و هم به فوتبال ملی و هم به تیم محبوبم کمک کنم.

بحث حضور تو در پرسپولیس هم خیلی جدی شده بود.

در اینکه به پرسپولیس علاقه زیادی دارم شکی نیست. هواداران پرسپولیس همیشه با من مهربان هستند و همه آنها را دوست دارم و همیشه در قلب من هستند. امیدوارم در آینده بتوانم با قدرت و سلامت کامل به این تیم کمک کنم اما در شرایط فعلی با توجه به شرایط اقتصادی و شرایط فوتبال کشور قصد دارم فوتبال را در خارج از ایران ادامه دهم. دوست دارم در آینده ای نه چندان دور – شاید یکی دو سال دیگر – با قدرت در کنار هواداران و تیم محبوب پرسپولیس افتخارات خوبی داشته باشم.

تیم آینده شما چه زمانی مشخص می شود؟

حالا که این آخرین بازی فصل است، فعلاً مشخص نیست می خواهم چه تصمیمی بگیرم. فکر می کنم دو سه هفته دیگر نقل و انتقالات شروع شود. می خواهیم ببینیم بهتر است با یک انتخاب خوب در کجا آماده شوم و خدای ناکرده در جام جهانی در کنار تیم ملی ام باشم.

دیدگاهتان را بنویسید