مسائل اقتصادی ریسمان توسعه همه جانبه روابط ایران و عراق است


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896881

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به روابط ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق راهبردی است. اقتصاد، امنیت، تهدیدها و فرصت‌های ما کاملاً به هم مرتبط است و نخ تسبیح توسعه همه جانبه روابط ایران و عراق، مسائل اقتصادی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یحیی آل اسحاق امروز در نشست شورای سیاست گذاری توسعه همکاری های اقتصادی ایران و عراق که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی در همه حوزه های حاکمیتی نقش محوری دارد اما ما به آن وابسته نیستیم. اهمیت به این موضوع در واقع دیپلماسی اقتصادی در کشور به گونه ای نیست که نتایج مورد انتظار را از آن بگیرد، در حالی که با ساماندهی این حوزه، آثار منحصر به فرد آن را در اقصی نقاط کشور می توان مشاهده کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: یکی از موضوعاتی که در اکثر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار می گیرد، هماهنگی و جهت دهی در دیپلماسی اقتصادی است، در حالی که یکی از دغدغه های ما تقسیم آرا است. در حوزه دیپلماسی اقتصادی

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که یک نهاد باید دیپلماسی اقتصادی را رصد کند تا از تقسیم آرا در نظام دیپلماسی اقتصادی جلوگیری کند.

وی با اشاره به روابط ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق استراتژیک است. اقتصاد، امنیت، تهدیدها و فرصت‌های ما کاملاً به هم مرتبط است و نخ تسبیح توسعه همه جانبه روابط ایران و عراق، مسائل اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: اقتصاد باید موضوع محوری در روابط ایران و عراق باشد و خوشبختانه مسئولان دو کشور این موضوع را پذیرفته اند، بنابراین هدف تجاری 20 میلیارد دلاری محقق شده است و این امر موضوع تنظیم شده است.”

اسحاق گفت: علاوه بر این، با توجه به وضعیت تجاری دو کشور، مبادلات تجاری ایران و عراق در سال جاری به 10 میلیارد دلار خواهد رسید و نوسانات اخیر در مبادلات تجاری دو کشور نگران کننده نیست.

وی در خصوص تجارت با اقلیم کردستان تاکید کرد که روابط ما با اقلیم کردستان عراق همواره تقویت شده و می تواند زمینه ای برای فعالیت های بیشتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید