مسائل فرهنگی و سنتی در طرح های یزد باید توسط مهندسان و طراحان مورد توجه قرار گیرد


ساعت: 14:10
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809856

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه ساخت و ساز در هر استان باید متناسب با فرهنگ، هویت و اقلیم آن استان باشد، گفت: مسائل فرهنگی و سنتی در ساخت و ساز یزد باید توسط مهندسان و طراحان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، آیت الله محمدرضا ناصری صبح امروز در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی عمران استان یزد با بیان اینکه در حوزه سیستم های مهندسی با مشکل مدل سازی از کشورهای دیگر مواجه هستیم، گفت: برخی مهندسان عمران می خواهند. ذهن آنها در کشورهای دیگر در یزد امکان پذیر نیست زیرا هر استان و هر کشوری شرایط خاص خود را دارد.

ناصری گفت: معماری در شهرها باید بر اساس سنت ها و فرهنگ همان شهر باشد و مهندسان نیز با این سنت ها آشنا باشند.

وی بیان کرد: خداوند متعال در نظام آفرینش خود این مهم را به ما نشان داده است، همچنان که هر منطقه اقلیم دارای گیاهان، درختان و میوه های خاص خود است و ما نیز باید این درس را در شهرسازی و امور عمرانی لحاظ کنیم.

امام جمعه یزد با اشاره به زیبایی های معماری یزد گفت: پنجره های رنگارنگ و کوچک، ایوان ها، اتاق های سه و پنج دری، حیاط مرکزی و… همه به دلیل اقلیم و فرهنگ یزد است و توجه داشته باشید. این مسائل نیز باید در معماری امروزی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به یکی از بازارهای قدیمی یزد گفت: این بازار نیازی به وسایل گرمایشی و سرمایشی و سیستم های نورپردازی خاص ندارد و همه اینها با خلاقیت در معماری تضمین می شود، در حالی که امروزه میزان مصرف انرژی در ساخت و ساز کوچکترین خللی در آن ایجاد می شود. سیستم برق کار در این مراکز را مختل می کند.

ناصری گفت: در معماری امروزی باید روش های معماری و خلاقیت های گذشته را در نظر گرفت و حتی از بسیاری از آنها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی عمران باید با تولید علم در ساخت و ساز سبک های خلاقانه ای را در ساخت و ساز ایجاد کند، افزود: تربیت مهندسان خلاق در صنعت ساختمان تحول ایجاد می کند.

امام جمعه یزد با اشاره به برخی اسراف هایی که در ساخت و ساز انجام می شود، گفت: تجمل گرایی در صنعت ساختمان هر روز در حال افزایش است و عده ای ثروتمند با پول های غیرمنتظره خود دست به کارهایی در ساختمان های خود می زنند که جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: در ساخت و سازها نیز باید به مسائل فرهنگی توجه شود و این مسائل که بسیار مهم است باید در ساخت و سازها به ویژه در آپارتمان سازی مورد توجه قرار گیرد و برخی پروژه ها باید بازنگری شود.

ناصری در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم همکاری سازمان نظام مهندسی با مردم تاکید کرد و گفت: معطل مردم آن ها را به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز سوق می دهد، بنابراین سعی کنید مردم سریعا وارد کار شوند.

وی همچنین بر لزوم جدیت و دقت در نظارت تاکید کرد و گفت: مدارا با مردم و رعایت اعتدال بسیار مهم است. نباید در رصد آنقدر سهل انگاری کنیم که ساخت و ساز ساختمان های غیر استاندارد و ناسالم را ببینیم و نه آنقدر برای مردم سخت باشد که خانه سازی برایشان سخت شود.

انتهای پیام/ خ

دیدگاهتان را بنویسید