مذاکره ایران با روسیه برای خرید سلاح روزنامه روسی: تهران پول کافی برای خرید ندارد

مذاکره ایران با روسیه برای خرید سلاح روزنامه روسی: تهران پول کافی برای خرید ندارد

روز جدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در سفر اخیر خود به مسکو خواستار خرید جدیدترین هواپیماهای روسی از جمله بالگرد و جنگنده شد و با ارتش روسیه گفتگو کرد.

آندری فرولف، کارشناس نظامی، در مقاله ای در روزنامه روسی ایزوستیا، چشم انداز مذاکرات ایران و روسیه در مورد خرید تسلیحات روسی از ایران را تشریح کرد.

«محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در سفر اخیر خود به مسکو خواستار خرید جدیدترین هواپیماهای روسی از جمله بالگرد و جنگنده شد و با ارتش روسیه مذاکره کرد. ایران چندین سال است که برای خرید سامانه های تسلیحاتی روسی ابراز تمایل کرده است. ایران فهرست بلندبالایی از تسلیحات سفارشی دارد اما پولی برای پوشش این حجم از سفارشات وجود ندارد، ایران بودجه کافی برای خرید مدل های جدید تسلیحات روسی ندارد.

این روزنامه مدعی است که نیروهای مسلح ایران نیاز فوری به نوسازی و احیای تجهیزات نظامی موجود خود دارند. ایران در معرض تهدید بزرگی است. مهم ترین تهدید، حملات هوایی اسرائیل و آمریکا به تاسیسات هسته ای و موشکی این کشور است. در نتیجه تهران به جنگنده های مدرن، سامانه های پدافند هوایی، ایستگاه های راداری و تجهیزات جنگ الکترونیک نیاز دارد. علیرغم تمام مشکلات مالی که ایران با آن دست و پنجه نرم می کند، این کشور احتمالاً یک یا دو سامانه موشکی ضد هوایی اس-400 خریداری خواهد کرد.

این روزنامه روسی افزود: از سوی دیگر، درگیری های منطقه ای با شدت و ضعف متفاوت به ویژه در سوریه وجود دارد. در این صورت تهران علاوه بر جنگنده به هواپیماهای ترابری نظامی، تفنگ تک تیرانداز و تجهیزات زمینی نیز نیاز دارد. همه این تجهیزات برای ایران در اولویت است.

اما آیا کشوری وجود دارد که بتواند با سازندگان تسلیحات روسی در بازار ایران رقابت کند؟ در شرایط فعلی فقط چین می تواند این کار را انجام دهد. با این حال، تهران احتمالا خرید تسلیحات را برای حفظ تعادل در روابط روسیه ترجیح می دهد، اما همه اینها به توانایی های مالی ایران بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید