“مربع” مذاکره کنندگان؛ افتخار/ حاج قاسم باید دیپلمات ما باشند

زمان: 09:13
تاریخ انتشار: 1400/10/07
کد خبر: 1795652

قدیری ابیانه گفت: نیاز داریم افرادی مانند حاج قاسم دیپلمات ما باشند. مؤمنان، مردمی قوی، قوی، تزلزل ناپذیر که در مواجهه با قدرت خود را گم می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت و گو با صبح زاگرس؛ وی در خصوص ویژگی های مکتب شهید سلیمانی گفت: باید توجه داشت که شهید سلیمانی وظیفه مدار بود و تا زمان شهادت که احساس تکلیف کرد و وارد جبهه های حق علیه باطل شد همیشه برای دفاع از اسلام در صحنه بود. یکی از ویژگی های سردار سلیمانی همین وظیفه مداری بود.

وی افزود: شهید سلیمانی در عین فداکاری و ذوب شدن در بدهی و حمایت از نظام جمهوری اسلامی به وظیفه خود یعنی وظیفه خود در قبال اسلام، نظام اسلامی و نجات کشور عمل کرد، وقتی امام خمینی (ره) فرمودند واجبات یا شما. باید حامی ولایت فقیه باشید تا به کشورتان آسیبی نرسد. حاج قاسم واقعاً این کار را کرد.

قدیری ابیانه ادامه داد: اما یکی دیگر از ویژگی های شهید سلیمانی این بود که به اسلام و قرآن به معنای واقعی اعتقاد داشت، با وجود اینکه خداوند پشتیبان شهید سلیمانی بود و زمانی که حاج قاسم می خواست شهید شود. واقعاً می خواستند ما شهید شویم و شهادت پیروزی بزرگی بود. «آنها می دانستند و خدا آن نور را در وجودشان قرار داده بود و معلوم بود که این مرد یک شهید زنده است.

این دیپلمات ارشد سابق ادامه داد: بنابراین مدرسه شهید سلیمانی مدرسه تکلیف است. مکتب جستجو شناسایی تکلیف است و مکتب ایثار در راه خدا و البته مکتب پیروی از دهات است.

وی افزود: اما پایه های مکتب شهید سلیمانی ایمان به اسلام و قرآن، ایمان به نظام جمهوری اسلامی و نظام ولایی و ایمان به انجام وظیفه و ایمان به وعده های الهی است.

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که برای تبدیل شدن مدرسه حاج قاسم به سکه رایج در جامعه چه باید کرد؟ وی افزود: وجه مشترک این است که فقط مسئولان به این اصل پایبند نباشند، بلکه همه در همه چیز باشند، شهید سلیمانی وقتی وارد سپاه شد و حتی کارگری کرد، احساس تکلیف کرد، اما نگفت که من. باید مدیر یا فرمانده باشد.

این تحلیلگر سیاست خارجی ادامه داد: اما هر کدام از ما به عنوان یک شهروند چیست؟ باید توجه داشت که یکی از ویژگی های حاج قاسم این بود که بیش از آنکه مطالبه گر بود، مسئولیت پذیر بود و بیش از اقتضا باید مسئولیت پذیری را در جامعه ارتقا داد، زیرا مسئولیت پذیری ملاک انقلاب است.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: اگر تک تک افراد جامعه مانند شهید سلیمانی مسئولیت پذیر و مسئول بودند، وضعیت ما بسیار خوب بود. با این حال، ما باید روی این موضوع کار کنیم و همه باید به عنوان بخشی از راه حل دیده شوند، نه بخشی از آن.»

وی افزود: از این رو برای توسعه همه جانبه کشورمان باید همه نقش آفرینی کنند و کار درست را انجام دهند، هرچند صرفاً مسئولان عمل نمی کنند، هرچند در ایران مشکل فرهنگی وجود دارد که به اعتقاد او اگر کارمندان درست است، همه چیز درست است.» به همین دلیل مهم است که مسئولان کار درست را انجام دهند در حالی که مردم بسیار تأثیرگذار هستند. وظایف آنها به خوبی

این دیپلمات ارشد سابق در خصوص لزوم استفاده دستگاه دیپلماسی از ابعاد و دروس مدرسه حاج قاسم گفت: ما نیاز داریم افرادی مانند حاج قاسم دیپلمات ما باشند. مؤمنان، افراد قوی، قوی و تزلزل ناپذیری که در مواجهه با قدرت خود را از دست می دهند و نه آنهایی که عمدتاً برای رفت و آمد مثلاً با خارجی ها و مقامات وارد وزارت امور خارجه می شوند، دیپلماسی را بلدند، در حالی که متأسفانه مسئول وزارت خارجه ما یک نفر بود. که میدان را مانعی برای دیپلماسی می دید.

وی افزود: اما اگر به حرف های ایشان توجه می شد به خاطر قدرت میدان بود و متوجه نشد که میدان تحکیم کننده دیپلماسی است. با این روحیه بیرون بریم

قدیری ابیانه در پاسخ به اینکه چرا باید به عنوان یک شهید سلیمانی مردمی و جهادگر آنگونه که مسئولان خواسته اند همیشه بر روحیه ساده زیستی تاکید کنیم، گفت: ممکن است عده ای چنین درخواستی داشته باشند که سر صحنه همینطور باشند برای هر کارمندی حال و هوای خوبی داشته باشند. کارش را به درستی انجام دهد و خدمتگزار مردم به حساب آید تا کسی بخواهد کارش را به درستی انجام دهد.

وی در پایان گفت: البته همه ما نیاز به تمرکز بر خدا داریم و شهید سلیمانی نیز مانند شهید سلیمانی انسانی است که به بهترین نحو عمل می کند امر به معروف و نهی از منکر. و همه ما باید شهید سلیمانی باشیم و به قول حاج قاسم شهید شویم تا شهید شویم. پس قبل از اینکه بخواهیم خادم شهید سلیمانی باشیم، اول باید شهید سلیمانی باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید