مدیریت بحران در محل یا از راه دور/ چه کسانی در بحران سیل گلستان به قشم سفر کردند؟


ساعت: 08:53
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886818

مقایسه رفتار دو رئیس جمهور در بحران های طبیعی مانند سیل نشان می دهد که سیدابراهیم رئیسی حضور در میدان را برای مدیریت بحران در دستور کار خود قرار داده است، در حالی که حسن روحانی در چنین حوادثی و گاهی اوقات در سفرهای تفریحی برای مدیریت بحران از کنترل از راه دور استفاده می کند. انتخاب می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این روزها وقوع سیل در اکثر شهرهای کشور و به دنبال آن مفقود شدن یا جان باختن تعدادی از هموطنانمان در نقاط مختلف کشور، مردم و مسئولان را نگران کرده است.

حادثه تلخ سیل در بیش از 18 استان کشور نشان می دهد که حدود 65 نفر از هموطنان عزیزمان در این حوادث جان خود را از دست داده اند. اگرچه سیل و باران پدیده‌های طبیعی هستند، اما مدیریت بحران می‌تواند تا حد قابل توجهی از بروز خسارات جانی و مالی بیشتر جلوگیری کند.

سیل در استان‌های مختلف از یزد و کرمان گرفته تا تهران و فارس و سیستان و بلوچستان و هرمزگان، مسئولان را بر آن داشته است تا به‌جای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر و بهبود حکمرانی در محل در دستور کار خود، اقدام به موقع برای رسیدگی به این بحران انجام دهند.

پس از وقوع سیل در استهبان استان فارس، آیت الله رئیسی سریعاً مأموریت ویژه ای نزد احمد واحدی وزیر کشور فرستاد و از وی خواست تا حضور میدانی و بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده، بررسی و هرگونه سهل انگاری یا خطا در این زمینه را گزارش کند.


3e34fc31 ef52 4dbf a620 b3283a25e217 خبر خاکستری

ادامه بارندگی ها و جاری شدن سیل در استان های مختلف، رئیس جمهور را بر آن داشته تا به وزرا، روسای سازمان ها و استانداران سراسر کشور دستور دهد تا تمامی امکانات خود را برای مقابله با سیل بسیج کنند. دستور آیت الله رئیسی زنگ خطر گسترده ای را در کشور برای مقابله با پدیده طبیعی ایجاد کرد.

اواخر هفته گذشته بارش شدید باران به تهران و حومه رسید و باعث جاری شدن سیل در منطقه امامزاده داود (ع) و روستاهای اطراف شد.

رئیس‌جمهور در یک مأموریت فوری به معاون اول خود دستور داد تا برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده و بررسی دقیق‌تر وضعیت کنونی روی زمین حاضر شود. پیرو دستور آیت الله رئیسی محمد محبر، عصر پنجشنبه به همراه وزیر کشور و استاندار تهران در بازدید از مناطق سیل زده امامزاده داود (ع) از میزان خسارت وارده مطلع شد.


479bd8de 9bd6 493f a4d3 586f1c369d85 خبر خاکستری

معاون اول رئیس جمهور نیز در این بازدید ضمن ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان این حادثه، از مردم آسیب دیده و آسیب دیدگان در جریان سیل و رانش زمین تسلیت گفت و دستورات لازم را برای کمک به حادثه دیدگان سیل و جبران خسارت صادر کرد. آنها برای ضررهایشان

اما تداوم بارندگی ها باعث جاری شدن سیل در فیروزکوه، دماوند و پردیس شد که منجر به وقوع سیل شد 9 کشته، 16 مفقود و 12 زخمی.


با این حال، بروز بحران در منطقه فیروزکوه، رئیس جمهور را بر آن داشت تا شخصاً در محل حاضر شود و با حضور رهبری در صحنه به بررسی این حادثه بپردازد.


آیت الله رئیسی شامگاه شنبه در جمع سیل زدگان روستای مزداران شهرستان فیروزکوه حضور یافت و در جریان جزئیات خسارات سیل و روند امدادرسانی به سیل زدگان قرار گرفت.


33de0be3 671f 4927 ae5c b15789acd941 خبر خاکستری


رئیس جمهور در این بازدید به وقوع سیلاب های متعدد در کشور پس از بارندگی های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: در روزهای اخیر در مجموع در ۶۶۱ نقطه کشور شاهد وقوع سیلاب بوده ایم.

وی با بیان اینکه پس از بارندگی دیشب ساعت 3 بامداد با استاندار تهران تماس گرفتم تا از آخرین وضعیت بارندگی ها و عواقب آن مطلع شوم، گفت: این در حالی است که خبر سیل به طور کامل و بلافاصله به من رسیده است. معاون اول، رئیس جمهور و وزیر کشور نیز در میدان حضور داشت و دائماً از آخرین تحولات و اخبار به من اطلاع می دهند، اما باز هم طاقت این را نداشتم که اخبار را فقط از دفترم دنبال کنم، بنابراین برای کمک به مردم و آسیب دیدگان اخیر در حضور شما حاضر شدم تا از نزدیک آخرین وضعیت را دنبال کنم. سیل .


رئیس جمهور اعلام کرد: پس از اتمام عملیات امداد و نجات و اسکان موقت مردم، تسریع در ساماندهی منازل آسیب دیده از سیل که باید پس از اقدامات اولیه در اسرع وقت آغاز شود، بسیار مهم است.


واکنش رسانه های اصلاح طلب به حضور میدانی مسئولان در مناطق سیل زده


اما حضور مسئولان در محل در حادثه سیل در کشور به ویژه در مناطق امامزاده داوود (ع) و فیروزکوه واکنش رسانه های اصلاح طلب را در پی داشت.رسانه هایی که از هر فرصتی برای توجیه خود و تخریب کار دولت استفاده می کنند.


روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد مسئولان برای گرفتن عکس یادگاری با گلدان های گلی در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند و روزنامه همدلی یکی دیگر از رسانه های اصلاح طلب حضور مسئولان را اقدامی پوپولیستی خواند که تنها هدفش این است. نمایشگاه رسانه ای..


روزنامه شرق همزمان از حضور برخی مسئولان از جمله شهردار تهران در منطقه سیل زده امامزاده داوود (ع) انتقاد کرد. این روزنامه اصلاح طلب حضور مسئولین در منطقه سیل زده را حضور در آتلیه امامزاده داود (ع) مناسب برای تهیه عکس های انتخاباتی دانست.


سیل سال 98 و سفرهای داخلی و خارجی مدیران تدبر و امید!


اما این واکنش ها به این صورت بود که دولت مورد حمایت این جریان در جریان سیل سال 1377 در اکثر نقاط کشور به جای عکس گرفتن برای خاطره در مناطق سیل زده به سفرهای داخلی و خارجی رفتند.


در حین سیل در استان گلستان و مازندران که مشکلات عدیده ای را برای هموطنان به وجود آورد و در شرایطی که سازمان هواشناسی اعلام کرد سیلاب در مناطق غربی و جنوبی کشور ادامه دارد اما از حسن روحانی رئیس جمهور وقت کشور خبری نبود.

سیل گلستان به نقل از رسانه ها بدون مدیریت بحران ماند مناف هاشمی استاندار گلستان در سفری خارج از کشور به سر می برد. البته فشار رسانه ای باعث شد روحانی مناف را برکنار کند اما این اقدام باری از دوش مردم سیل زده برداشته نشد.


dec569a0 f1c7 403c a8ae b0c2b27208d0 خبر خاکستری


مدیریت بحران رها شده در مناطق سیل زده و غیبت معنوی کنترل اوضاع به یک سوال برای افکار عمومی تبدیل شد. با این حال برخی منابع خبری از حضور حسن روحانی در قشم برای بهره برداری از تعطیلات نوروزی خبر دادند و در میان همه اتفاقات گلستان و مازندران جویای حال مردم چند استان کشور با یک استان شد. تماس تلفنی.


عدم تعهد به بحران فقط از سوی دولت قبل سیل گلستان تمام نشد در زلزله کرمانشاه، روحانی به کنترل از راه دور اکتفا کرد و از طریق تماس تلفنی جویای وضعیت زلزله زدگان شد. در جریان وقوع سیل در خوزستان در حالی که مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرد بیشترین نگرانی ما برای استان خوزستان است. با توجه به پر بودن سدها و حتی سرریز شدن برخی از آنها و احتمال آبگرفتگی در دشت خوزستان، نگران این هستیم که سیل باعث آبگرفتگی دشت شود. ما بودیم!

حالا شاید رسانه های فعلی اصلاح طلب باید پاسخ دهند که چرا دولتی که 8 سال حمایت کردند، البته به بهانه عکس یادگاری، به مدیریت میدانی حوادث پشت پا زد؟ حضور میدانی و ترجیح دادند کفش هایشان را کثیف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید