مردم حق دارند نگران تورم باشند/ ارز ترجیحی باید هدف گذاری شود


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837119

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در اصلاح اصل هدفمندی یارانه های ارزی ترجیحی همه اتفاق نظر دارند، اما تجربه جدی در نحوه انجام آن داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (18 اردیبهشت) در جلسه علنی مجلس در خصوص گرانی های اخیر و ارز ترجیحی گفت: بحث بر سر قیمت ها و به ویژه قیمت ارز است. آرد و ماکارونی صنعتی.

وی افزود: مشکل اصلی که باعث نگرانی مردم شده این است که گرانی های اخیر آغازگر افزایش قیمت کالاهای اساسی است که معیشت مردم به آن گره خورده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ریشه نگرانی مردم این است که اگر ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی نیاز به هدفمندی داشته باشد، قیمت های سنگینی برای سایر کالاهای مرتبط با آن ایجاد می شود. در مورد آرد و ماکارونی صنعتی نیز این نگرانی ها مطرح شده است.

کلیباف گفت: در این جلسه توضیح خواهم داد که مجلس چه برنامه ای برای حفظ قدرت خرید مردم دارد و توضیح می دهم که در صورت اجرای این نامه از سوی دولت، مردم با خیال راحت می توانند حداقل امید به زندگی را داشته باشند.

وی افزود: با گرانی اخیر ماکارونی، بی توجهی به قوانین مجلس فضایی را ایجاد کرده که مردم را بسیار ناراحت کرده است. که در شورای هماهنگی اقتصادی برگزار شد، مقرر شد قانون مجلس به طور کامل اجرا شود و امیدواریم که با این استراتژی برای مردم امرار معاش ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ابتدا باید توضیح بدهم که نباید فراموش کرد با تصمیمات مردم وقت و تعیین ارز 4200 تومانی در دولت قبل چه ضربه سختی به اقتصاد کشور وارد شد؛ در حالی که در سال 2018 به این موضوع پرداختیم. کسانی که به اقتصاد کشور ضربه زدند باید پاسخگو باشند.

کلیباف خاطرنشان کرد: ارز ممتاز باعث هدر رفتن ده ها هزار میلیارد دلار سرمایه کشور شده است. علاوه بر این، ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانست تورم را کنترل کند. در این شرایط هر کارشناس دلسوز اقتصادی تایید می کند که ارز ترجیحی باید هدف گذاری شود.

وی ادامه داد: در اصلاح اصل هدفمندی یارانه های ارزی ترجیحی همه اتفاق نظر دارند، اما در مورد نحوه انجام آن کار جدی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاست مجلس افزایش درآمد مردم نیست که باعث تورم بیشتر می شود و سیاست مجلس حفظ قدرت خرید مردم است. طبعاً درمان و ریشه اصلی حفظ قدرت خرید مردم صرفاً در کنترل تورم است.

کلیباف تاکید کرد: تا تورم را کنترل نکنیم نمی توانیم قدرت خرید مردم را حفظ کنیم و برای کنترل تورم فقط باید با عدم تعادل مقابله کرد.

وی افزود: رفع عدم تعادل در بودجه، بانک ها و انرژی از موضوعات مهمی است که باید با سیاست های صحیح مالی و پولی و همراه با اصلاح ساختار بودجه اتفاق بیفتد. نتیجه این است که این اصلاح ساختاری، اگرچه ریشه ای است، اما زمان می برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیا باید دست به دست هم داد و اجازه داد توان مدیریت زندگی مردم روز به روز کمتر و کمتر شود؟ اصلا. در کنار این نگاه رادیکال، مجلس معتقد است باید برنامه کوتاه مدتی برای حفظ قدرت خرید مردم برای کالاهای حیاتی در نظر گرفته شود.

کلیباف گفت: هدف در این راستا طبق مصوبه مجلس در قانون بودجه 1401 تامین مایحتاج اولیه مردم به قیمت شهریور 1400 است.

وی با تاکید بر اینکه در این تصمیم باید معیشت اصلی مردم کالابرگ و قیمت شهریور 1400 عرضه شود، تاکید کرد: برای اتخاذ این مصوبه و غیرکارشناسی تصمیماتمان جلسات متعددی با مدیران و کارشناسان اقتصادی و فناوری برگزار کردیم و تصمیم گرفتیم. مطمئن شوید که با توجه به جزئیات اجرا می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید