مردگان جایی در تهران ندارند

مردگان جایی در تهران ندارند

مسئولان شهر تهران سال هاست که نسبت به تکمیل ظرفیت بهشت ​​ظهر هشدار داده اند. در اواسط دهه 1990، این گورستان بزرگ شهری بازسازی شد و ظرفیت تدفین جدید ایجاد شد. اکنون گفته می شود بهشت ​​زهرا تا سه تا چهار سال آینده هنوز ظرفیت دفن دارد، اما مدیران شهری به دنبال ساخت قبرستان جدید در تهران هستند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران از مشخص نشدن مکان ساخت آرامگاه های جدید در تهران خبر داد. اما تاکید ما این است که در چند نقطه از شهر باشیم.

مهدی چمران درباره مکان مقبره های جدید در پایتخت اعلام کرد: در دوره گذشته دولت در جنوب شرق شهر تهران زمین هایی را واگذار کرد که البته فاصله زیادی با شهر دارد بنابراین فاصله زیادی هم دارد. از بهش زهرا (س) اما این زمین نیز هنوز نهایی نشده است. از گذشته برنامه ای داشتیم که در شرق و غرب تهران قبرستان بسازیم تا همه شهروندان مجبور نباشند به جنوب شهر بروند. در شرق تهران می گفتند زمین های خاصی است که آب از آن به یکی از سدها منتقل می شود و در غرب در شهر قدس و وردورد تا زمانی که عده ای این خبر را شنیدند، شایعه قبرستان شدن آن به گوش می رسد. . بنابراین ما منصرف شدیم.”
البته این ماجرا چیز جدیدی نیست و بیش از شش ماه است که مطرح شده است. وی در آذرماه 1401 از افتتاح اولین قبرستان جدید تهران ظرف 6 ماه آینده خبر داد. اکنون حدود هفت ماه از این حادثه می گذرد و هنوز مکان جدیدی برای این حادثه مشخص نشده است و تنها پس از گذشت این چندین ماه رئیس شورای اسلامی شهر تهران می گوید که مکانی برای این حادثه پیدا نشده است.

ماجرا از این قرار است که در همان زمان هفت ماه پیش جواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت ​​زهرا(س) در سخنانی با اشاره به ماموریت های این سازمان برای ارتقای بهره وری و کیفیت ارائه خدمات به مردم گفت: «همه مدیران عامل سابق سخت کار کردند و با روش و منش خود کارهای زیادی انجام دادند. ما معتقدیم اقدامات خوب انجام شده در گذشته نباید متوقف شود و باید ادامه یابد.»

وی با تاکید بر مبارزه با فساد در مدیریت جدید شهرداری تهران و سازمان بهش زهرا گفت: بحث فساد خط قرمز ماست و شجاعت مقابله با فساد در مدیریت فعلی شهرداری بسیار زیاد است. ما نمی‌گذاریم احساس کند که با فساد مبارزه نمی‌شود، زیرا این امر مردم را نسبت به نظام بدبین می‌کند.»

مدیرعامل سازمان بهشت ​​زهرا (س) به لزوم در دستور کار قرار گرفتن توسعه امور در سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و خدماتی این سازمان اشاره کرد و گفت: فضای داخلی بهشت ​​زهرا (س) باید ایرانی باشد. – معماری اسلامی قطعاً بهشت ​​زهرا به مساجد و نمازخانه های بیشتری نیاز دارد، فضای داخلی بهشت ​​زهرا باید با آئین های اسلامی – ایرانی آراسته شود. همچنین فرهنگ سازی آیین های زیارتی موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

تاجیک ادامه داد: در خصوص خود سازمان بهشت ​​زهرا(س) تحول ساختاری در دستور کار است که باعث بهبود عملکرد سازمان و ایجاد فرصت برای رشد افراد در فضای تخصصی می شود. موضوع دیگر مقبره ها و توسعه آنها در دستور کار است. وی ادامه داد: اقدامات خوبی برای ایجاد قبرستان های جدید در حال انجام است و انشالله اولین قبرستان تا 6 ماه آینده به بهره برداری می رسد. جواد تاجیک در نشستی دیگر گفت: در خصوص هزینه خدماتی که در بقعه های کشور وجود دارد، بهشت ​​زهرا(س) به طور متوسط ​​70 درصد کمتر از مقبره های سراسر کشور جمع آوری می کند. در حوزه خدماتی نیز برای سال آینده اقلام جدیدی اضافه نشده و میانگین افزایش سطح خدمات بهش زهرا 37 درصد بوده است.

البته در شرایطی است که مهدی عباسی، رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر می گوید: «در مورد قبرستان ها مطالعات مختلفی انجام شده است. تعیین مکان جدید گورستان مستلزم تصویب شورا و بررسی دقیق در پارلمان محلی است. گورستان جدیدی در تهران در حال ساخت است و بهه زهرا در حال حاضر ظرفیت دفن اموات را دارد، اما محل قبرستان جدید تهرانی ها باید امسال پیدا شود.

مرز دیگری در اطراف قبرستان ها و مردگان

حوالی بهمن ماه، شهرداری تهران در قبوض 1402 عوارضی که برای تصویب به شورای شهر ارسال کرده بود، برای «نگهداری سالانه قبور» هزینه ای را تعیین کرده بود که در صورت تعیین، شهروندان باید 164 هزار تومان بابت آن پرداخت کنند. هر قبری مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در عین حال گفت: هر چه به شورا ارسال شود تصویب نمی شود.
وی در نشست خبری درباره تعیین عوارض نگهداری قبور در تهران گفت: موضوعی که مطرح شده هنوز کاملا مشخص نیست. قیمت خدمات توسط وزارت کشور برای کل کشور تعیین می شود. یکی از مواردی که به عنوان هزینه خدمات می گیرند در حال حاضر در مراسم ترحیم مردم نیز دریافت می شود. پرداخت هزینه خدمات پس از تشییع بستگی به این دارد که فرد بخواهد خدماتی دریافت کند یا خیر؟ به عنوان مثال، قبرهای موجود یا چیدمان گل ها به مناسبت خدمات در نظر گرفته می شوند. البته هنوز این سوال به شورا مطرح نشده است.»

وی تاکید کرد: دریافت سوال از سوی شورا مبنای تایید آن نیست. ما لیست منتشر شده ای از وزارت کشور به عنوان قیمت خدمات نداریم. در حال حاضر سوالی برای پس انداز نداریم و اگر کسی بخواهد لطفی بکند.» چنین بحثی مطرح می شود بنابراین باید منتظر ماند تا این سؤال به شورا بیاید و بررسی شود.
حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم زمان با چمران درباره خبر دریافت عوارض از قبور گفت: در قالب این مواردی که گفته شد، هزینه ای نداریم. بار جدیدی در حوزه خدمات شهری بر دوش شهروندان نمی گذارد و این خبر اصلا صحت ندارد.

به نظر می رسد وضعیت زندگی در تهران در حالی که مشکلات مربوط به زندگی خبرساز شده و هزینه خرید و اجاره خانه در تهران امکان اسکان قشر متوسط ​​و پایین را غیرممکن کرده است، اما به نظر می رسد همین موضوع صادق باشد. برای اموات و درگذشتگان این شهر.

منبع: همدلی

دیدگاهتان را بنویسید