مسجد محوری از نظر محرومیت / قصد خیرخواه پروژه + عکس و فیلم


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834464

طرح اعزام گروه پزشکی تخصصی و عمومی که به صورت داوطلبانه همراه با ویزیت رایگان و مطالب آموزشی بهداشتی به مساجد مناطق فقیرنشین بابل انجام می شود، علاوه بر جلب رضایت جامعه آسیب پذیر، اهداف دیگری را نیز دنبال می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، برای اولین بار 11 سال پیش در ماه مبارک رمضان طرحی به نام 30 شب 30 مسجدی در شهرستان بابل توسط پزشکان خوب راه اندازی شد تا به راحتی به درمان رایگان در این شهر دسترسی داشته باشید. این طرح با استقبال مردم مواجه خواهد شد و ادامه خواهد داشت اما اکنون پس از 11 سال مردم روستاهای دورافتاده ای مانند کبریاکلا در شهرستان بابل از اجرای این طرح خوشحال هستند.

رضایت مردم از اجرای این طرح شب اول قدر ما را به مسجد صاحب الزمان (عج) روستای کبریاکلا رساند.

dab59a6d 704c 4cd5 8cbc 9263db9867d7 خبر خاکستری

پای گفتگوی دو همسایه از این روستا نشستیم. خانم رستمی که به بیماری قلبی مبتلا بودند از پرسنل و شرکت کنندگان در طرح تشکر کرد و از هزینه بالای درمان انتقاد کرد. من جرات نمی کنم برای یک ویزیت معمولی به مطب دکتر بروم، دیده بودم و امروز متقاعد شدم که انسانیت هنوز وجود دارد.

مرضیه محمدی همچنین گفت که تقریبا چهار سال پیش در همین طرح متوجه فشار خونم شدم و با مشاوره توانستم بیماری خود را کنترل کنم.

وی ادامه داد: درست است که شاید به دلیل وسایل نقلیه 25 کیلومتر تا شهر فاصله نداشته باشد، اما تا به حال برای معاینه به مراکز درمانی مراجعه نکرده ام و نمی دانستم چرا پاهایم بی حس شده و نمی توانستم با آن نفس بکشم. کوچکترین حرص و طمع 4 سال پیش وقتی این طرح اجرا شد “از فرصت استفاده کردم و مشکلم را با یک متخصص در میان گذاشتم، او یک سری آزمایش برایم نوشت و بعد از پیگیری سوال متوجه شدم که فشار خونم بالاست که این مشکل را داشتم. مراقب باشم وگرنه سکته می کنم بدون نگرانی.

مارزی هانوم امشب برای پزشکان دعا می کند. در گوشه ای دیگر در مسجد کربلای محمدی غوغایی است که منتظر نوبت خود است و از اطرافیان می خواهد که سکوت کنند و تا نوبت او برسد با او حرف نزنند. زمانی که نام او ذکر می شود محمد اصلانی متخصص گوش و حلق و بینی سریع ویزیت می شود.

b5dec6f4 771a 4271 9a04 7d3583c3e6ac خبر خاکستری

بعد از بازدید از آقای اصلانی پرسیدم نظر شما در مورد این طرح چیست، کربلایی محمد هم گفت خیلی خوشحالم که توانستم گوش خود را نشان دهم. امشب متوجه شد که پرده گوشش ضربه خورده و آب نباید وارد گوشش شود، برای پزشکان هم دعا کرد و برایشان آرزوی موفقیت کرد.

موضوع بعدی را زمانی پیدا کردم که پیرزنی چادرم را زد و به من گفت دارو را از کجا تهیه کنم. آدرس داروخانه پیرزن را می دهم و با او می روم تا دارو بیاورم.

سالین که سال ها تحت دیالیز بوده و پس از مرگ همسر و یک فرزندش تنها مانده بود، اکنون برای دریافت دارو دست و پنجه نرم می کند. معلوم است که او در هزینه های درمان به او کمک می کند.

در طبقه پایین مسجد صدای بخشش به گوش می رسد بابا سلیمه به زبان محلی صحبت می کند.

شهرام سیفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: طرح 30 شبه 30 مسجد در سال 1389 برای دستیابی به درمان بهتر در مناطق فقیرتر راه اندازی شد.

0d56b711 38d4 4033 9752 4b3d70d7817f خبر خاکستری

سیفی گفت: در یازدهمین سال اجرای این طرح با همکاری بسیج جامعه پزشکی و با حضور بیش از 200 فوق تخصص، متخصص، پزشک عمومی، دندانپزشک، پرستار، ماما، اورژانس 115، مدرس (آموزش بهداشت و درمان) پیشگیری از تاج و …) خدمات سیار دندانپزشکی، واکسیناسیون تاج، ترویج زایمان طبیعی و زایمان، اندازه گیری فشار خون و قند خون و مراجعه به ماماها مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در این طرح علاوه بر ارائه داروهای رایگان; کلینیک سیار دندانپزشکی دانشگاه نیز در این 30 شب فعال خواهد بود و خدمات دندانپزشکی سرپایی شامل بازیابی، لایه برداری، پرکردن و غیره را ارائه می دهد.

پورنوروز رئیس مرکز آموزشی درمانی بابل گفت: در ابتدا این طرح برای اولین بار در کشور با 10 پزشک عمومی، 3 متخصص، 17 پرستار از دانشگاه علوم پزشکی بابل اجرا شد و یک کلینیک سیار دندانپزشکی نیز به این طرح اضافه شد. انجمن پزشکی بابلی

وی ادامه داد: این طرح عمدتاً با هدف رفع نیازهای مردم مناطق فقیرنشین و به دنبال آن احیای فرهنگ ایثار و دلسوزی در بین مردم انجام می شود.

اگرچه در سال های اخیر شاهد از خودگذشتگی پزشکانی بوده ایم که علاوه بر داشته های خود، جان خود را وقف کارهای خیر کرده اند، اما اکنون با تحقق این طرح و رضایت مردم از تحقق این طرح برای این فرشتگان زمینی. موفقیت و سلامتی را از خداوند منان خواستاریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید