مذاکرات واشنگتن و تل آویو برای رزمایش نظامی علیه ایران

به نقل از رویترز، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، گفت که مانور نظامی مورد بحث برای بدترین سناریو با هدف رویارویی نظامی با تاسیسات هسته ای ایران در صورت شکست دیپلماسی و به درخواست رهبران آنها برنامه ریزی شده است.

در این گزارش آمده است که مذاکرات برنامه ریزی شده واشنگتن با بنی گانز از زمان نشست اولیه در 25 اکتبر توسط مقامات پنتاگون با حضور جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد طیف کامل گزینه های نظامی موجود برای مقابله با برنامه هسته ای ایران. آغاز شد.

با این حال، این مقام آمریکایی از ارائه جزئیات در مورد تمرینات نظامی احتمالی در واشنگتن و تل آویو خودداری کرد. این مقام مسئول با ابراز امیدواری از ادامه مذاکرات گفت: ما در شرایط سختی قرار داریم زیرا برنامه هسته ای ایران به سمت نقطه ای می رود که هیچ توجیهی وجود ندارد.

این گزارش دو روز پس از آن منتشر شد که ویلیام برنز، رئیس سیا در یک نشست اعتراف کرد که آژانس هنوز هیچ مدرکی دال بر تصمیم ایران برای تسلیح برنامه هسته ای خود ندارد. او پیدا نشده است.

ویلیام برنز نیز در مذاکرات وین گفت: ایرانی ها هنوز مذاکرات را جدی نمی گیرند و البته به زودی مشخص می شود که چقدر جدی است.

برنز خاطرنشان کرد که هیچ مدرکی دال بر وجود سلاح برای برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات خود را در گزارش های قبلی تایید کرده است.

روز دوشنبه، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: برای دستیابی به یک توافق خوب جدی هستیم. توافق باید جامع باشد تا مردم نتایج را به صورت ملموس احساس کنند.

وی افزود: آنچه هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه کرد، کاملاً در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از برجام در آن وجود ندارد و هیچ خواسته ای در متن پس از برجام وجود ندارد. من به صراحت به آقای بورل گفتم که خبر غنی سازی 90 درصدی در ایران دروغ است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: انتظار می‌رود در جریان مذاکرات، سایر کشورها با پیشنهادات و پاسخ‌های ملموس از جمله لغو تحریم‌ها به وین بیایند و از سرزنش خودداری کنند. در این مورد، توافق خوبی در دسترس است. ما در مسیر دیپلماسی و مذاکره هستیم.» در وین و در چارچوب منطق مذاکره و تفاهم.

دیدگاهتان را بنویسید