سنت قدیمی «علف مردگان» قبل از عید برای خیریه مردگان/ بازار خانه حلبی با شلیک توپ نوید آغاز سال جدید را می داد.


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814834

رئیس اداره مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: کرمانی ها دو روز مانده به عید به علف مردگان که به شب چمن معروف است، می گفتند; در آن روزها به اموات خود صدقه می دادند و معتقد بودند که مردگان در آن روز بر پشت بام می آیند و منتظرند تا برایشان رحمت فرستاده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; در آستانه سال نو هستیم. مردم در گذشته مانند سایر هموطنان، مردم کرمان شروع به زیر سوال بردن آداب و رسوم خاص برخی از مردمی کردند که هنوز در بین مردم شناخته شده هستند.

فاطمه رضاپور در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: در گذشته مردم کرمان برای استقبال از نوروز خانه تکانی می کردند و لباس نو می خریدند. همچنین مرسوم بود که حنا را می بستند و رنگ می کردند.

شستشوی دسته جمعی فرش و لباس به فضای آب

وی ادامه داد: چون در منازل از چراغ نفتی استفاده می شود. خانه های خود را از دوده پاک می کردند و در صورت لزوم کاه و گچ می زدند.

رئیس اداره مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: ..

کمای سهان به جز هفت سین کرمانی های فراموش نشدنی

وی افزود: کرمان ها سبزه می کارند و جوانه گندم را برای پخت شیرینی می پاشند. سهمیه نیز یکی از ارکان اصلی نوروز برای مردم کرمان بود.

کشیدن «علف مردگان» قبل از عید برای خیریه اموات

رئیس اداره مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در پشت بام و منتظر ارسال خیریه برای آنها.

وی خاطرنشان کرد: روز آلفا که یک روز قبل از عید نوروز بود; جلوی خانه ها علف سبز و گل به سر خانه ها آویزان می کردند برای سبزی و شادی و فال روز عید که از خانه بیرون می رفتند.

50 روز مانده به نوروز آغاز آیین های نوروزی کرمانی ها

سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان; وی با تاکید بر اینکه در گذشته مردم کرمان همواره در حفظ آداب و رسوم و سنت های ملی و مذهبی پیشگام بوده اند، گفت: مردم این دیار برنامه نوروزی را به تفصیل اجرا کردند و تقریباً پنجاه روز مانده به عید به استقبال نوروز رفتند. آخرین مراسم او

این مورخ کرمانی ادامه داد: وقتی صد سالگی را جشن گرفتند; این برنامه برای مردم کرمان آغاز نوروز بود و ده روز بعد از قرن یعنی چهل روز مانده به نوروز گندم سبز کاشتند تا شیرینی های مختلف تهیه کنند.

وی گفت: در آن زمان خانواده ها به دلیل کمبود وسایل، با تهیه پارچه برای فرزندانشان لباس نو تهیه می کردند و سپس فرزندان خود را به کفاشی می بردند تا به اندازه پایشان برای آنها کفش بدوزد. “.

بازار قوطی نوید آغاز سال جدید است

گلاب زاده با بیان اینکه مردم و دولت برای رسیدن به سال پیش فرض را بر این می دانند که سال جدید را با تیراندازی توپ آغاز کنند، گفت: بالای بازار بود که طبل ها ایستاده بودند و طبل می زدند و مردم شهر در این بازار جمع می شدند. مربع.

این مورخ کرمانی افزود: عریضه پس از صدور عریضه توسط حاکم قرائت شد که به مردم کرمان سلام کرد و بدین ترتیب سال نو آغاز شد؛ در ابتدا مردم به زیارت قبور می رفتند.

گلاب زاده بیان کرد: در شهرهای مختلف استان کرمان مراسم مختلفی برگزار شد، به عنوان مثال در رابر مردم در اولین روز عید به باغ می رفتند و تاب و تاب می زدند؛ تاب خوانی و تاب خوردن؛ تاب خوردن و تاب خوردن. دستمال زدن و دف نوازی از دیگر آداب و رسوم آن روزگار بود و مردم نیز در آن زمان سعی در برگزاری مراسم عروسی خود داشتند.

این مورخ کرمانی خاطرنشان کرد: علاوه بر طبل خوانی، مراسم نوروز خوانی نیز برگزار شد که در این مراسم دولت به تلاوت آیات و پیام پرداخت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید