مسیر بهداشت و درمان بیماران گلستانی ناهموار است

ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791204

مدیرکل بیمه سلامت گلستان می گوید باید با راه اندازی مراکز کوچک اورژانس و استفاده از بالگرد و تله مدیسین و تقویت کادر درمانی شرایط بهتری را برای بیمه شدگان ایجاد کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; با توجه به اینکه 80 تا 90 درصد بیماران در سطح اول مراقبت های بهداشتی قابل تشخیص و درمان هستند، اصلاح نظام ارجاع به مراکز درمانی در دستور کار قرار گرفت.

دولت با این اقدام می خواست بار مراجعات تخصصی و فوق تخصصی به بیمارستان ها را کاهش دهد و در نتیجه بتواند هزینه های تحمیل شده به خانواده ها و همچنین یارانه های پرداختی توسط معاونت پزشکی را کاهش دهد.

اگرچه روحیه این طرح بسیار خوب و مطلوب است، اما به نظر می رسد اجرای آن در مسیر ناهموار سلامت منطقه گلستان مشکلاتی دارد.

به عنوان مثال نظام پزشکی منطقه گلستان به دلیل عقب ماندگی و نبود زیرساخت های لازم، هم از نظر لجستیکی و هم از نظر تامین نیروی کار کافی با مشکل مواجه است.

در برخی از شهرستان های استان علیرغم وجود مراکز درمانی دولتی، مردم به دلیل کمبود نیروی متخصص مجبور به مراجعه به مرکز استان یا خارج از استان و یا استفاده از مراکز درمانی خصوصی و غیردولتی با هزینه کمتر از بیمه سلامت.

برخی شهرهای استان حتی زیرساخت های دولتی مناسبی برای درمان ندارند و افراد تحت پوشش بیمه سلامت مجبورند هزینه های درمانی خود را به صورت رایگان و یا نحوه ارجاع بیماران روستاهای مرزی مانند مراوه تپ به مراکز بهداشتی درمانی شهری را بپردازند. باید بیش از 100 کیلومتر سفر کرد اصلا قابل استفاده نیست.

در حالی که همسان سازی نظام سلامت به منظور کاهش هزینه ها، ایجاد عدالت و دسترسی مردم به خدمات مورد نیاز انجام می شود، به نظر می رسد این اتفاق نیفتاده است و مردم انتظار دارند شرایطی فراهم شود که این شرایط پوشش بیمه ای در این استان ها فراهم شود. به گونه ای که بتوانند در طول درمان از امکانات و زیرساخت های موجود تمامی مراکز درمانی استفاده کنند.

بر اساس آمار بیمه سلامت منطقه گلستان، در بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع که از ابتدای سال جاری آغاز شد، 129 هزار و 858 نفر در استان گلستان به عنوان پزشک خانواده منصوب شدند که از این تعداد 109 هزار نفر بیمه دولتی و 114 پزشک شامل طرح شدند. .

سید محمد حسینی مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان گفت: حدود 835 هزار نفر دارای دفترچه بیمه روستایی هستند و برخی شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز از این نوع دفترچه بیمه روستایی استفاده می کنند.

حسینی ادامه داد: به دلیل این حجم بیمه و بر اساس این نیازها در شهرهای فقیرنشین مانند مراوه تپ بیمارستان ساخته ایم اما متخصص زیادی نداریم و این یک مشکل است.

وی بیان کرد: معتقدیم باید اورژانس های کوچک بسازیم و برای جابجایی بیماران از بالگرد استفاده کنیم و این موضوع در کشور نیز مطرح است و این نکته مهمی است و باید از روش هایی استفاده کنیم تا پزشکان مجرب و متخصص در این زمینه ارائه دهند. خدمات در دورافتاده ترین مکان ها

این مسئول همچنین به موضوع تله مدیسین اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از روش های جدید که می توانیم در این زمینه پس از ویزیت استفاده کنیم، می توانیم نسخه الکترونیکی پزشک بیمار را در این روش و بیمار را در محل ارائه دهیم. «برای دریافت این خدمات در زندگی خود و با توجه به اینکه دو سوم عشایر عشایر استان گلستان گلستانی نیستند، این موضوع باید ناامید کننده باشد.

حسینی بابیان اینکه متخصصان ما تمایلی به حضور در نقاط دورافتاده مراکز استان ها مانند مراوه تپ ندارند، افزود: در این راستا در سال های گذشته بیمارستان صحرایی ایجاد شده است.

وی به کمبود نیروی متخصص در مراکز درمانی دولتی اشاره کرد و افزود: در مرکز استان با کمبود نیروی متخصص در حوزه سیستم عروقی مواجه هستیم و دانشگاه علوم پزشکی باید برای این موضوع برنامه ریزی و پزشک تربیت کند. در این بخش تا بیماران با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید