مدیران ناکارآمد گذشته؛ شاکیان دلسوز امروز / دفتر فرماندار کاوین به دنبال حل و فصل مسائل همکاری باواریا است

یکی از قدیمی ترین تعاونی های مسکن استان قزوین، تعاونی مسکن ارتش است که با گذشت 20 سال از تاسیس آن، اعضای این تعاونی همچنان درگیر مسائلی هستند که در این گزارش قصد داریم به آن بپردازیم.


انجمن مسکن ارتش از کجا آمد؟

بعد از زلزله سال 1381 در آوج، به دلیل کمک ارتش به دولت کشیک در این زلزله، استاندار وقت قزوین، شهید مسعود امامی، با اعتقاد به اینکه کاربری آنها همچنان کشاورزی است، به آنها قول زمین داد.

این اراضی در قالب 2860 قطعه به مساحت 132 هکتار به افراد فوق واگذار شده است که اکثر این نیروها قبلاً بازنشسته شده اند، تعدادی این اراضی اهدایی را فروخته و برخی بلا استفاده رها کرده اند که از جمله می توان به موارد خاص اشاره کرد. افرادی مانند املاک و مستغلات برای تغییر هدف زمین و به عبارتی یک شبه ثروتمند شدن تعداد زیادی زمین خریدند و اکنون به هر دری می زنند تا بتوانند با فشار رسانه ای هدف زمین را تغییر دهند. خرید این قطعات منسوب به ارتش.


دولت هایی که آمدند و رفتند و نتوانستند برای تعاونی مسکن ارتش کاری بکنند

با اینکه 20 سال از تاسیس تعاونی مسکن ارتش می گذرد، دولت های مختلف دو طرف آمده و رفته اند، اما هیچ یک از مسئولان استانی و کشوری نتوانسته اند مشکل این تعاونی را حل کنند.

البته برخی از اعضای انجمن مسکن ارتش مدعی هستند که مسئولان دولتی در دولت های مختلف قول داده اند که در باغ های کلبه زمینی به آنها زمین بدهند یا هدفشان را تغییر دهند، اما دولت فعلی معتقد است همه اینها حرف است و بدون سند. ..


تنها مرجع ذیصلاحی که تغییر کاربری اراضی را تایید می کند، شورای عالی معماری و شهرسازی است.

طبق قانون، هرگونه تغییر در هدف زمین باید با رعایت ماده قانونی همراه باشد. ماده 47 و 49 اساسنامه بازنگری و تصویب طرح‌ها و آیین‌نامه‌های توسعه محلی، منطقه‌ای، منطقه‌ای و ملی شهرسازی و معماری کشور مصوب 12 دی‌ماه 1387 هیأت وزیران.

بنابراین وعده تغییر کاربری این اراضی به اعضای تعاونی در گذشته غیرقانونی است زیرا تنها مرجع صالح برای تصویب تغییر کاربری، شورای عالی معماری و شهرسازی است.


مطالبات اعضای تعاونی مسکن ارتش در خصوص تصمیمات اتخاذ شده برای این تعاونی

بخشی از اظهارات اعضای تعاونی مسکن ارتش مبنی بر قول تک تک مسئولان وقت برای حل مشکلات این تعاونی در زیر آمده است:

1396: تلاش کانون بازنشستگان آجا با حمایت سهامداران و رسانه ها برای تعیین تکلیف زمین، قول یدالله لطفی شهردار وقت محمدیه مبنی بر پاکسازی این زمین ها با زمین مسکونی در میدان طاووس محمدیه.

1397: قول مسعود حق الطافی مدیر کل وقت مسکن و شهرسازی استان مبنی بر پاکسازی اراضی باواریا از زمین مسکونی در شهری 250 هکتاری واقع در شمال غرب مهرگان تنها با 12 درصد و در نهایت تنظیم و پاراف عهدنامه و سهامدار. تاییدیه نظافت

1398: تغییر در مدیریت اداره کل راه، مسکن و شهرسازی استان و باز هم بلاتکلیفی.

1399: قول مساعدت از سوی ابراهیم مبارک مدیرکل وقت مسکن و شهرسازی استان و انجام بررسی کارشناسی زمین برای تعیین میزان غرامت.

1400: بلاتکلیفی اعضای انجمن مسکن و قول پایبندی به قرارداد قبلی نظافت و ممانعت از سوی وزارت منابع طبیعی.

حتی اعضای این تعاونی اهل مداحی هستند که وزیر وقت راه و شهرسازی شد که سرانجام در 4 تیر همان سال با وی ملاقات کرد و حکم شهرسازی در اراضی باواریا را دریافت کرد و طرحی مناسب ارائه کرد.

همه اینها در حالی است که دولت فعلی اعلام می کند که هیچ مدرک مستندی دال بر چنین تصمیماتی وجود ندارد و شورای عالی معماری و شهرسازی تحت هیچ شرایطی با تغییر کاربری این اراضی موافقت نکرده و نخواهد کرد.


استاندار دولت مردمی قزوین برای رفع مشکلات تعاونی های مسکن استان تلاش کرد.

محمدمهدی علایی که سه ماه پس از تصدی این سمت و به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 16 آبان 1400 استاندار قزوین شد، به معاون خود دستور داد تا هماهنگی امور عمرانی را برای تشکیل یک ویژه تشکیل دهد. کارگروه بررسی مشکلات تعاونی های مسکن استان و رفع مشکلات مردم در این زمینه، این تصمیم نشان از عزم استاندار برای حل مشکلات تعاونی های مسکن قزوین دارد.


پیشنهادی که برای حل مشکل تعاونی مسکن ارتش و اگر و کی ارائه شد!

استانداری قزوین در هفته های اخیر به اعضای تعاونی مسکن ارتش پیشنهاد داده است که در ازای 2860 قطعه زمین کشاورزی در روستای باواریا که ارزش چندانی ندارد و فقط برای کشاورزی استفاده می شود، سهامداران به گروه های 8 نفره تقسیم شوند و هر کدام . این گروه ها باید 250 متر زمین مسکونی در منطقه مهرگان قزوین با تراکم 4 طبقه دریافت کنند، در حالی که سایر ساختمان های این منطقه دارای تراکم بیش از 8 طبقه و شلوغ هستند و شاید یکی از مزیت های این پروژه باشد. .

از سوی دیگر با توجه به اینکه شهرسازی مهرگان در هفته های اخیر به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است، این مصوبه می تواند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه مهرگان از نظر تسریع زیرساخت ها و توسعه زمین و قیمت مسکن در این کشور داشته باشد. منطقه موثر باشد.


طرح نهضت ملی مسکن مهرگان

یکی از موارد مهم در مهرگان این است که طرح ملی مسکن در مناطق موجود منطقه اجرا می شود، بنابراین به این معنا نیست که دولت به اعضای تعاونی مسکن ارتش زمین بی مصرف بدهد و زمین آنها را بگیرد، بلکه دولت تصمیم گرفته است حقی را که بیست سال پیش برای اعضای این تعاونی ایجاد شده بود برای حل مشکل این تعاونی پس از دو دهه یک بار برای همیشه بازگرداند.

یکی از شرایط شهر شدن یک منطقه شهری مجزا، داشتن زمین است. و پاکسازی این اراضی می تواند به سرعت زیرساخت های لازم را برای شهر فراهم کند، این اقدام باعث تسریع در توسعه و آبادانی شهر می شود، پس از احداث شهر، شرکتی که پیش از این تنها با فلسفه توسعه و آبادانی منطقه آمده بود، می شود. منحل شد.

شهر مهرگان با وجود فاصله کم با قزوین از بسیاری از زیرساخت‌های اساسی محروم است زیرا با ساخت مسکن‌های مهر به یک منطقه شهری مجزا تبدیل شده و مردم آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما شهر جدید آن می‌تواند به رشد و توسعه سرعت بخشد. توسعه منطقه

بنابراین دولت علیرغم اینکه برای این منظور به زمین های مهرگان نیاز دارد، اما با عزم راسخ برای رفع مشکلات تعاونی مسکن ارتش، تصمیم گرفت بخشی از آنها را به عنوان مبادله زمین در اختیار اعضای تعاونی های مسکن ارتش قرار دهد تا می توانند وام بگیرند و برخی از آنها مثلاً بتوانند در کمترین زمان ممکن صاحب خانه شوند یا با فروش زمین خود در مهرگان درآمد کسب کنند.

نکته مهم دیگر این است که با توجه به اینکه این منطقه تبدیل به شهر شده است، میزان وام مسکن در آن نیز بیشتر از گذشته است و این به نفع اعضای تعاونی نیز می باشد.


باج گیری در برابر این تصمیم!

به محض ارائه پیشنهاد برای حل مشکل دیرینه تعاونی مسکن ارتش، باج گیری علیه تصمیم گرفتن میلیاردها زمین باورن از اعضای تعاونی و در عوض واگذاری 30 متر زمین به هر یک از اعضا در مهرگان آغاز شد. اگرچه این گفته صحت ندارد و دولت باید به گروه های 8 نفره این تعاونی 250 متر زمین با تراکم 4 و در مجموع 360 جریب زمین بدهد، اما به نظر می رسد این اخاذی ها از سوی افراد خاصی است که خواهان مشکلات نیستند. این تعاونی و اعضای آن صاحبخانه می شوند.

با توجه به شرایط کنونی و مخالفت های فراوان پایتخت، به نظر می رسد این پیشنهاد بهترین راه حل برای صاحبخانه شدن اعضای تعاونی مسکن ارتش قزوین در دو دهه آینده باشد، زیرا اگر شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه بایرن را تصویب کرده باشد. باغ، دو دهه بعد با آمدن و رفتن دولت ها و مقامات مختلف این اتفاق افتاده بود.

پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین; آماده بررسی پیشنهادات مختلف کارشناسان جهت رفع مشکلات اعضای تعاونی مسکن باواریا.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید