مرکز آموزش بین‌المللی زبان فارسی در کشور قطر تأسیس می‌شود

عموعابدینی در این دیدار به مواضع دانشگاه های دو کشور و رشد علم و فناوری در جهان و توسعه آموزش عالی متناسب با بین المللی شدن دانشگاه ها اشاره کرد.

وی با ارائه آمار و اطلاعات مرتبط با توسعه علم و فناوری در ایران، به نقش پیامبر اکرم (ص) و توسعه تمدن اسلامی و ترویج اخلاق حسنه در جهان، مورد توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. قرآن کریم به مباحث علم و حکمت اسلامی، به آثار دانشمندان ایرانی و اسلامی و بیان نقش مؤثر پیامبر اعظم (ص) در رشد خرد و عقلانیت، اولویت تزکیه نفس بر تربیت. ، ترویج پرسش های دینی، اخلاقی، علمی و ثمره حکمت در زندگی جوامع امروزی است.

عموابدینی در خصوص برنامه های غرب برای انتقال تجربیات علمی و فناوری ایرانیان و مسلمانان باستان به غرب نکاتی را بیان کرد که یکی از موضوعات مهم این گفتگو، برنامه دانشگاه حکمت بانیان و ارائه مبانی تمدن ایرانی-اسلامی بود. و همچنین پیشگامان ایرانیان در علم و فناوری.

در این دیدار موضوعات مهم آموزش عالی دو کشور و همکاری های دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

1. طرح گذراندن حداکثر 30 واحد درسی در دانشگاه قطر و متقابلاً در دانشگاه های ایران (تدریس به زبان های فارسی، عربی یا انگلیسی)

2. ایجاد مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی در قطر به عنوان یکی از نیازهای اصلی آموزش عالی قطر. قرار شد این موضوع با همکاری یکی از بهترین دانشگاه های ایران انجام شود.

3. ایجاد صندوق حمایت از فعالیت های آموزشی و پژوهشی بین دو کشور (پس از امضای قرارداد)

همچنین در راستای اجرای نکات پیشنهادی مقرر شد کارگروهی از نمایندگان دو طرف برای انجام بررسی ها و اصلاح متن توافق تشکیل شود.

در این جلسه پیشنهاد شد به منظور تحقق موارد فوق و همچنین پیرو دعوت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توسط وزیر آموزش عالی قطر، مقدمات سفر وی به این کشور فراهم شود.

چهل و دومین نشست سالانه انجمن بین المللی دانشگاه های جهان (IAU) در مورد آموزش عالی، اهمیت یادگیری و تعاملات فرهنگی و اجلاس جهانی نوآوری در آموزش (WISE)؛ با حضور وزرا، معاونان آموزش عالی و روسای دانشگاه های جهان در دوحه قطر برگزار شد.