آخرین پنجشنبه سال با سنت های قدیمی در جامعه ایرانی همراه است


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816238

محسن میرطالبی گفت: به نظر من شاید آخرین پنجشنبه و جمعه سال مربوط به سنت‌های قدیمی جامعه ایرانی باشد و ادامه همان سنت‌ها باشد، زیرا این سنت حسنه‌ای است و اسلام هرگز سنت حسنه‌ای در دیگران نداشته است. ادیانی مانند وقف، ایثار و … مخالفت نکردند، آنها را پذیرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن میرطالبی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: آخرین مراسم روز پنجشنبه امسال در ایران در میان زرتشتیان و سایر ادیان است که پیروان آیین صابی در قرآن و برخی در خوزستان و برخی دیگر در بصره عراق ذکر شده اند.

وی افزود: در ایران باستان اسفند یا سپند را ماه پر برکت می دانستند و در آیین زرتشتی و آیین سابی از آن به عنوان ماه تولد و باروری یاد می کردند. آغاز یک زندگی جدید در حال ایجاد است، تصور می شد که مانند رستاخیز است.

میرطالبی گفت: این ماه در ادیان زرتشتی، صابئین و در ایران باستان و باستان مورد توجه و احترام بوده است. در واقع با نزدیک شدن به پایان این ماه، تمیز کردیم، آماده کردیم و لباس نو پوشیدیم، به خود و خانواده، بچه ها و … توجه کردیم.

وی افزود: در آیین زرتشتی از روز بیست و پنجم و برخی از بیست و هفتم اسفند تا سوم یا چهارم فروردین به عنوان پنجه مقدس یاد شده و این روزها مبارک و در دین صابع این پنج روز به شمار می رود. به عنوان اولین پرده آفرینش و خلقت پنج فرشته مقرب را می دانستند، بنابراین به نظر می رسد پنج روز آخر یا آخرین پنجشنبه سال از همین مضمون نشات می گیرد.

کارشناس روانشناسی دینی گفت: در آیین صابئین ایام عبادت و نیایش محسوب می شد، اما این پنج روز اخیر به اندازه پنجه مقدس پربرکت بود که شب های آن نیز در میان پیروان این آیین جایگاه ویژه ای داشت.

میرطالبی خاطرنشان کرد: این روزها در ایران باستان نیز مورد توجه بوده و طبق آداب و رسوم ایرانیان به خود، خانواده، افراد ضعیف، تهیه لباس توجه می کردند. در واقع در چنین روزهایی شهادت به خود و دیگران، گشت و گذار در خانه و نظافت، برخورد با مشکلات جسمی. روی مسائل معنوی تمرکز کردیم.

وی با بیان اینکه در ایران باستان این روزها بر پوشیدن لباس تمیز تاکید می شد، گفت: حتی در ایران باستان در پنج روز پایانی اسفند تا روز سوم یا چهارم فروردین نظافت منزل، پوشیدن لباس های زیبا، نماز و توجه توجه به دیگران و همسایگان، این بخشی از آداب و رسوم ایران باستان بوده است.

میرطالبی گفت: زرتشتیان در آخرین روز اسفند هیزم بر پشت خود حمل می کردند و آتش می افروختند و به دعا و نیایش پرداختند و موضوع استرداد ارواح مردگان و استغفار برای آنان نیز مطرح شد.

وی افزود: عدد پنج در میان زرتشتیان به عنوان تعدادی از انسان ها ذکر شده است که مربوط به عالم بشریت است و در میان زرتشتیان از قداست خاصی برخوردار است.

شیعیان توجه خاصی به اموات دارند

میرطالبی بیان کرد: مسلمانان و به ویژه شیعیان نیز توجه ویژه ای به اموات داشته اند که بر این اساس نه تنها مسائل مادی مانند خانه تکانی و نظافت، رفت و برگشت و نگاه به گذشته، بلکه باید نگاه معنوی به این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد. نیز وجود داشت.

وی افزود: در میان مسلمانان به ویژه شیعیان، مردگان را تنها در آخرین پنجشنبه و جمعه سال نمی شمارند، بلکه با توجه به آیات قرآن، روایات و سخنان معصوم، همواره باید به فکر اموات بود. بستگان و پدر و مادر ما.»

میرطالبی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اصرار داشتند که برای اموات خود هدیه بفرستید، پرسیدند منظور از هدیه چیست، فرمودند دعا، دعا، صدقه و نیکی برای پدر و مادر و صاحبان حق. در روایات نیز آمده است.جمعه. مؤمنان و پدر و مادر و خویشاوندان به بهشت ​​دنیا برمی گردند و به خانه هایشان می آیند و زنگ می زنند و از خانواده خود می خواهند که با درهم یا نان به آنها کمک کنند زیرا وقتی انسان به عالم دیگر منتقل می شود در برزخ است محدودیت هایی دارد. پس وظیفه ماست که همیشه به فکر عزیزانمان باشیم.

بحث توجه به اموات منحصر به پنجشنبه آخر سال نیست

وی گفت: موضوع توجه به اموات منحصر به پنجشنبه آخر سال نیست بلکه باید همواره مورد توجه قرار گیرد. کمک کنید، مهربان و محترم باشید تا زمانی که آنها زنده هستند.

این کارشناس مذهبی گفت: بر این اساس شاید موضوع آخرین پنجشنبه و جمعه سال به نوعی با سنت های ایران باستان مرتبط باشد که در این مدت نه تنها به مشکلات خود می پردازیم، بلکه به درمان مقدسات نیز می پردازیم. مقبره بزرگترها و پدر و مادرهای ما استغفار و دعا می کنند، ما نذر و صدقه و رحمت می کنیم.

میرطالبی گفت: امام صادق (ع) فرمودند نماز، تلاوت قرآن و صدقه برای مردگان فواید، فواید و ثواب دارد، خداوند برای کسی که این کار را انجام می دهد نیز ثواب در نظر می گیرد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: وقتی به اموات و پدر و مادر خود صدقه می دهید و برای آنها دعا می کنید و برای آنها طلب آمرزش می کنید، آنها را بر لایه هایی از نور قرار می دهند و فرشتگان آنها را بر سر مزار می برند و می دهند. نام آنها درود بر شما این هدیه ای است که عزیزانتان برای شما ارسال کرده اند و آنها نیز برای ما دعا می کنند و از اینکه ما به یاد آنها هستیم خوشحالند.

وی با بیان اینکه وقتی ارواح می بینند به فکر آنها می افتیم و به آنها صدقه و صدقه می دهیم، بسیار خوشحال می شوند و برای ما دعا می کنند، افزود: فکر می کنم شاید آخرین پنجشنبه و جمعه سال مربوط به زبان سنت های قدیمی ایرانی باشد. جامعه و ادامه همان روایات است زیرا سنت حسنه است و از آنجایی که اسلام هرگز با سنت های حسنه در ادیان دیگر مانند سنت وقف، قربانی و غیره مخالفت نکرده است، آنها را پذیرفته است.

میرطالبی بیان کرد: اگر در چنین ایامی به اهل قبور توجه بیشتری می شود به این دلیل است که آنها متبرک هستند و با دین ما مغایرت ندارند، در واقع وقتی به ظاهر و باطن خود توجه می کنیم به آن توجه می کنیم. به اموات.و در آخر سال و در آستانه سال نو این کار خیر را انجام می دهیم که مورد رضایت خدا و اولیای الهی است و مردگان نیز از او راضی هستند و برای ما دعا خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید