محیط زیست باید فارغ از مسائل سیاسی مورد توجه قرار گیرد

معاون رئیس‌جمهور در سفر به جده:

محیط زیست جهان شمول است مرز نمی‌شناسد و فارغ از مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باید مورد توجه تمام کشورها قرار گیرد و با همکاری‌های مشترک و اتحاد برای حفاظت از آن گام برداشته شود.


به گزارش خبرگزاری موج، در حالی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به جده سفر کرده است که تاکنون نیز با وزرای کشورهای همسایه، همچنین در سطوح بین‌المللی و البته جهان اسلامی جلسات بزرگ و حتی دوجانبه داشته است.

این روزها بزرگ‌ترین مشکلی که دامن‌گیر محیط‌زیست است، کم‌بارشی، تغییرات اقلیمی، گردوخاک و خشکسالی است که نیازمند همکاری میان تمام کشورها، مردم و هر قوم و ملیتی است چرا که محیط‌زیست مرزوبوم نمی‌شناسد و جدای از هرگونه مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… و. با حیات و جان بشریت سروکار دارد و به‌عنوان یک امانت در دست جهان امروز برای آیندگان حائز اهمیت است.

علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌منظور شرکت در «نهمین نشست وزرای محیط‌زیست جهان اسلام» عازم جده – عربستان سعودی شد تا با سخنرانی در این نشست و دیدار با وزرای محیط‌زیست جهان اسلام درباره مسائل محیط زیستی و تأکید بر جهان‌شمول بودن مسئله محیط‌زیست و لزوم همکاری مشترک برای حفاظت از آن گفت‌وگو داشته باشد.

این اولین‌بار نیست که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای محیط‌زیست و ایجاد اتحاد سفر می‌کند. از سفرهای داخلی به شمال و جنوب و شرق و غرب کشور گرفته تا سریلانکا، عراق، سوریه و… و. گفت‌وگو برای اقدامات مشترک صورت‌گرفته که در آن‌ها به مسائل مختلفی از جمله تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی، گردوغبار، کاهش تراز سطح دریاها، آب‌شدن یخ در قطب، فرورفتن برخی کشورها در زیر دریا و… و. اشاره شده است.

در تمام این دیدارها با طرح مشکلات محیط زیستی موجود به همکاری میان کشورها اشاره و تأکید شد که نتایج مثبتی نیز به همراه داشت و به قول و قرار و اتحاد میان کشورها، اعزام کارشناس و انتقال تجربیات برای رفع مشکلات محیط زیستی از جمله گردوغبار و تغییر اقلیم و تبادل دانش و اطلاعات ختم شد.

بزرگ‌ترین اجتماعی که برای ارتباط مستقیم میان کشورها رخ داد، اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گردوغبار در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریورماه به میزبانی تهران و به رهبری ایران با حضور ۵۵ کشور و آژانس بین‌المللی بود که در آن دو روز تصمیمات مهمی برای اتحاد و همکاری برای واپایش گردوغبار و تغییرات اقلیمی گرفته شد.

از جمله تأثیرات این اجلاس می‌توان به افزایش همکاری در سازگاری، مدیریت و مقابله با توفان‌های گردوغبار در سطوح فرامرزی، منطقه‌ای، زیر منطقه‌ای و بین‌المللی، تقویت بسترهای ملی قانونی و چارچوب‌های سازمانی به‌منظور به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌های توفان‌های گردوغبار و افزایش اطلاع‌رسانی در میان افکار عمومی، تصمیم‌سازان و اشاعه اقدامات هماهنگ و همکاری‌های یکپارچه، حمایت از ایجاد صندوق مالی منطقه‌ای برای منطقه غرب آسیا جهت مقابله با توفان‌های گردوغبار، در راستای بیانیه وزیران در اجلاس سال ۲۰۲۲ تهران که با مشارکت داوطلبانه اعضا، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بخش خصوصی، نهادهای توسعه، بانک‌های توسعه منطقه‌ای به‌منظور اجرای برنامه‌های عمل زیر منطقه‌ای و منطقه‌ای خواهد بود و… اشاره کرد.

حالا پس از ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی، سفر معاون رئیس‌جمهور برای گفت‌وگو و ارتباط‌گیری با وزرای محیط‌زیست جهان اسلامی است؛ چراکه آگاهی‌رسانی محیط زیستی، تنها راه تغییر نگرش و ایجاد ارزش‌های پایدار همچون عدالت، برابری، قناعت، احترام به طبیعت، حقوق انسان‌ها و سایر موجودات زنده است که خوشبختانه در آموزه‌های دینی و فرهنگی جهان اسلام از دیرباز وجود داشته و کاملاً مطابق با اصول توسعه پایدار است و می‌تواند به‌عنوان یک الگو کارآمد مطرح شود.

در این نشست تأکید بر مردم‌نهاد بودن محیط‌زیست، تقویت بخش آموزش عالی محیط‌زیست، تغییرات اقلیمی و تبعات آن و… است و اهمیت زیادی دارد. امید بر این است که با افزایش همکاری‌های مشترک در خصوص محیط‌زیست، این امانت بهتر از گذشته به دست آیندگان برسد.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور شرکت «نهمین نشست وزرای محیط زیست جهان اسلام» عازم جده در کشور عربستان سعودی شد.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید