مذاکرات محرمانه عربستان سعودی و اسرائیل درباره ایران

شبکه آمریکایی بلومبرگ نوشت که عربستان سعودی و اسرائیل نشست‌ها و گفت‌وگوهایی درباره نگرانی‌های ایران داشته‌اند و به دنبال ادامه این دیدارها هستند. این دیدارها با بازگشت بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری اسرائیل آغاز شد.
بلومبرگ ادامه داد: این دیدارها با هدف تقویت روابط نزدیکتر نظامی و امنیتی بین دو کشور انجام می شود. بلومبرگ دلیل این دیدار را نگرانی در مورد ایران دانست. آمریکا نیز از این دیدارها و نزدیکی فزاینده در منطقه حمایت می کند.

بلومبرگ به نقل از شش نفر از آشنایان این مذاکرات که نخواستند نامشان فاش شود، گفت: مقامات اسرائیلی و سعودی پیش از نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس و هیئت های ایالات متحده در ریاض دیدارهایی داشتند.

سه نفر از آنها گفتند که انتظار می رود این نشست ها پس از پایان کنفرانس امنیتی در مونیخ آلمان، در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک ادامه یابد. نشست مونیخ در جنوب آلمان از روز جمعه آغاز شده و فردا یکشنبه به پایان می رسد.

در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان، نمایندگان سیاسی و امنیتی عربستان سعودی و اسرائیل حضور دارند که از جمله آنها می توان به یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل اشاره کرد.

پیش از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرده بود که دولت عربستان سعودی مانند امارات، بحرین، مراکش و سودان روابط خود را با اسرائیل عادی کند.

روابط دیپلماتیک عربستان و اسرائیل اکنون به طور کامل قطع شده و یکدیگر را به رسمیت نمی شناسند.

مقامات سعودی گفته اند تنها پس از به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین و اجرای طرح صلح عربی، اسرائیل را به رسمیت می شناسند و با آن روابط عادی برقرار می کنند. طرح صلح اعراب شامل چندین بخش از جمله بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967، به رسمیت شناختن بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین و قدس غربی به عنوان پایتخت قدس غربی است.

در 2 سال گذشته، عربستان سعودی نیز اقدامات مهمی علیه اسرائیل انجام داده است، از جمله اجازه پرواز هواپیماها از آسمان عربستان در خط امارات – بحرین با اسرائیل. عربستان سعودی همچنین برای اولین بار به هواپیماهای اسرائیل و سایر کشورهای جهان که به سمت اسرائیل می آیند یا به مقصد اسرائیل می آیند، اجازه داد از آسمان عربستان عبور کنند.

رسانه های غربی بارها از تلاش برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی خبر داده اند.
در سال 2020 با میانجیگری دولت ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، روابط اسرائیل با 4 کشور عربی امارات، بحرین، مراکش و سودان عادی شد و هر دو کشور یکدیگر را به رسمیت شناختند.
سپس روابط نزدیک نظامی-سیاسی با اسرائیل بین بحرین و امارات برقرار شد.

منابع آگاه به رسانه های غربی گفته اند که نوعی هماهنگی و ارتباط نظامی بین اسرائیل، بحرین و امارات به رهبری آمریکا برای مقابله با موشک ها و پهپادهای ایران وجود داشته است. این ارتباطات و هماهنگی ها در حوزه تبادل اطلاعات امنیتی راداری و نظامی بود.

همچنین تصاویر ماهواره ای از خرید سامانه های ضد هوایی اسرائیل از امارات و استقرار آنها در این کشور خبر داد.

عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل با موافقت ضمنی عربستان سعودی مواجه شد.
بلومبرگ ادامه داد که وزارت امور خارجه و دفتر نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه عربستان سعودی از پاسخگویی به این خبر خودداری کردند.

خانم دانا سترول، یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا در خاورمیانه، پیشتر در ریاض گفت که ما معتقدیم توسعه و نشستن بر سر یک میز با اسرائیل به نفع ثبات و امنیت در منطقه است.

ماه گذشته، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که او با مشاور امنیت ملی آمریکا (جک سالیوان) در مورد احتمال ایجاد گشایش در دیپلماسی با عربستان سعودی گفتگو کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید